– Не мога да си спомня година с толкова интензивна степен на развитие – признава в края на сезон 2010 г. техническият директор на екипа на Рено във Формула 1 Джеймс Алисън. – Не знам дали общият брой нови елементи е най-високият, който сме постигали, но времето за обиколка, спечелено благодарение на тях, определено е най-голямото, което мога да си спомня.
Думите на Алисън определено показват колко голяма стъпка напред осъществиха в Рено в рамките на сезона, като едновременно запазиха темпото си на пистата и продължиха непрекъснато да вадят нови и нови компоненти за болидите си. Крайната еволюция на R30 се състезава този уикенд в Абу Даби, където е последният кръг от шампионата. И този автомобил е с около 2 секунди по-бърз на тур от колата, изляза на пистата в Бахрейн за първото състезание.
Но какви новости са необходими, за да свалиш две секунди от времето за обиколка? Основните разработки за 2010 г. определено бяха системите за обдухване – устройства, които всички водещи отбори въведоха на различни етапи от развитието си. R30 имаше също така 10 варианта на предно крило, 5 пода, 2 капака за двигателя, 6 версии на задно крило, 7 на предните спирачни апарати и 3 – на задните. И това далеч не е всичко.
– Целта бе да оптимизираме максимално представянето на колите си, а това означаваше въвеждане на нещо ново във всеки старт – продължава Джеймс. – Най-много се гордея с това как хората в цялата фабрика се сплотиха: от конструкторските офиси до производствения отдел, за да направят всичко възможно най-бързо.
На въпроса дали нещо от всички разработки се отличава рязко от останалите, Алисън моментално посочва F-duct-а. Системата се появи за първи път при Рено в Гран при на Белгия.
– Въпреки че ние бяхме от отборите, които по-късно въведоха F-duct-а, успяхме да го напаснем така, че проработи от първата минута. А на Спа предимството ни благодарение на него беше повече от половин секунда на обиколка – разяснява техническият шеф.
Предимствата са ясни, но създаването на F-duct-а бе истинско предизвикателство за конструкторския отдел.
– Беше доста сложно, защото R30 не бе мислен с подобна система. Затова и усилията да я направим част от цялото бяха значителни – потвърждава Джеймс.
Сезон 2010 г. е към края си, но битката в развитието съвсем не приключва. Просто фокусът се измества към новите коли. С промяната на няколко ключови правила за догодина, Алисън очаква същото задъхано темпо на работа и през 2011-а.
– Тази зима всички отбори пак ще се нагаждат към куп нови неща, сред които премахването на двойните дифузьори, връщането KERS и идването на Пирели като доставчик на гуми. Затова ни очаква също толкова интензивна работа, като се надяваме да продължим прогреса си към челото на колоната – завършва Джеймс.