Валтери Ботас спечели Гран при на Австралия, като поведе на старта и на практика не изпусна лидерството до финала. Успехът за Мерцедес бе двоен благодарение второто място на Люис Хамилтън. Трети завърши Макс Верстапен с Ред Бул.
Времето преди старта на първия кръг от световния шампионат на Формула 1 за 2019 г. бе чудесно с температура на въздуха 23 градуса и 43 градуса на пистата. Преди националния химн имаше минута мълчание в памет на внезапно починалия преди броени дни рейс директор на ФИА Чарли Уайтинг.
The ?? National anthem… preceded by a minute of silence for Charlie Whiting. #RSspirit #AusGP #RACEday pic.twitter.com/4HRsr6D89p
— Renault F1 Team (@RenaultF1Team) March 17, 2019
Голямата част от пилотите бяха със софт на старта
Медиум за началото на надпреварата предпочетоха Антонио Джовинаци, Данил Квят, Ланс Строл, Пиер Гасли и Джордж Ръсел – заемащи съответно от 14-а до 17-а и 19-а позиция на грида. Роберт Кубица бе с хард.
На старта Валтери Ботас успя да изпревари съотборника си Люис Хамилтън и поведе. Шарл Льоклер атакува, но Себастиан Фетел запази третата позиция. Новият пилот на Ферари излезе настрани и отиде и зад Макс Верстапен. Даниел Рикиардо загуби предното си крило при инцидент малко след потеглянето – излезе твърде настрани и стъпи върху бордюра и тревата.
Австралиецът смени носа, а малко след връщането му на пистата от Рено му казаха по радиото, че има и повреди в дясната част на колата му. При спирането в пита той сложи и гуми хард.
LAP 1/58
Bottas sprints straight past Hamilton into the lead! ⬆️
But it’s a nightmare start for Ricciardo, who loses his front wing ?#AusGP ?? #F1 pic.twitter.com/gE73nLtpqj
— Formula 1 (@F1) March 17, 2019
Ботас взе аванс от секунда и половина пред Хамилтън за три тура
По-назад в колоната Кевин Магнусен бе задминал съекипника си в Хаас Ромен Грожан и заемаше шестото място. Нико Хюлкенберг бе осми, следван от Кими Райконен, Ландо Норис, Алекс Албон, Серхио Перес.
В осмата от общо 58 обиколки от Мерцедес казаха на Ботас по радиото, че са много доволни от темпото му. Междувременно Льоклер изхвърча от пистата на първи завой, но успя да се върне. Задвижващата система Рено в Макларън-а на Карлос Сайнц пък се строши и в 10-ия тур испанецът спря с горящ автомобил.
LAP 11/58
Carlos Sainz’s McLaren bursts in to flames ?
He comes to a halt at the end of the pit lane and is our first retirement #AusGP ?? #F1 pic.twitter.com/XLci70AGyX
— Formula 1 (@F1) March 17, 2019
В 12-ата обиколка Райконен влезе в бокса за ранен питстоп, сложи гуми медиум. След него и Хюлкенберг бе в пита, взе хард. Фетел също мина през пита и механиците монтираха медиум на Ферари-то му. Същото стори и Хамилтън, като и той излезе със средните по твърдост гуми.
And now @LewisHamilton reacts to the @ScuderiaFerrari stop by coming in, also going for medium tyres. @ValtteriBottas stays out in the lead.
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) March 17, 2019
Ботас продължаваше да води – на 14 секунди пред Верстапен
Льоклер, без питстоп, вървеше трети, а Хамилтън и Фетел бяха четвърти и пети – съответно на 33 и 34,4 сек зад финландския пилот на Мерцедес.
„Каква беше причината за толкова ранен бокс?”, попита тима си Хамилтън. От питуола на Мерцедес му отговориха, че са покрили Фетел по този начин.
В 23-ата обиколка Ботас на свой ред бе в бокса, за да сложи нови гуми – медиум. Върна се на пистата пред Льоклер и веднага записа най-бърз тур в състезанието до този момент. Верстапен бе в пита в 25-ата обиколка, взе медиум.
LAP 25/58
HAM: „I don’t think I’m going to make it to the end of the race on these tyres“
More than half the race to go still ?#AusGP ?? #F1 pic.twitter.com/YYnOp1X5Ui
— Formula 1 (@F1) March 17, 2019
Льоклер последен в топ 5 беше без питстоп. Също без бокс Пиер Гасли вървеше шести. Шарл бе в пита в 28-ия тур (сложи гуми хард) и излезе пети. Редът отново бе Ботас, Хамилтън, Фетел, Верстапен, Льоклер.
Lap 29 and @Charles_Leclerc goes onto the hard tyre (unlike his team mate who stopped earlier for the medium). Interesting. @PierreGASLY the only driver still to pit, having started on the medium. He’ll probably finish on soft, having started at the back. Clever.
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) March 17, 2019
В 30-ия тур Рикиардо се прибра в бокса, а в следващия Верстапен изпревари Фетел за третото място
Грожан пък отпадна и изглеждаше, че проблемът отново е неправилно поставена гума (предна лява)! В миналогодишната Гран при на Австралия и двата болида на американския тим не завършиха поради същата причина.
LAP 31/58
A horrible case of deja vu for Haas ?
Grosjean’s wheel comes loose and he parks up to retire#AusGP ?? #F1 pic.twitter.com/taUw9DBVyl
— Formula 1 (@F1) March 17, 2019
Гасли направи явно единствения си питстоп в 38-ата обиколка и сложи гуми софт. Френският състезател на Ред Бул се бореше за десета позиция с Данил Квят при връщането си на пистата. Малко преди това руснакът изхвърча от трасето в битката си с Ланс Строл и мина през чакъла.
В 40-ия тур Ботас водеше в състезанието на почти 22 секунди пред Хамилтън. Верстапен пък вървеше на само 1,6 сек зад Люис. Фетел бе четвърти, следван от Льоклер, Магнусен, Хюлкенберг, Райконен, Строл, Квят, Гасли.
„Защо сме толкова бавни?”, попита Фетел тима си по радиото. От Ферари не му дадоха ясен отговор. Немският пилот на Скудерията бе повече от половин минута зад Ботас и на над 10 секунди зад Верстапен.
LAP 48/58
Leclerc is reeling in team mate Vettel ?
The gap stands at just over two seconds currently…#AusGP ?? #F1 pic.twitter.com/Y5n86S1VPh
— Formula 1 (@F1) March 17, 2019
10 обиколки преди финала Валтери Ботас продължаваше уверено да води в първия кръг от Формула 1 за 2019 г.
Преднината спрямо съотборника му вече бе 25 секунди, който пък бе на 3,4 сек пред Верстапен. Льоклер доближи Фетел, а Макс излезе от пистата и изостана от Хамилтън.
LAP 50/58
Verstappen was closing in on Hamilton, but he scampers across the grass at Turn 1 and loses ground on the world champion ?#AusGP ?? #F1 pic.twitter.com/rcS0Wo0BmN
— Formula 1 (@F1) March 17, 2019
Верстапен даде най-бърза обиколка малко преди финала, но Ботас малко качи темпото си и си върна това постижение. От този сезон най-добрият тур в състезание носи 1 допълнителна точка (стига пилотът, който я е записал, да е класиран в топ 10). След това финландецът триумфално пресече финала и записа великолепен успех на старта на новия сезон. Хамилтън остана втори, а Верстапен допълни подиума. Фетел взе четвъртото място пред Льоклер, следван от Магнусен, Хюлкенберг, Райконен, Строл, Квят.
#F1 – Full results of the 1st race of the 2019 FIA @F1 Championship, the #AustralianGP ?? ⬇️ pic.twitter.com/QYYXb6l8zW
— FIA (@fia) March 17, 2019