Очакваният с голям интерес дебют на Себастиан Фетел за тима на Астън Мартин във Формула 1 не протече добре и предизвика доста коментари и анализи. Четирикратният световен шампион се класира 18-ти в квалификацията (после бе преместен още по-назад заради санкция), а в състезанието за Гран при на Бахрейн бе 15-ти – на обиколка зад победителя Люис Хамилтън (Мерцедес). Бе наказан от стюардите два пъти. Първо заради пренебрегване на двойни жълти знамена в събота и след това за причиняване на катастрофа в неделя. Двете санкции му костваха общо 5 наказателни точки, 5 места назад на грида и 10 секунди в надпреварата.
Самият пилот обясни, че по автомобила има неща, които трябва да се оправят преди да може да се съсредоточи изцяло върху карането.
„Пробвахме много неща, за да разберем поведението на колата. Ясно беше, че състезанието няма да е лесно при старт от толкова задна позиция. Но това е положението, продължаваме да работим. Първо трябва да опознаем автомобила си – стъпка по стъпка и малко по малко. Очевидно е също така, че разликите са много малки. Искахме да опитаме нещо различно в състезанието. Затова решихме да направим дълга първа серия и в един момент нещата не изглеждаха толкова зле. Според мен износването на гумите бе твърде високо.
„Не беше добър уикенд, нито представянето – такова, каквото искаме, но научихме много неща. Ще видим колко бързо можем да ги оправим, за да съм в състояние да се съсредоточа върху карането. Ясно е, че още се адаптирам, но има определени моменти на непостоянство в поведението, които не помагат“, коментира Фетел
„Съжалявам, че първият ни уикенд протече така, защото знам каква подготовка бе проведена преди сезона. Иначе се чувствам чудесно в екипа. Нещата могат само да се подобряват от тук нататък.“
View this post on Instagram
Според бившия пилот от Формула 1 и настоящ шеф на немския шампионат за туристически автомобили (DTM) Герхард Бергер големият проблем на Фетел е напрежението.
„Себастиан е четирикратен световен шампион, което означава, че е изключителен пилот – в това няма съмнение. Но той никога не е реагирал добре под напрежение. Помните ли, когато Даниел [Рикиардо] отиде в Ред Бул и го притисна. За Себастиан бе трудно да се справи. Същото стана и във Ферари. Не е достатъчно спокоен.“
„В момента се мъчи да докаже нещо, което е невъзможно, тъй като или колата не е достатъчно добра, или той не е в прилична форма.“
„Освен това е към края на кариерата си. Когато си спечелил толкова много надпревари и имаш четири титли, вече не искаш да поемаш всякакви рискове. Някак не му се получава… Започва да бърка, хората го критикуват. Това означава допълнително напрежение, а както вече споменах, той не го харесва.“
Подобен коментар направи и световният шампион за 1996 г. Деймън Хил. Според англичанина е необходимо Фетел да почувства предишната увереност, за да се върне и доброто му представяне на писта.
„Ужасно е да се наблюдава случващото се със Себастиан. Проблемът явно е психологически. Дали да не се захване с езотерика, за да премахне проклятието? С какво би могъл да заслужи всичко това? Необходим му е някакъв психологически пробив, който да му позволи да почувства предишната увереност. Сега го притесняват предишни неуспехи и с всеки нов провал ситуацията само се влошава.“
„Фетел трябва да се освободи от негативните спомени. Ако го стори, ще стане предишният пилот. Би могъл да се бори за титла заедно с Люис и Макс [Верстапен]“, заключи Хил.
Друг бивш пилот и настоящ телевизионен коментатор – Дейвид Култард – има определени съмнения относно способността на немския състезател да си върне формата
„Според мен Себастиан е ценен за отбора по отношение на опит, но ако загубиш част от скоростта си… Сега не само Астън Мартин гради бранда си (в спорта), но и Ланс Строл. Той има шанса да победи четирикратен световен шампион. Ако стори на Себ това, което направи Шарл [Льоклер] спрямо него във Ферари, не виждам как Фетел може да завърши сезона.“