Себастиан Фетел прекъсна доминацията на Мерцедес в квалификациите, спечелвайки полпозишъна за Гран при на Канада, седми кръг от световния шампионат на Формула 1 за 2013 г. Трикратният световен шампион бе най-бърз в трудната сесия на пистата Жил Вилньов, където условията се променяха непрекъснато.
Втори остана Люис Хамилтън (Мерцедес), а сензационна трета позиция спечели Валтери Ботас (Уилямс).
Както се предполагаше и по-рано, квалификацията бе далеч от нормална. Пистата не бе съвсем мокра, но не и достатъчно суха за сликове. Температурата на въздуха и на трасето бе само с градус по-висока от тези в последната свободна сесия – достигна 16 градуса.
Първите 5 минути на Q1 бяха на практика за проучване и решението бе очевидно – интермедии. На отделни места над трасето дори прекапваше дъжд, което никак не помагаше за подобрение на условията. Очакванията бяха трасето все пак да изсъхне, както се случи вече два пъти на пистата Жил Вилньов, така че точният момент за излизане и смяна на гуми щеше да е от много голямо значение.
За разлика от почти всички останали квалификации, в първата част на тази всички бяха на трасето. Същевременно екипите трябваше да преценяват как да използват гумите си. Шефът на Мерцедес Рос Браун отбеляза по време на последната тренировка, че отборите пестят интермедии, тъй като има шанс точно този тип да им потрябват и в състезанието. Всички обаче заложиха на сигурността в началния квалификационен сегмент, независимо колко ограничени са гумите.
Завъртане на Шарл Пик предизвика моментна поява на жълти флагове, но ситуацията се оправи бързо. Всички продължиха да правят бързи обиколки до самия край на Q1, тъй като на изсъхващата траектория времената се подобряваха и имаше опасност от отпадане от битката.
Фетел бе най-бърз в тази част от сесията. Впечатляващо в сложните условия на пистата бе четвъртото време на Валтери Ботас. Пол ди Реста обаче, който бе убеден, че този уикенд има шанс да се бори заедно с Форс Индия за подиум, не прескочи до Q2. Ромейн Грожан пък остана с 19-то време, а той е с наказание преместване с 10 места назад на грида заради катастрофата с Даниел Рикиардо в Монако.
В Q2 се повтори сценарият от първата част – никой не губеше за време, особено като се има предвид, че лек валеж притесняваше екипите. Първите времена пък можеше да се окаже решаващи, след като пети минути след началото дъждът се усили, асфалтът се намокри отново и изведнъж доста състезатели имаха проблеми в последната секция от пистата. Екипите все пак продължиха с интермедии, макар състезателите очевидно да имаха трудности с удържането на болидите на трасето. Фетел водеше в класирането пред Розберг, Хамилтън, Уебър, Верн, Хюлкенберг и т.н. И двамата пилоти на Макларън бяха извън топ 10, а от питуола на екипа дори съобщиха на Бътън, че условията съвсем скоро ще са за мокри гуми. Фелипе Маса също имаше проблеми и бе с 14-то време. И 2 минути преди края на Q2 точно бразилският пилот на Ферари катастрофира и сесията моментално бе спряна. В този момент начело бе Уебър пред Фетел и много впечатляващия днес Ботас.
Маса е с ново шаси този уикенд след двата си удара в Монако. При удара в бариерата на трети завой пострада сериозно лявата част на колата.
Точно преди рестарта на Q2 на изхода от пита се образува истинско задръстване, тъй като всички искаха да се върнат на пистата. В паузата, докато оправят бариерата след удара на Маса, не бе валяло и това също предполагаше подобрение на времената. Въпросът бе кой ще успее да пресече старт-финала преди карирания флаг. В трафика Бътън не стигна навреме до там и остана извън Q3. Перес също не прескочи в последната част. И двете коли на Торо Росо обаче бяха в топ 10 заедно с измъкналия се в последния момент Адриан Сутил, както и Ботас – отново с отлично време (четвърто). Хамилтън пък бе най-бърз в тази част на квалификацията.
В началото на Q3 отново се виждаше по-суха линия на трасето, точно преди последните 10, решителни минути в битката за местата на грида. Отделни участъци от трасето си оставаха мокри – особено намиращите се под дърветата например, така че вероятността за сухи гуми бе малка.
След първите бързи обиколки начело излезе Фетел пред Хамилтън, Ботас и Розберг. Райконен излетя от трасето в девети завой, продължи и се прибра в пита. Последва смяна на гуми и финални излизания. Хамилтън изчака повече от обичайно, но в последните три минути всичките 10 болида бяха на пистата Жил Вилньов. Единствен Сутил обаче успя да подобри времето си. Така Фетел остана най-бърз пред Хамилтън и Ботас.