Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Гран при на Япония – факти и цифри

Гран при на Япония – факти и цифри

66
0
Гран при на Япония,Сузука

15-ти кръг от световния шампионат на Формула 1 ще се проведе в края на тази седмица в Япония на пистата Сузука. Себастиан Фетел има нужда от една-единствена точка, за да спечели титлата за 2011 г. – втора поредна за него след успеха му през 2010 г. Ако немският пилот на Ред Бул триумфира с короната в края на уикенда – нещо, в което почти няма съмнение – то той ще е най-младият двукратен шампион в историята на F1 (в момента е на 24 години 3 месеца и 6 дни), както и едва деветият пилот, спечелил два пъти първенството.

Пистата Сузука е проектирана от холандеца Джон Хугенхолц през 1962 г. Тя не е претърпяла сериозни промени от влизането си в календара на Формула 1 през 1987 г. Известна е с формата си – на осмица (трасето пресича само себе си при навлизането в 15-ти завой). Високата средна скорост спомага за представянето на ниво на автомобилите със силна аеродинамика и добър баланс на шасито.

Трасето се намира близо до морето и това често води до неочаквани и внезапни промени в метеорологичните условия.

Сузука е най-хубавата писта за сезона. Наистина прекрасно място. Невероятно удоволствие е да посещаваме Япония. Хората там са изключителни, страхотно е да работим с тях – всеки по веригата е наясно със задачите си и ги върши съвършено. Понякога имаме известни комуникационни затруднения заради езиковата бариера, но разполагаме с чудесни преводачи и обикновено се справяме – коментира рейс директорът Чарли Уайтинг.

 

–          Завоите на Сузука са средно- и високоскоростни. Гумите на Пирели за уикенда ще са медиум (с маркировки в бяло) и софт (жълто). Софт са използвани в абсолютно всеки един старт до момента. Аеродинамичната ефективност е особено важна в първите 8 завоя, съставляващи началния сектор на трасето.

–          Япония е една от едва 6 страни, които са били домакини на две състезания от Формула 1 през един и същи сезон. Останалите са Великобритания, Испания, Германия, Италия и САЩ.

–          Себастиан Фетел, който най-вероятно ще спечели световната титла този уикенд, е спечелил през 2011 г. 9 Гран при, 11 полпозишъна, има 1 най-бърза обиколка и 309 точки. Най-лошият му резултат за сезона до момента е 4-то място (в Германия). Водил е 582 от всички 839 обиколки досега и не е бил начело в нито един момент само в една от 14-те надпревари.

–          8 пилоти са печелили досега последователни титли във Формула 1: Алберто Аскари (1952-1953), Хуан Мануел Фанджо (1954-1957), Джак Брабам (1959-1960), Ален Прост (1985-1986), Михаел Шумахер (1994-1995 и 2000-2004), Мика Хакинен (1998-1999) и Фернандо Алонсо (2005-2006).

–          Пистата Сузука принадлежи на Хонда и първоначално е тест трасе за японския автомобилен концерн. Първата надпревара от Гран при там – през 1987 г. – е спечелена от Герхард Бергер (Ферари).

–          Създателят на трасето Хугенхолц е бивш журналист, директор на холандската писта Зандвоорт от 1949 до 1974 г. Той допринася за конструирането и на редица други трасето, след които Золдер (Белгия), Харама (Испания), секцията Стадиона на Хокенхайм (Германия).

–          Сузука не е била домакин само на 4 от всичките 26 Гран при на Япония досега. Първите две се провеждат на Фуджи, където са и стартовете от шампионата през 2007 и 2008 г.

–          Фетел ще е 13-ият пилот, коронясан за шампион на Сузука в последните 25 години – трасето често е домакин на решаващи за титлата надпревари и събития. Сред най-известните надпревари са:

1976 г.: Джеймс Хънт (Макларън) печели титлата в проливна буря.

1987 г.: Нелсън Пике взима третата си корона, след като съотборникът му в Уилямс Найджъл Менсъл катастрофира в тренировките.

1989 г.: Първа серия на двубоя Прост срещу Сена: съотборниците в Макларън Ален Прост и Аертон Сена се удрят на шикана в 46-та обиколка. Бразилецът продължава и финишира пръв, но по-късно победата му е отнета и отива при Алесандро Нанини (Бенетон). Прост пък взима титлата.

1990 г.: Втора серия на двубоя Прост срещу Сена: френският пилот вече е във Ферари, но съперничеството му с Аертон е по-силно от всякога. Сена се удря с Ален в първия завой. И двете коли излитат при скорост от над 290 км/ч. По-късно Сена печели титлата.