Джузепе Фарина на Силвърстоун през 1950 г.; снимки: архив
На 13 май 1950 г. се провежда Гран при на Европа и Великобритания на пистата Силвърстоун. Това е първото състезание в историята на световния шампионат на Формула 1 – днес първенството навършва 70 години. Продължилата 70 обиколки надпревара е спечелена от Джузепе Фарина с Алфа Ромео. Първото издание на шампионата е със 7 старта, шампион става Фарина. От тогава до сега Формула 1 преминава безброй промени, но остава един от най-обичаните автомобилни спортове в света.
To triumphs. To passion. To daredevils and mould-breaking heroes.
To the history already written, and to come.
Today we celebrate our first ever race back in 1950 – and all the highs, lows, champions and legends that have followed.#F1#F170pic.twitter.com/shrpB4mQRb
„Бях тийнейджър, когато шампионатът стартира. За мен бе истинско приключение. Море от хора, красиви италиански коли, Алфа Ромео доминираше в състезанията. Не знам кога е било по-добре – тогава или сега… Между тези два момента няма почти нищо общо. Тогава освен Алфа Ромео, Мазерати, Ферари имаше много частни коли, днес това е невъзможно. Единственото, което обединява различните епохи, е желанието за победа”, разказа Бърни Екълстоун.
„В онези времена Формула 1 бе спорт за ентусиазирани господа, а не бизнес, от който да се изкарват пари. Отборите и пилотите се гордееха с участието си в надпреварите. Аз не се занимавах с F1 заради парите. За мен бизнесът е своеобразно състезание. Колкото повече печелех, толкова по-добре се чувствах. Богатството ми е следствие, а не причина. Винаги съм вършил невъзможни неща.”
„За мен най-важните хора в историята на Формула 1 са Енцо Ферари и Колин Чапман. С Ферари ни свързваше страхотно приятелство. Той винаги ме подкрепяше, макар понякога да се преструвахме, че враждуваме. Тези двамата бяха наистина специални хора.”
50-те години на XX век
Джузепе Фарина на Силвърстоун през 1950 г.; снимки: архив
1951 г., трите Ф: (отляво надясно) Луиджи Фаджоли, Джузепе Фарина, Хуан Мануел Фанджо
Хосе Фройлан Гонзалес в Гран при на Великобритания през 1951 г., в която печели първата победа за Ферари в F1
Енцо Ферари и Алберто Аскари, 1952 г.
Алберто Аскари, 1953 г.
Стърлинг Мос и Хуан Мануел Фанджо през 1955 г.
60-те години на XX век
Ферари 156, 1961 г.
Кларк печели Гран при на Великобритания през 1963 г. с Лотус 25 – първият болид с монокок шаси
Джон Съртис с Ферари, 1966 г.
Джим Кларк на Силвърстоун през 1967 г. с Лотус 49 с двигател Косуърт
през 1968 г. се използват огромни крила
Джеки Стюарт с Матра през 1969 г.
70-те години на XX век
Йохен Ринд с Лотус 72 – австриецът загива на 5 септември 1970 г. на пистата Монца, става световен шампион посмъртно
Джеки Стюарт с Тирел печели третата си титла в F1 през 1973 г.
Енцо Ферари, Ники Лауда и Лука ди Монтедземоло
Ники Лауда, Джеймс Хънт и Бари Шийн, 1976 г.
Марио Андрети и Рони Петерсон на Зандвоорт през 1978 г. с колата-крило Лотус 79
Джоди Шектър и Жил Вилньов с Ферари 312 Т4 в челото на колоната в Лонг Бийч, Калифорния през 1979 г.
80-те години на XX век
Алан Джоунс печели първа титла за Уилямс през 1980 г.
1981 г. – Гран при на Белгия на Золдер, Пике с Брабам Форд с престилки отстрани
Жил Вилньов и Дидие Пирони – съперничеството на съотборниците във Ферари през 1982 г. завършва трагично
първата титла за болид с турбо мотор е взета от Нелсън Пике с Брабам BMW през 1983 г.
Нелсън Пике и Найджъл Менсъл с Уилямс Хонда в Гран при на Унгария през 1987 г.
Гран при на Япония през 1989 г. – ударът между Аертон Сена и Ален Прост
90-те години на XX век
Аертон Сена
Гран при на Франция на Маникур през 1993 г. – Ален Прост пред Деймън Хил
пожарът в бокса на Бенетон по време на Гран при на Германия, в колата е Йос Верстапен; снимка: ATP
1995 г. – Михаел Шумахер и Дейвид Култард
Мика Хакинен, Рон Денис, Дейвид Култард и Ян Магнусен през 1996 г.
Мансур Оджех и Рон Денис през 1999 г.
Началото на XXI век
червени перуки през 2000 г. за Рос Браун, Михаел Шумахер и Рубенс Барикело – Шумахер печели титла за Ферари – първата от 21 години за Скудерията – и трета за него
празненствата в Япония за двойния успех на Ферари през 2000 г. – спортният директор на тима Жан Тод
Хуан Пабло Монтоя в Уилямс FW26 в Бахрейн през 2004 г.
2004 г. – още една конструкторска титла за Ферари и рекордна седма корона за Михаел Шумахер
Карен Култард, Бърни Екълстоун, Флавио Бриаторе и Герхард Грибковски; снимка: ATP
Фернандо Алонсо взе две титли с тима на Рено – през 2005 и 2006 г.
Второто десетилетие на XXI век
2010 г. – Фернандо Алонсо печели в Бахрейн
Хелмут Марко и Себастиан Фетел след първата титла за германеца и Ред Бул
Пастор Малдонадо спечели една от най-изненадващите победи на последното десетилетие – в Испания през 2012 г.
първата титла на Хамилтън с Мерцедес – през 2014 г.
2015 г., Гран при на Япония – Люис Хамилтън и Нико Розберг начело на колоната
Шарл Льоклер пред Макс Верстапен в Австрия през 2019 г.; снимка: Спас Генев