Колекцията на Зак Браун от състезателни автомобили е прочута. Може би дори повече от него самия, но отразява перфектно любовта на 49-годишния американски мениджър към спорта.
Настоящият главен изпълнителен директор на Макларън Рейсинг пристига в Англия преди около 30 години с мечтата да стане професионален автомобилен състезател
Записва се на едноседмичен курс в училището на Джим Ръсел на пистата Донингтън Парк. Когато обучението приключва, просто отказва да си тръгне и остава, спейки на дивана на сестрата на инструктора си Ричард Дийн. Скоро обаче разбира, че талантът за пилот просто не му стига и сменя попрището.
Когато се появява във Формула 1, Зак Браун е известен най-вече като специалист по спортен и в частност моторспорт маркетинг и спонсорство. Днес е начело на една от най-прочутите компании в автомобилния спорт, но колекцията му продължава да привлича сериозен интерес. Тя бе представена от Джоди Кид, която е модел, но и огромен почитател на бързите коли. В специален епизод на YouTube канала си Kidd in a Sweet Shop Джоди се разходи и разгледа колекцията със специален гид – лично Зак Браун показа съкровищата си и разказа кое какво значение има за него.
Колекцията се намира в базата на Юнайтед Аутоспортс – компанията, която калифорниецът основава заедно с бившия си инструктор Дийн. Базата й близо до Лийдс се разпростира на почти 5800 кв. м и поне две зали там са отделени за съкровищата на Зак Браун.
„[Аертон] Сена превърна Макларън в любимия ми отбор. Започнах наистина да следя Формула 1 през 1987 г. Беше последната му година в Лотус и после отиде в Макларън. След това дойде доминацията на Сена и [Ален] Прост и ако питахте мен тогава, това бе най-хубавото нещо на света. Те бяха двамата най-добри пилоти в света. Рон Денис и Мансур [Оджех] свършиха страхотна работа да покажат как марката им доминира безапелационно. И от тогава са любимият ми отбор“, разказа Зак Браун.
В началото на експозицията са последният карт на Аертон Сена – с него бразилският пилот се състезава в световния картинг шампионат – и машината, с която Мика Хакинен кара в европейския картинг шампионат
„Те двамата са любимите ми пилоти на Макларън“, признава Зак Браун. „Всичко тук работи между другото… Всички F1 болиди са били карани от световни шампиони. С някои от тези коли са печелени титли в Гран при. Това например е на Джоди Шектър и първата кола, която печели при дебюта си (Волф WR1 от 1977 г. – б.р.). Има общо 3 победи, едната от които в Монако. И този автомобил го имам директно от Валтер Волф.“
Болидите от Формула 1 в колекцията на Зак Браун са подредени хронологично. Следва Лотус 79 на Марио Андрети. При това този конкретен автомобил е единственият на Лотус, с който победи са печелили и Андрети, и Рони Петерсон. Перлата в короната е Макларън MP4/6 от 1991 г. – болидът, с който Аертон Сена (шампион през сезон 1991) печели Гран при на Монако.
„Сменяли са три-четири шасита през годината. В тази определено не се събирам! Би било страхотно, ако можех да я покарам… Ако обаче ме вкарат вътре, после няма да могат да ме извадят!“
Зак Браун обаче е управлявал Макларън-а MP4-16 на Мика Хакинен, с който финландецът печели Гран при на Великобритания през 2001 г. Голяма част от колите в колекцията си не е карал, но обожава всичките. А сред тях са още Порше 962 от края на 80-те години, състезавало се в надпревари като 12 часа на Дайтона и 12 часа на Себринг; Макларън M8D от 1970 г. на Дан Гърни; автомобилът на Патрик Рейсинг, с който Емерсон Фитипалди печели Индианаполис 500 през 1989 г.; Лола Шевроле на Нюман Хаас, с която Марио Андрети печели през 1987 г. в Лонг Бийч (КАРТ шампионата) и още много други.
А повече подробности за визията на Зак Браун за развитието на Макларън може да намерите в актуалния брой на ClubS1 (249).
Mario Andretti’s 1977 McLaren M24 taking some laps around the #MusicCityGP with @ZBrownCEO. 👀 pic.twitter.com/mwiBoeT3dc
— Arrow McLaren SP (@ArrowMcLarenSP) August 8, 2021