Може и да звучи абсурдно, но ужасната криза от COVID-19 може да се окаже изключително полезна за Формула 1. На пръв поглед изглежда точно обратното. С отпадането на състезания, загубата на телевизионно време и приходи от билети и реклама оцеляването на спорта изглежда поставено под въпрос. По-точно е да се каже обаче, че оцеляването на някои от малките екипи е поставено под въпрос.
Всъщност безпрецедентната криза може да се окаже отлична възможност за това спортът да се подобри. Да стане далеч по-интересен, отколкото бе през последните години. Именно намаляването на приходите може да върне състезанията към най-добрите им дни. Но е важно собствениците на търговските права от Либърти Медия и ФИА да се възползват по най-добрия начин.
Да, Либърти са силно притеснени и са готови на всичко, за да се направят възможно най-много състезания, да се излъчат най-много часове в ефира. Американците просто трябва да изплащат дължимите вноски по огромната сделка при купуването на търговските права на Формула 1 от CVC Кепитъл Партнърс преди няколко години. Сделката бе за над 8 милиарда долара. Разсрочено трябва да изплащат все още сериозна част от тези пари.
През миналата година спортът генерира приходи от над 2 милиарда долара
От тях над 600 млн. дойдоха от домакински такси, а почти 800 млн. – от телевизионните права. Преди да предаде контрола заедно със CVC Бърни Екълстоун отстъпи до 75% от приходите на спорта да се изплащат на отборите по много сложна и не особено справедлива схема. Либърти трябваше да спази всички споразумения до изтичането им. А и всъщност компанията не дойде, за да променя нещо, а да печели като CVC.
Нещата продължиха да се случват все така според правилата на Бърни със сложни игри между отборите при взимане на най-важните решения. Все пак с много труд бяха предприети важни действия за промени в колите, както и за въвеждане на бюджетен таван за всеки тим от 175 млн. долара. В тези пари не влизат заплатите на пилотите и висшият персонал. Таванът трябва да е в сила от следващата година. Но сега Либърти всъщност са в състояние да отиграят ситуацията много по-добре и тази граница да падне доста! Тя е прекомерно висока за малките отбори, които така и нямаше как да я достигнат и картината в съотношението на силите нямаше много да се промени. Сега с рязкото намаляването на приходите границата от 175 става още по-далечна, наистина може да се промени и това да е за добро.
Сметките са доста семпли
Ако американците успеят да генерират поне 1,5 милиарда долара приходи от състезанията тази година, дори и с някакви стартове в началото на 2021-ва, то към отборите ще отидат $375 млн. по-малко. Схемата на разпределениe трябва да се запази само за още една година. Либърти обаче може да предложи много по-нисък бюджетен таван – 100 млн. например. Така пропорционално парите от правата ще са по-значителна част от прихода на всеки тим, дори и като нетна стойност да са по-малко.
Досега на бюджетните тавани най-активно се противопоставяха големите екипи на Ферари и Мерцедес. Днес обаче ситуацията е много различна и може да се използва. Заводи са затворени, кризата е ужасна и бордовете на концерните биха били петимни веднага да намалят парите за нещо като Формула 1. По-малки разходи за нея пък биха дали шанс да се запазят гигантите като Мерцедес, Рено, Хонда в спорта. В противен случай може изобщо да си тръгнат.
В същото време с намаляването на бюджетите силите ще се поизравнят
В Мерцедес няма да работят 1100 човека по две коли, а в Уилямс няма как да останат всичките 560. Да, ще има освободени, но спортът ще се върне малко към корените си. В боксовете няма да има по 70 човека персонал, а например 40. Няма да се обработват десетки терабайта данни, да се изпипват колите до най-малкия детайл, за да бъдат така безгрешни както бе в последните години.
Със сигурност идеите и добрата работа на по-малък екип от хора ще бъде от решаващо значение, без в никакъв случай да се отричат технологиите и идентичността на Формула 1. Просто успехът няма да зависи толкова от количеството пари, които даден тим изхарчва.
В по-дългосрочна перспектива при по-малко пари за отборите, вече с по-ниски бюджетни тавани, Либърти може да върне спорта в ефирните телевизии и те да се наблюдават отново от милионна аудитория, която плаща по-малко, но пак привлича спонсори. Така всъщност общите приходи може да се повишат и Либърти не само да е в състояние да си покрива борчовете и разходите, но и да печели повече, особено ако спортът стане много по-непредвидим.
Сега е моментът бързо да се премахне и безумната такса за нови участници в спорта от 200 млн. долара, за да може във Формула 1 да има свежа кръв – екипи и пилоти, които при 100 млн. бюджетен таван и разумни опции за приходи биха се включили в Гран при
Особено ако F1 се върне в ефира и интересът се повиши.
Всички други планирани мерки като стандартни детайли и замразени задвижващи системи за още няколко години ще могат да отпаднат и спортът наистина да се върне към най-добрите си дни. Просто възможност. Дали Либърти ще я използват, предстои да видим. Не съм оптимист. Защото те не промениха нищо кой знае какво в годините си управление, напротив. Тръгнаха по стъпките на CVC и Бърни с нови и нови състезания, с по-високи такси и все повече платена телевизия. Отварянето на информацията малко повече в интернет и сделки като тази с Нетфликс са всъщност незначителни. Макар че наскоро Рос Браун откри, че Нетфликс са показали на всички телевизии как с много по-малко платени пари може да се направи нещо много печелившо!
Three @alfaromeoracing racers. Three interesting designs… ?
Kimi, @Anto_Giovinazzi and @TataCalde have all built their own versions of the C39! Can you do better? ?#F1 #BuildYourC39 pic.twitter.com/K5r7Us0VNP
— Formula 1 (@F1) March 28, 2020