Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 G-Force

G-Force

45
0

От Иван Тенчев,
Снимки: пресслужба Мицубиши

Изпитвал съм невероятни усещания във всевъзможни автомобили. Винаги съм се интересувал и от връзката на спорта със серийното производство. Но наистина рядко ми се е удавала възможност да почувствам толкова емоция от съвременната автомобилна техника, както през миналия месец по време на теста на новото Мицубиши Лансър Еволюшън VІІІ.
Силите на странично ускорение g, които тази кола дава възможност да бъдат усетени и контролирани, я различават от почти всичко познато.
Ево VІІІ е сред много малкото автомобили в света, родени в състезания и даващи възможност за участие в нови. Мицубиши има огромни традиции в ралитата – 42 години участия, 5 световни титли, Дакар, …а този модел вече години наред “еволюира” с уникални разработки.
Представянето бе в Уелс, по тесните, но гладки пътища между фермите и пасищата. Колата просто предразполага към каране и то до такава степен, че един от инженерите, работили по нея, излетя от пътя (без сериозни последствия), запленен от собственото си творение.
Още с качването усещам една по-различна атмосфера. Не, таблото е нормално, с уредба, климатик, класически уреди и централен панел, очаквани като качество материали.
Седалката Recaro обаче е висока, стегната с отвори за колани през раменете. Покрита е с фина обърната кожа. Настройването е само по дължина, няма електромоторчета и бутони. Облегалката също се наглася чисто механично като ъгъл. Воланът Момо е от алуминий, с кожено покритие и застава в ръцете само с настройка по височина. Нещата са опростени и олекотени, но позицията се оформя съвсем не лошо.
После паля двигателя и гъгнещия звук от специалните ауспуси леко вдига адреналина. Скоростите са твърди, педалите също. Предавките са 5 за по-малко тегло и включвам на първата от тях, остро, с малко сила. След подаването на газ характерът се проявява. Двигателят е 4-цилиндров, редови, с обем 2 литра и турбо компресор. Мощността е 265 к.с. при 6500 об/мин, въртящият момент е цели 355 Nm при 3500 об/мин. Всичко това е повече от респектиращо за един автомобил, който при това има не само две, а четири седалки.
Предишната вечер разговаряме с Алекс Томас от пресслужбата на компанията, че моделът има само един конкурент в света – Субару Импреса WRX SТi. Говорим си, че това всъщност са единствените два подобни автомобила, които може да се ползват и като семейни.
В борбата със Субару и неговия боксеров двигател с по-нисък център на тежестта, Мицубиши залага на една нова уникална система на задвижване, както и на самия си мотор. Той, макар и да има същата мощност като на съперниците, е с по-висок въртящ момент с 12 Nm при по-ниски обороти. Това означава повече гъвкавост и динамика.

Изпитвам обаче наистина невероятни сили на странично ускорение в завоите. Колата влиза и стои като залепена за пътя.
Унесен съм до такава степен от скоростта ………….