Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Гран при на САЩ – състезанието на Фетел, Алонсо и… Перес

Гран при на САЩ – състезанието на Фетел, Алонсо и… Перес

36
0
фенове

Себастиан Фетел може да е трикратен световен шампион, най-младият с такова постижение в историята на Формула 1 след по-малко от половин денонощие. Двубоят на пилота на Ред Бул и Фернандо Алонсо (Ферари) за титлата в Гран при през 2012 г. е една от най-обсъжданите теми на пистата Съркюит ъф ди Америкас този уикенд. Втората е самото трасе – чисто новото съоръжение, намиращо се до столицата на щата Тексас Остин. Третата се подразбира от видяното по трибуните, където мексиканските флагове и сомбрерата насочват вниманието към Серхио Перес.

Фетел бе обичайно сдържан, след като спечели вчера полпозишъна за предпоследния кръг от тазгодишния шампионат. Той отказа да говори за титлата при пилотите и настоя, че целият екип на Ред Бул е съсредоточен върху това да вземе конструкторската корона. На тима са нужни само 5 точки, за да стане част от един особено елитен клуб – на отборите, печелили три последователни шампионата.

Доминацията на „биковете” от края на септември досега е такава, че едва ли съществуват много съмнения относно способността им да вземат далеч повече от необходимия им актив. Фетел спечели четири поредни надпревари (Сингапур, Япония, Корея и Индия), докато в Абу Даби потегли от питлейна и стигна до подиума.

Изобщо не съм изненадан. В крайна сметка Ред Бул единствени от големите отбори са изцяло съсредоточени върху Формула 1 – гласи обяснението на бившия пилот Дейвид Култард за това невероятно темпо. – Макларън имат компании за електроника, автомобили и какво ли още не. Не знам за другите, но аз лично никога не съм успявал да дам 100% от себе си, работейки по различни проекти. Макларън на моменти бяха най-бързи от всички. Ферари не стигнаха дори до това положение.

Четирикратният световен шампион Ален Прост е съгласен с шотландеца. Той пък дава за пример организацията, създадена в Милтън Кийнс: финансова стабилност, Ейдриан Нюи начело на техническия екип и пилотите – Фетел и Марк Уебър.

Очевидно е, че те са най-силният тим във Формула 1. И приемствеността е част от успеха им. Цялото нещо е така построено, че победите да продължат да идват – допълва французинът.

За шампиона от 1996 г. Деймън Хил усилието, демонстрирано от Ред Бул, е изключително, тъй като е невероятно трудно целият отбор да е непрекъснато мотивиран, да работи на максимум и да се развива, за да надделява над съперниците след първия досег с върха в спорта.

За пилотите не е толкова трудно. Някой обаче трябва да конструира колата, да поддържа напрежението, да движи развитието. Ейдриан Нюи ще каже, че не само той се труди в тази посока, а целият тим. Но в голяма степен всичко се дължи на него. Хорнер пък сглоби пъзела: събра тези хора, Ейдриан, избра пилотите. Затова той е другият ключ за успеха на екипа – казва още Хил.

Във Ферари настроението не е така приповдигнато, въпреки вярата на Алонсо, че може да се справи и да спечели тази титла. Представянето на Скудерията (анализирано ексклузивно от Паоло дАлесио в последния брой на списание ClubS1 – 155) е далеч от надеждите на всички в Маранело. Самият Алонсо призна след Сингапур, че е истинско чудо, че води в генералното класиране след 14 кръга. Точно там, на уличното трасе обаче започна обратът за Ред Бул и сега испанецът е в догонваща позиция.

Всъщност Ферари не се справиха много добре с тълкуването на тазгодишните технически правила – е мнението на бившия технически директор във Формула 1 Гари Андерсън. – Не може да изпаднеш в шок, след като видиш болида си в действие през март. Далеч преди това Пат Фрай трябваше да е наясно какво ще е представянето му. В наши дни има толкова изключителни съоръжения за симулации. А във Ферари като че ли бяха изненадани.

Проблемите с аеродинамичния тунел в Маранело са известни – те са част от причините за колебанията в темпото. В падока обаче вече се задават въпроси дали Фрай е подходящият човек да ръководи техническия екип на тима. Смята се, че той ще има още година да се докаже, но може да си тръгне и по-рано. Говори се още, че президентът Лука ди Монтедземоло е прекалено разсеян – от други бизнес интереси и от политиката, в която има намерение да взима много по-дейно участие в близко бъдеще. Каквато и да е точната ситуация, разочарованието е повече от очевидно и бе много ясно изразено от тифозите:

– За да спечели Фернандо, Фетел трябва да катастрофира. Два пъти.

За част от хората по трибуните на Съркюит ъф ди Америкас обаче двубоят между двамата шампиони за тазгодишната титла е на втори план, тъй като те имат съвсем друг фаворит: Серхио Перес.

Още преди началото на уикенда в САЩ мексиканецът заяви, че приема този кръг за свой домашен, тъй като е най-близо до родината му. Около 40% от билетите са разпродадени на негови сънародници, които в петък и събота направиха всичко възможно да му покажат подкрепата си.

22-годишният състезател се оказа невероятна притегателна сила за зрителите. В падока е и цялото му семейство (включително баба му), а днес се очаква и мексиканският президент Фелипе Калдерон да присъства на състезанието!

Цялата ни страна се гордее с Перес – категорична е млада дама на име Лиляно Пулидо, която е чакала часове на границата, за да отиде на пистата.

Серхио стана първият мексиканец, качил се на подиума от 41 години насам, с второто си място в Малайзия. След това още два пъти бе на почетната стълбичка и това представяне му донесе договор с Макларън за догодина. И той ще има може би най-голяма подкрепа по време на първата от няколко години насам Гран при на САЩ.