Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Грешките предопределят победителя

Грешките предопределят победителя

38
0

От Иван Георгиев,

Количеството и естеството на пилотските грешки, направени от двамата фаворити в тазгодишното рали “Нова Зеландия” Петер Солберг и Маркус Грьонхолм предопределиха в крайна сметка победителя в четвъртия кръг от шампионата на планетата.
Световният шампион не успя да спечели надпреварата с 2 минути преднина, както се закани в Мексико, но все пак победи, макар и с 5,9 секунди аванс пред финландската звезда на Peugeot.
Петер и Маркус се преследваха от старта до финала, всеки от тях имаше моменти, в които смяташе, че няма да продължи, но за тяхно щастие оцеляха и не дадоха шанс на останалите да се надяват на нещо повече от място на подиума.
Марко Мартин с новия Ford Focus WRC2004 призна, че още работа чака тима му, за да може да се бори като равен с лидерите.
Три обновени коли дебютираха в Нова Зеландия – новите бегачки версия 2004 на Ford, Citroen и Peugeot, а срещу тях Солберг и Хирвонен караха с новия Subaru Impreza WRC2004, чийто дебют бе в Мексико, но не бе сред най-успешните.
По традиция рали “Нова Зеландия” започва с две зрелищни суперскоростни отсечки с дължина 2,1 км, които се провеждат в първия ден от състезанието. И също по традиция начело след тях бе Солберг. Норвежецът успя с малко да изпревари Грьонхолм в двата къси спринта, но всички пилоти признаха, че резултатите от тези етапи нямат особено значение, тъй като разстоянията, а следователно и разликите са минимални. Началото на състезанието обаче бе кошмарно за двамата пилоти на Mitsubishi Жил Панизи и Кристиан Солберг. Те отпаднаха още в четвъртък вечерта заради повреди в електрическите системи на колите си.
Истинската битка се разгоря в седемте петъчни етапа, от старта на които пред колоната бързо започнаха да се откъсват Солберг и Грьонхолм. В първите две отсечки най-бърз бе Петер, но изоставането на двамата пилоти на Peugeot Грьонхолм и Хари Рованпера бе минимално. Борбата при изравнени сили продължи до петия етап, известен като “Бика”, където Маркус измина перфектно трудните 31,73 км и изпревари световния шампион.
Малко по-късно Маркус допусна сериозна грешка. В последния завой на шестия етап финландецът обърна колата си на една страна, след като не прецени най-добрата траектория за минаване през коварното място. За негов късмет наблизо имаше репортери, зрители и съдии, които обърнаха поомачканото 307 WRC на колела и двукратният световен шампион успя да продължи. Но приключението му струва 40 секунди, а заради малките разлики в хода на ралито това го прати на 4-то място, зад водача Солберг, Рованпера и Мартин. Точно когато Петер си позволи да си отдъхне заради забавянето на Маркус, последва нова атака на Peugeot, този път осъществена от Рованпера. Хари атакува агресивно в 7-ата отсечка, кръстена “Посум Бърн” в памет на известния новозеландски пилот, който загина миналата година. Финландецът спечели етапа, втори завърши Маркус и едва трети остана Петер. Грьонхолм стопи 11 секунди от преднината на Солберг само в този етап, а Хари каза по радиото на Корадо Провера, че може и да има шанс да спечели това рали. После обаче колоната се върна на двата суперспециални етапа “Манукау”, където Петер демонстрира стил и чисто каране и победи с 5 секунди Хари, а разликата му с Грьонхолм, който бе излязъл на трета позиция, бе 31 секунди.
Двамата водачи в класирането за световния шампионат Мартин и Себастиен Льоб завършиха деня на 4-то и 5-то място. Те едновременно се оплакаха, че като първи по отсечките чистят пътя за конкурентите си, а това се отразява на времената им. Последната петъчна отсечка принадлежеше на белгиеца Франсоа Дювал. Вторият пилот на Ford атакува успешно и спечели етапа, което му позволи да измести от шестата позиция ветерана на Citroen Карлос Сайнц – испанецът имаше проблеми с настройките на новия Xsara WRC.
Съботният ден не промени особено картинката на надбягването – отпред Солберг и Грьонхолм се бореха за надмощие, а зад тях няколко пилоти се атакуваха един друг за по-предни позиции. Петер заложи на тактиката и спечели само един от осемтте етапа за деня. Но нито веднъж изоставането му от победителите в отделните отсечки не бе сериозно и той контролираше хода на състезанието.
Но началото на деня не предвещаваше лесна разходка по отсечките. Грьонхолм тръгна да избива загубеното време, спечели първите два етапа и стопи аванса на Петер от 31 на 21,2 сек. След това обаче се появи проблем в хидравликата на колата му и той бе принуден да намали темпото. В сервизната зона обаче механиците на Peugeot се погрижиха за повредата и той бе готов за поредна атака. И тя не закъсня – Маркус спечели още две отсечки и последва ново намаляване на аванса на лидера, този път с 13,5 сек. Така на старта на последния етап за деня – 17-ти за ралито – Солберг водеше само с 15 секунди. Но тук норвежецът контраатакува, бе с 4,4 секунди по-бърз от Грьонхолм и вечерта се прибра в закрития парк с преднина от 19,5 сек. Единствен Мартин успяваше да поддържа темпото на лидерите, като изоставаше на минимални разлики от тях след всеки един етап. В началото Марко се опита да преследва Маркус и точно щеше да се откаже, когато се повреди хидравликата на 307-цата. Това позволи на естонеца да се доближи опасно до Грьонхолм. Все пак авансът на Петер пред Мартин бе 24,2 сек, но Маркус бе на по-малко от 5 секунди пред него.
– Ще атакувам, как няма да атакувам – обобщи програмата си за последния ден на ралито Марко. – Нямам какво да губя, пък може и да мина по-напред.
Едва четвърти остана Рованпера. Предполага се, че в началото Хари намали, за да позволи на Маркус да го прескочи в гонитбата на Солберг, но едва ли Корадо Провера е очаквал финландецът да пусне пред себе си и Мартин. Положението на Рованпера са усложни и от прогреса на Льоб, който ставаше все по-бърз с всяка измината отсечка и бързо започна да се доближава до 4-ото място, респективно и до Хари – разликата между двамата бе само 16,2 сек в края на деня. Но задачата на другия пилот на Citroen – Карлос Сайнц бе още по-трудна. Матадора се видя в чудо да отбива атаките на младоците Хирвонен и Дювал, който положиха огромни усилия да го избутат от шестото място, но така и не успяха.
По хубава традиция в световния рали шампионат последните отсечки решиха битката за първото място. Малко преди финала Маркус отново излезе начело след поредица от атаки, целящи да притиснат максимално Петер. Но тук отново се намеси съдбата и малко по-късно финландецът се завъртя заради заяла ръчна спирачка. Премеждията за лидерите не свършиха с това – в 20-ата от общо 23 отсечки Петер удари голям камък и от сътресението колата му остана без сервоусилвател на волана. Това го забави с над 20 секунди и начело излезе Грьонхолм, но пък при него се прояви споменатата вече ръчна спирачка. А преди това Маркус вече бе започнал да трупа аванс пред Петер. Така на старта на последния етап “Уаанга Коуст” Солберг водеше с 16 секунди, а до финала на надбягването оставаха 29,6 км. Но в такава ситуация няма много пилоти, които могат да изместят световния шампион от върха. Солберг не допусна изненади, кара по-предпазливо и си позволи да загуби десетина секунди от преднината си, но пък това му донесе победата.
– Ралито беше невероятно – заяви на финала Петер. – Има един пилот, който никога не искам да ме преследва, когато съм начело и това е Маркус Грьонхолм. Двамата карахме като за последно. Постигнахме отлични времена, но допуснахме и много грешки. Първо при него се обърка нещо, после при мен. Това е интересно състезание. Радвам се, че най-после спечелих, тъй като досега сезонът не вървеше добре за мен.
– За първи път от началото на годината съм много доволен от колата – допълни Маркус. – Нямахме технически проблеми, всички подобрения, които направихме по 307 WRC се оказаха успешни и съм оптимист за изхода на битката за титлата.
Трети остана Мартин, който вече е едноличен лидер при пилотите след четири състезания, макар и преследвачите му да са събрани едва в четири точки разлика. С мощна атака в последните етапи Льоб успя да измести от четвъртото място Рованпера, а шести остана Сайнц, който нито веднъж в хода на ралито не настигна фаворитите.
Дювал изпусна осмата позиция в 20-ата отсечка, след като излетя от пътя в една нива и колата му остана на три колела. Все пак белгиецът стигна до сервизната зона и продължи, но едната точка отнесе “частникът” Даниел Карлсон, познат ни от световния шампионат в Супер 1600, който в Нова Зеландия кара Peugeot 206 WRC. Седми завърши Хирвонен.
Изравняването на силите на автомобилите в световния рали шампионат е уникална ситуация, в която отборите, пилотите, зрителите и медиите попадат веднъж на повече от 10 години. Peugeot бързо застига лидера Subaru, а тепърва предстои Мартин да разкрие истинския потенциал на новата си кола. В Citroen очакват да се върнат към победната си форма от началото на сезона, но е въпрос на време Льоб и Сайнц да привикнат към новата кола, която според Карлос “се кара по същия начин, но не е същата”. Може би ни предстои да гледаме най-интересния сезон в историята на световните ралита, а както в Нова Зеландия решаващи в следващите състезания ще са талантът и грешките, които допуска всеки пилот. Във ФИА едва ли са очаквали, че само с пет заводски отбора може да се направи толкова интересен шампионат. Може, особено ако първите четири са с почти изравнени възможности. Битката се затяга, разликите са минимални, а в следващите състезания – като в “Кипър” се очаква предимство да имат тези, които не бяха достатъчно бързи в Нова Зеландия – Мартин с Ford, Сайнц и Citroen. А защо не отново Рованпера и Льоб. Фаворитите са много, всеки от тях има реален шанс да спечели, но победата ще е само за един.