Гран при на Канада е седми кръг от световния шампионат на Формула 1 за 2019 г. Надпреварата е част от календара от 1967 г., когато Джак Брабам печели с автомобил, носещ неговото име. Провежда се на три различни трасета: 8 пъти на Моспорт, два пъти на Мон Тремблан и 39 пъти на това в Монреал. Пистата във втория по големина град в Канада приема за първи път F1 старта през 1978 г. Тази надпревара се помни с победата на местния герой Жил Вилньов. Трасето е кръстено на легендарния канадец малко след смъртта му през 1982 г.
As #F1 race locations go, this place is pretty special! How would you describe @F1GPCanada in one word?
? „The #CanadianGP is ______“ pic.twitter.com/OoRdnNccpZ
— Formula 1 (@F1) June 3, 2019
Гран при на Канада в цифри
- Дължина на пистата – 4,361 км
- Брой завои – 14
- Брой обиколки – 70
- Състезателна дистанция – 305,270 км
- Ограничение на скоростта в питлейна – 80 км/ч
Рубенс Барикело държи рекорда за обиколка на пистата Жил Вилньов – 1:13.622 мин, даден през 2004 г. с Ферари
Себастиан Фетел държи рекорда за обиколка в квалификация на канадското трасе – 1:10.764 мен, даден през 2018 г. в Q3 с Ферари
„Wow… this is cool, thanks a lot“ ??#CanadianGP ?? #F1 @danielricciardo pic.twitter.com/rq6bUzBrLP
— Formula 1 (@F1) June 3, 2019
Отличителна характеристика: Стената на шампионите
По пистата в Монреал има доста стени, но една е особено забележителна: от външната страна на последния завой, откъдето се излиза на старт-финалната права. Известна е като Стената на шампионите, защото не един и двама пилоти – сред тях и доста носители на F1 короната – са се удряли в нея. Дори Михаел Шумахер е ставал жертва на прочутата стена – през 1999 г., докато води в състезанието. И макар тогава да отпада, седемкратният световен шампион е с най-много победи на канадската писта – 7. Люис Хамилтън е с 6 и има шанс да изравни постижението му още тази година.
Пистата в Монреал е с гладък асфалт
Част от нея преминава по пътища в парка Жан Драпо. Това означава, че настилката в началото на състезателния уикенд е особено мръсна. Еволюцията на трасето е сериозна.
Едно от предизвикателствата на пистата е да се загреят предните гуми. Няма особено големи зони за сигурност, така че появата на кола за сигурност е често явление. Това, разбира се, влияе върху стратегиите.
Времето може да е променливо
В началото на юни често е по-хладно и вали. Надпреварата през 2011 г. е най-дългата в историята на спорта. Официално времето на победителя Дженсън Бътън с Макларън е над 4 часа. Всъщност състезанието е спряно за повече от два часа заради проливен дъжд. Заради времето тази надпревара е и с най-ниската средна скорост сред стартовете в F1 – 74,844 км/ч на Бътън.
През 2018 г. Гран при отборите използваха различни стратегии. Повечето пилоти избраха 1 спиране в бокса. Себастиан Фетел (Ферари) спечели състезанието пред Валтери Ботас (Мерцедес) и Макс Верстапен (Ред Бул).
„Общо-взето изборът ни на гуми за Канада е същият като миналогодишния”, заяви спортният шеф на Пирели Марио Изола. Доставчикът на гуми във Формула 1 предоставя на екипите C3, C4 и C5 – трите най-меки типа в гамата.
„Основната разлика е, че тазгодишният хард е малко по-твърд от миналогодишния вариант. Освен това няма еквивалент на суперсофта от 2018-та. Гумите са същите като за Монако, но някои от тимовете смятат, че Монреал прилича повече на Баку заради по-високите скорости и по-дългите прави. Отборите не знаят какво да очакват от уикенда, така че е важно да съберат колкото се може повече информация за гумите.”