Осма победа за сезон 2011 г. спечели Себастиан Фетел (Ред Бул) днес на пистата Монца, където записа и първия успех въобще в кариерата си през 2008 г. като пилот на Торо Росо. Заедно с него на подиума се качиха Дженсън Бътън (Макларън) и Фернандо Алонсо (Ферари), но истинската драма в надпреварата бе изключителният двубой между Михаел Шумахер и Люис Хамилтън.
Тифозите създадоха невероятна атмосфера още преди старта на надпреварата, докато пилотите се подготвяха на стартовата решетка. Температурата на асфалта достигна 42 градуса и условията бяха перфектни за началото на 13-тия кръг от световния шампионат. Марк Уебър дори отбеляза изрично, че е прекрасно, че един уикенд е протекъл без непрекъснати промени във времето, както се случваше редовно в предишните кръгове.
Фернандо Алонсо се изстреля напред на старта и изправи трибуните на крака, повеждайки в първия завой пред Фетел, Хамилтън и Шумахер. Назад обаче стана меле и рейс контролът веднага изпрати кола за сигурност на пистата. Камуи Кобаяши се прибра да смени строшения нос на Заубер-а си, Даниел Рикиардо също влезе за поправки, а трима пилоти не продължиха: Виталий Петров, Нико Розберг и Витантонио Лиуци. Италианецът предизвика хаоса, след като изпусна трасето и въртейки се, помете съперниците си.
Сейфти карът се прибра в края на третия тур и състезанието бе рестартирано. Редът в колоната бе Алонсо, Фетел, Хамилтън, Шумахер, Маса, Бътън, Уебър, Ди Реста, Малдонадо, Перес. Австралиецът се хвърли да атакува пилота на Ферари, при което двамата едва не се удариха. Марк обаче не се отказа и се блъсна в бразилеца скоро след това, докато съотборникът му отне лидерството на Алонсо, а Шумахер взе третото място на Люис – и всичко това в петата обиколка! Назад имаше още изпреварвания и в началото шестия тур – когато вече бе разрешено да се използва DRS – Фетел бе начело на колоната пред Алонсо, Михаел, Хамилтън, Бътън, Малдонадо, Перес, Ди Реста.
Междувременно освен Уебър (блъснал се в предпазна стена, след като не можа да стигне до пита) отпаднаха още пострадалият по-рано в мелето Рикиардо, както и Жером Дамброзио.
Себастиан дръпна 4,2 секунди пред Алонсо, а Ярно Трули се оплака от Маса след удар между двамата, вследствие на който пилотът на Лотус трябваше да смени носа на колата си.
Хамилтън притисна Шумахер, но скоростта на Мерцедес-а на правите даваше страхотен шанс на седемкратния световен шампион да се защитава. Германецът използваше и KERS-а, за да се противопостави на съперника от Макларън, докато от питуола на сребърните се справиха с прекъсване в DRS-а на Люис. Битката бе невероятно впечатляваща! В 13-ия тур Хамилтън изпревари Михаел на старт-финалната права, но веднага след това немецът си върна позицията!
Борбата даде шанс на Бътън да настигне съотборника си и Шумахер, след което се възползва от разсейване на Люис и се залепи за пилота на Мерцедес, задминавайки го скоро след това. Михаел влезе в бокса в 16-ия тур след тези спиращи дъха обиколки и постави началото на първата серия боксове. Дженсън и Хамилтън направи същото малко по-късно, докато Фетел необезпокояван водеше с над 10 секунди аванс пред Алонсо.
Фернандо влезе за нови гуми в 20-ия тур от общо 53-те на Монца, както и лидерът Фетел, а Хамилтън отново бе зад Шумахер на трасето! Маса последен от челото отиде в пита и така редът в 23-ата обиколка бе Фетел, Алонсо, Бътън, Шумахер, Хамилтън, Перес (без бокс), Маса, Ди Реста, Алгерсуари, Малдонадо.
Погледите на всички обаче бяха отново приковани в страховития двубой между Михаел и Люис – англичанинът така и не намираше пролука, а състезателят на Мерцедес бе брилянтен и не допускаше и минимална грешка. Рос Браун предупреди пилота си да остави достатъчно място на преследващия го съперник и в 28-ата обиколка Хамилтън най-накрая намери начин да изпревари Михаел на Аскари.
Бътън от своя страна се бе залепил за Алонсо, докато преднината на Фетел вече бе 13,6 секунди. Пилотът на Ред Бул освен това даваше най-бързи обиколки, макар реално да не бе притиснат от съперниците си.
Вторите спирания в бокса стартираха в 34-ата обиколка, като Бътън пръв смени гуми. Последваха го Алонсо, Хамилтън, Фетел. Дженсън задмина Фернандо след излизането им от питовете – двамата бяха втори и трети, следвани от Маса, (с 1 бокс), Хамилтън, Шумахер. Изборът при тези смени бе за по-твърдите гуми от двата типа, предоставени на екипите този уикенд – медиум. Преднината на световния шампион за 2010 г. начело на колоната бе 16 секунди, а пилотите след 10-то място вече бяха затворени с обиколка. От надпреварата бяха отпаднали още Адриан Сутил и двамата състезатели на Заубер Камуи Кобаяши и Серхио Перес (и в двете коли имаше повреди със скоростната кутия).
10 обиколки преди финала Фетел водеше уверено и като цяло ситуацията се бе успокоила значително в сравнение с инфарктните двубои по-рано. Маса бе шести след втория си питстоп, а пилотите вече след осмо място изоставаха на тур от лидера. Единствено Сена и Рубенс Барикело бяха със софт след последните смени, като Бруно водеше борба за 9-то място със Себастиен Буеми. В Макларън пък бяха убедени, че Хамилтън може да настигне Алонсо и англичанинът опитваше, давайки най-бързи обиколки за състезателната дистанция. Той стопи разликата с испанеца до половин секунда, но така и нямаше шанс да атакува, докато Фетел вече щастливо крещеше по радиото в обиколката си за прибиране към питовете, след като необезпокояван пресече пръв финала.