Себастиан Фетел (Ред Бул) спечели 12-ти полпозишън за 2011 г. – на пистата Сузука за Гран при на Япония. На първа редица до него ще се е Дженсън Бътън, а трети е съотборникът му в Макларън Люис Хамилтън.
Температурите малко се повишиха до началото на квалификацията. Асфалтът на Сузука се нагря до 37 градуса. В Рено все още се трудеха по потрошената кола на Бруно Сена, който катастрофира в последната свободна сесия сутринта. Механиците обаче се справиха и той бе на трасето в средата на времето на Q1.
Нико Розберг обаче бе все още в бокса след само един тур в самото начало. Екипът се бореше с технически проблем в неговия Мерцедес – най-вероятно хидравличен. Това съсипа перфектната му статистика до момента: Нико бе едва един от петима пилоти, достигали топ 10 във всички квалификации до момента.
Междувременно Камуи Кобаяши изправи трибуните на крака с най-добро време за Q1. Витантонио Лиуци също бе без време. Италианският състезател на Испания Рейсинг получи хидравлична повреда сутринта, проблем с двигателя го спря следобед и той има едва дузина обиколки до момента на Сузука.
Още от тази част на квалификацията пък се правеха сметки как да се подходи към Q3 и съответно старта на състезанието. Разликата между представянето на софт и медиум до момента бе около секунда, но меките гуми бяха далеч по-малко издръжливи. Това бе истинско предизвикателство за отборите, заяви и шефът на Ред Бул Кристиан Хорнер.
– Трябва да се намери баланса между това гумите да изкарат достатъчно дълго в надпреварата и да дават достатъчно скорост в една бърза обиколка. Затова работата ни не е само за квалификацията, а и за състезанието. Стратегията утре може да варира наистина много – от 3 до 5 бокса – допълни англичанинът.
В началото на втория сегмент рискове нямаше – Ред Бул, Ферари и Макларън директно сложиха софт на колите си. От Скудерията смятаха, че могат да се борят за второ място на грида, ако малко подобрят постиженията си: Алонсо и Маса бяха пети и шести след първите серии в Q2. Начело излезе Хамилтън пред Фетел и Бътън. Серхио Перес пък бе поредният състезател с повреда (и при него хидравлична). Мексиканецът не даде време във втората част за разлика от Пол ди Реста, който в крайна сметка завъртя бърз тур, но остана извън топ 10.
Кобаяши обаче се класира с втория Заубер за последния квалификационен сегмент за радост на многобройните си фенове на пистата.
Последните 10 минути от битката за разпределение местата на стартовата решетка започнаха по познатия вече начин. Камуи излезе пръв на трасето (с медиум), последван от още шестима състезатели. В питовете си останаха Михаел Шумахер и състезателите на Рено.
Начело след първите серии бе Хамилтън, следван от Бътън, Фетел и Уебър. Според информация от питлейна всички бяха с използвани гуми, за да пазят новите за утрешната надпревара. Изчисленията показвали, че нов комплект дава поне 6 секунди предимство в рамките на дистанцията и екипите явно не искаха да поемат и минимален риск.
Последните опити доведоха до първа позиция за Фетел – бе само 9 хилядни от секундата по-бърз от Бътън. Хамилтън не успя да започне последен бърз тур и остана с постижението от първата си серия. Маса пък прескочи Алонсо и стана 4-ти, докато Уебър бе едва шести. Останалите четирима в топ 10 не записаха времена.