Гран при на Монако е необичаен старт, но и вероятно най-известното състезание от всички в календара на Формула 1. Надпреварата датира още от 20-те години на XX век. Трасето е все така бавно и тясно, виещо се по улиците на княжеството, а прочутите бариери не прощават и най-малката грешка. През настоящия сезон стартът е шести в календара.
It’s #MonacoGP week and we’re gearing up to return to one of the most iconic settings in world sport. ???
What’s your favourite section of the famous Circuit de Monaco? pic.twitter.com/VoHijGyk9A
— McLaren (@McLarenF1) May 20, 2019
„Пистата е уникална – много бавна, неравна и тясна”, разяснява отговарящият за шасито технически директор на Рено Ник Честър
„Всяка обиколка изисква пълно внимание и пилотът трябва да се съсредоточи изцяло върху карането. Трябва да е уверен. Когато състезателят се чувства така, може да донесе голяма разлика в тура.”
„Досега имаше само една улична надпревара – в Баку. Там пистата е доста различна от тази в Монако – има много бързи участъци. Някои характеристики обаче са подобни – като неравностите и някои по-тесни секции.”
Гран при на Монако в числа
Дължина на пистата: 3,337 км
Завои: 19
Разстояние от старта до първи завой: 210 метра
Обиколки: 78
Състезателна дистанция: 260,286 км
Ограничение на скоростта в питлейна: 60 км/ч
Надпреварата е част от календара на Формула 1 от 1950 г. Тазгодишното състезание е 77-ата Гран при на Монако.
Макс Верстапен държи рекорда за обиколка в Монако – 1:14.260 мин, даден през 2018 г. с Ред Бул
Даниел Рикиардо държи рекорда за обиколка в квалификация в Монако – 1:10.810 мин, даден през 2018 г. с Ред Бул в Q3.
Ever wondered what it’s like to get the VIP treatment at the #MonacoGP? ??? #givesyouwings pic.twitter.com/tJXB5pZzvD
— Aston Martin Red Bull Racing (@redbullracing) May 22, 2019
Даниел Рикиардо спечели миналогодишната Гран при на Монако
Австралиецът е категоричен, че това е любимото му състезание през годината заради адреналина и вълнението, които изпитва по трасето.
„Лудост е вероятно най-добрият начин да се опише пистата. Усещането е като че ли не би трябвало да ти разрешават да се състезаваш там! Вися в задръстванията по тези улици в ежедневието си, но като наближи месец май знам, че идва единствената възможност да се състезавам по тях”, разказва Рикиардо.
„Обиколката е изключително напрегната. Преминаваш от бордюр към бордюр и стена към стена, трябва непрекъснато да си нащрек и аз обожавам това предизвикателство. Целият тур е невероятен, но любимата ми част е през Табак и плувния басейн – страшно бърза секция, истинска лудост.”
„Миналогодишната победа там бе един от най-хубавите успехи в кариерата ми. Сбъдната мечта и чувството бе още по-сладко заради пропуснатите преди възможности.”
„It’s a track where you really know you need to be on the edge and put it together.“#MonacoGP preview time, courtesy of @danielricciardo.#RSspirit pic.twitter.com/Xy4FFLP17x
— Renault F1 Team (@RenaultF1Team) May 21, 2019
От Пирели отбелязват, че някои от суперлативите за Монако всъщност са с негативен нюанс
Там се прави обиколка с най-ниска средна скорост от стартовете в календара. В Монте Карло е и най-бавният завой на всички трасета. Необходимо е максимално механично сцепление, поради което доставчикът на гуми предоставя на отборите от Формула 1 най-меките си смеси. Типовете C3, C4 и C5 са съответно хард, медиум и софт.
Части от улиците са преасфалтирани. Според Пирели това не би трябвало да е причина за особена разлика, тъй като е използвана подобна на вече съществуващата настилка. Пистата не претърпява особено голяма еволюция. Това се дължи на факта, че вечер и в петък е отворена за нормално движение.
В Монако по принцип се прави 1 спиране в бокса. Повече питове обикновено са резултат от форсмажорни обстоятелства. Важен е моментът, в който се изпълнява смяната на гуми, тъй като изпреварване по тесните улици е изключително сложно. Гумите се загряват сравнително лесно заради разположените близо един до друг завои.
The margins are never finer in F1 than they are in Monaco ?
That goes for the pit lane too, as K-Mag and Vergne found in 2014…#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/hDQzmslKYu
— Formula 1 (@F1) May 20, 2019
„Не е изненада, че предоставяме най-меките си гуми за Монако. C5 в общи линии е еквивалент на миналогодишния хиперсофт, но е с променена структура за по-малко грейнинг при по-ниски температури”, обяснява шефът на спортния департамент на Пирели Марио Изола.
„Освен това тези гуми трябва да дадат по-големи възможности на пилотите да поддържат високо темпо от началото до края на сериите си. Монако е уникално място в сравнение с всички останали стартове. Там трябва да сграбчиш всяка стратегическа възможност, особено ако има кола за сигурност. Изпреварването на практика е невъзможно – Рикиардо го доказа през миналата година, когато спечели въпреки сериозен технически проблем в колата си. Затова и времето в пита е жизненоважно.”