Гран при на Малайзия е част от календара на Формула 1 от 1999 г. насам. През 2013 г. ще се проведе 15-ото издание на надпреварата.
Първите две надпревари на пистата Сепанг бяха в края на сезона, след което – през 2001-ва – стартът бе преместен в началото на състезателната година. В 14-те състезания до момента пилотът, спечелил полпозишън, е взимал победата в 7. Първият такъв случай е с Михаел Шумахер (2000 г.), а най-скорошният – Себастиан Фетел през 2011-та. Миналогодишният победител Фернандо Алонсо бе осми на грида – това е най-задната позиция, от която състезател е успявал да триумфира в Малайзия. През 2003 г. Кими Райконен стана пръв от седмо място на стартовата решетка.
Ферари е най-успешният отбор в Гран при на Малайзия с 6 победи. Еди Ървайн спечели първата Гран при на пистата Сепанг, а Шумахер бе пръв в следващите три. След това Райконен и Алонсо записаха успехи за Скудерията (2008 и 2012 г.). Испанецът има победи в това състезание с три различни отбора: Рено (2005), Макларън (2007) и Ферари (2012).
Дженсън Бътън е с най-много стартове на трасето до Куала Лумпур от състезаващите се в момента във Формула 1 пилоти. Той се е състезавал 13 пъти в надпреварата, пропускайки единствено първото й издание, когато все още е във Формула 3.
Второто място на Серхио Перес от миналия сезон пък отбеляза първия подиум на мексикански пилот в F1 от втората позиция на Педро Родригес в холандската Гран при през 1971 г. с БРМ – 19 години преди Перес изобщо да е роден. От настоящите дебютанти в спорта пък единствено Жул Бианки никога не е карал досега на Сепанг. Валтери Ботас, Макс Чилтън, Гийдо ван дер Гарде и Естебан Гутиерес вече познават трасето.
Алонсо ще отбележи своята Гран при №200 този уикенд в Малайзия. Двукратният световен шампион дебютира във Формула 1 в Австралия през 2001 г. с екипа на Минарди. От тогава досега той има 30 победи, 22 полпозишъна, 57 други подиума и два пъти покори върха в Гран при – през 2005 и 2006 г.
Резултатите от последните 10 години
| Победител | Второ място | Трето място | Полпозишън | Най-бърза обиколка | Общо отпадания | Общо питове |
2003 | Кими Райконен | Рубенс Барикело | Фернандо Алонсо | Фернандо Алонсо | Михаел Шумахер | 6 | 37 |
2004 | Михаел Шумахер | Хуан Пабло Монтоя | Дженсън Бътън | Михаел Шумахер | Хуан Пабло Монтоя | 5 | 56 |
2005 | Фернандо Алонсо | Ярно Трули | Ник Хайдфелд | Фернандо Алонсо | Кими Райконен | 7 | 33 |
2006 | Джанкарло Фисикела | Фернандо Алонсо | Дженсън Бътън | Джанкарло Фисикела | Фернандо Алонсо | 8 | 36 |
2007 | Фернандо Алонсо | Люис Хамилтън | Кими Райконен | Фелипе Маса | Люис Хамилтън | 4 | 40 |
2008 | Кими Райконен | Роберт Кубица | Хейки Ковалайнен | Фелипе Маса | Ник Хайдфелд | 5 | 37 |
2009 | Дженсън Бътън | Ник Хайдфелд | Тимо Глок | Дженсън Бътън | Дженсън Бътън | 5 | 50 |
2010 | Себастиан Фетел | Марк Уебър | Нико Розберг | Марк Уебър | Марк Уебър | 6 | 22 |
2011 | Себастиан Фетел | Дженсън Бътън | Ник Хайдфелд | Себастиан Фетел | Марк Уебър | 8 | 63 |
2012 | Фернандо Алонсо | Серхио Перес | Люис Хамилтън | Люис Хамилтън | Кими Райконен | 3 | 76 |
Резултатите от 2012 г.
1. | Фернандо Алонсо | Ферари | 2:44:51.812 ч |
2. | Серхио Перес | Заубер | +2.263 |
3. | Люис Хамилтън | Макларън | +14.591 |
4. | Марк Уебър | Ред Бул | +17.688 |
5. | Кими Райконен | Лотус | +29.456 |
6. | Бруно Сена | Уилямс | +37.667 |
7. | Пол ди Реста | Форс Индия | +44.412 |
8. | Жан-Ерик Верн | Торо Росо | +46.985 |
9. | Нико Хюлкенберг | Форс Индия | +47.892 |
10. | Михаел Шумахер | Мерцедес | +49.996 |
Най-много победи – отбор | Ферари (6) |
Най-много победи – пилот | Михаел Шумахер (3) |
Най-много полпозишъни – пилот | Михаел Шумахер (5) |
Дължина на пистата Сепанг | 5,543 км |
Обиколки | 56 |
Дължина на състезанието | 310,408 км |
Брой завои | 15 (5 леви и 10 десни) |
Максимална скорост (без DRS) | 310 км/ч |
Минимална скорост | 70 км/ч |
Завои, преминавани със скорост под 100 км/ч | 4 (1, 2, 9, 15) |
Завои, преминавани със скорост над 250 км/ч | 3 (3, 12, 13) |
Средна скорост на обиколка | 205 км/ч |
Дистанция до първия завой | 650 м |
Спирания | 8 |
Процент от обиколката на пълна газ | 65% |
Брой смени на предавките в обиколка | 54 (3024 за състезание) |
Максимална скорост | 303 км/ч |
Средна скорост | 203 км/ч |
Средна скорост в завоите | 125 км/ч |
Най-дълга права | 1029 метра |
Обичайна стратегия | 3 бокса |
Кола за сигурност | 0,1 средно на състезание |
Най-бърз питстоп | 3,4 сек (2012) |
Загуба на време в пита | 21 секунди |
Дължина на питлейна | 419 метра |
Ниво на аеропритискане | високо |
Ниво на охлаждане | високо |
Разход на гориво | 2,4 кг/обиколка |
Загуба на време | 0,4 сек/10 кг |