Пистата по улиците на Баку ще посрещне този уикенд Гран при на Азербайджан – четвърти кръг от световния шампионат на Формула 1 за 2019 г.
Малко над 6-километровото трасе (второ по дължина в Гран при календара) с 20 завоя дебютира във Формула 1 през 2016 г. Нико Розберг спечели първата победа там по пътя към шампионската си титла.
„Пистата е с хубава, интересна конфигурация. Нещо като съчетание между три различни трасета”, обясни отговарящият за шасито технически директор на Рено Ник Честър.
„Първата част напомня на Сочи. Средната секция е като Монако. А последната прилича на Канада с дългата си права. Комбинацията е сложна. За всеки сектор е нужно различно ниво на аеропритискане и винаги се налага да се търси компромис. Всяка грешка се наказва сериозно. И за разлика от други улични трасета, това в Баку е бързо. Пилотите смятат, че е сложно, но пистата със сигурност е вълнуваща.”
A big finish for @Charles_Leclerc in Baku
(and err, one tiny bad word)#F1 ?? #AzerbaijanGP pic.twitter.com/v4wzkCk2pC
— Formula 1 (@F1) April 23, 2019
Според Честър най-важното нещо за трасето в Азербайджан е добрият аеропакет, предоставящ достатъчно ниво на аеропритискане без прекалено високо челно съпротивление. В Баку наистина се развиват сериозни скорости, но пистата е тясна и това води до редица инциденти. Затова е необходимо да се внимава.
Гран при на Азербайджан в числа
Брой обиколки – 51
Състезателна дистанция – 306,153 км
Ограничение на скоростта в питлейна – 80 км/ч
Пилотът на Ферари Себастиан Фетел държи рекорда за време за обиколка на Баку Сити Съркюит – 1:43.441 мин, поставен през 2017 г.
Люис Хамилтън (Мерцедес) държи рекорда за квалификационна обиколка в Баку – 1:40.593 мин, поставен през 2017 г. в Q3.
What a difference a year makes… ?#F1 pic.twitter.com/dXdWOEM8MY
— Formula 1 (@F1) April 22, 2019
Пирели ще предостави за уикенда в Баку типовете гуми C2, C3 и C4 – съответно като хард, медиум и софт
Вятърът оказва влияние не само върху аеродинамиката, но и върху температурите. В досегашните надпревари отборите трябваше да се справят както с много нагорещен асфалт, така и с хладно време. Метеорологичните условия са трудно предвидими.
Дългите прави оказват ефект върху предните гуми – те се охлаждат и това може да доведе до блокиране на колелата.
Миналогодишната Гран при на Азербайджан бе спечелена от Люис Хамилтън (Мерцедес) със стратегия с две спирания в бокса. Влияние върху развоя на надпреварата обаче имаха две коли за сигурност. Всъщност сейфти кар излизаше в последните две състезания на пистата в Баку, така че стратезите трябва да са гъвкави и да могат да правят промени много бързо.
What was Ericsson thinking? ???#AzerbaijanGP ?? #F1 pic.twitter.com/p8NVAyx0kQ
— Formula 1 (@F1) April 22, 2019
Обичайно за уличните писти е да са доста мръсни в началото на състезателния уикенд. Това влияе на сцеплението, отражение върху което имат още белите обозначителни линии от нормалната инфраструктура. Температурата на пистата пък може да е различна по трасето в зависимост от сградите и дърветата наоколо.
Износването е сравнително ниско на гладката настилка.
„Основното предизвикателство в Баку е да се запазят и предните, и задните гуми в работния им прозорец. Трасето има множество различни характеристики. Честотата на излизане на кола за сигурност причинява главоболия на стратезите, но създава и възможности. Номинираните за предстоящия уикенд гуми би трябвало да паснат добре на пистата. Надпреварата в Баку обаче по принцип е сред най-трудно предвидимите. Това е най-неконвенционалната улична писта в календара”, коментира шефът на спортния департамент на Пирели Марио Изола.