Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Глобалната аудитория на Формула 1 пада

Глобалната аудитория на Формула 1 пада

71
0
фенове

Глобалната аудитория на Формула 1 е намаляла през 2012 г., но за първи път от много време насам не бе публикувана информация колко общо хора са следили шампионата през предходния сезон. Като основна причина за спада е посочен отливът на аудитория в Китай – с цели 34% (изчислявани на около 25 млн. души). Общо 74,5 млн. са гледали там Гран при през 2011-а, а миналата година – 48,9 млн.

Данните в годишния доклад за гледаемостта на Формула 1 се основават на изследване колко души са гледали повече от 15 непоследователни минути през сезона. Методът на изчисление е предмет на спорове, но докато за 2011 г. бе обявено, че общата аудитория възлиза на 515 милиона души, то за 2012-а няма посочена стойност. Смята се, че става дума за малко над 500 млн.

Малка част от териториите не отговориха на очакванията по отношение на разпространението – е цитиран управляващият търговските права на Формула 1 Бърни Екълстоун. – Китайският пазар пострада от спад, който не бе абсорбиран от значителното увеличение (на аудиторията) другаде.

Най-големият пазар на F1 е Бразилия. Там гледаемостта е продължила да се увеличава и през 2012 г. е с нов ръст от 8,9% (85,6 млн. души). Отбелязано е подобрение в данните за Испания и Италия – съответно повишение с 11,5% и 15% в сравнение с 2011 г. Във Великобритания обаче аудиторията е намаляла. През миналия сезон там за първи път действаше схемата, по която всички състезателни уикенди бяха пряко предавани по Скай (платена услуга), а половината – безплатно по BBC. Когато подписа договора със Скай, Екълстоун заяви, че едва ли има нещо по-добро от подобно разпределение, тъй като гледащите спорта неминуемо ще се увеличат. Обяснението му бе, че няма как две телевизии да не съберат по-висока аудитория. Всъщност се оказа, че гледаемостта е паднала с 3,8 млн. души – до 28,6 млн.

Спад от 12,8% е отбелязан в Русия, при това само година преди планираната Гран при в Сочи. Връщането на Гран при в САЩ не е помогнало повече зрители да следят шампионата – там аудиторията е с 3% по-ниска (от 10 на 9,7 млн.).

Намаляването на телевизионните зрители е наблюдавано отблизо от екипите в F1. Шефът на Лотус Ерик Булие коментира, че последиците за отборите може да са по-сериозни:

Мониторираме новата стратегия да се върви към платена телевизия. Това може да повишава профила на феновете и образованата аудитория, но може също така да се наложи да преразгледаме спонсорските си тарифи, ако тенденцията стане глобална.

Малко над 40% от бюджетите на F1 тимовете идват от спонсорски сделки, като броят зрители е особено важен за тях. Увеличеният процент от приходите в спорта, който се разпределя между отборите пък, може да не компенсира загубите, ако партньорите и спонсорите намалеят сериозно.