Ферари може и да се окаже без никаква възможност да спре желаното от почти всички останали отбори във Формула 1 намаление на бюджетите. През миналата седмица ФИА прокараха промяна, с която за промени в правилата вече не се изисква пълно единодушие, а мнозинство. Според повечето анализатори това подготвя почвата за ново намаление на бюджетните ограничения въпреки волята на Ферари. Италианците обаче все още разполагат с право на вето над промените в правилата на Формула 1. То бе получено от Лука ди Монтедземоло преди години като компенсация за разбиването на асоциацията на производителите в Гран при (GPMA). Тогавашният президент на Ферари сключи преференциални сделки с Бърни Екълстоун и CVC Кепитъл Партнърс за получаването на специален исторически бонус и т.н.
Според Андреа Кремонезе от Гадзета дело Спорт правото на вето все още дава шанс на Ферари да се противопостави на вземането на решение, с което тимът не е съгласен. Не е напълно сигурно обаче дали Скудерията може да оспорва точно тази промяна.
През 2009 г. отборът от Маранело наложи вето на опитите на Макс Мозли да въведе бюджетен таван. Сега обаче може и да не е в състояние да го стори.
Причината е, че Ферари има право да налага вето на промени в правилата, които пряко „засягат автомобилите”
В случая промяната може да бъде формулирана така, че изобщо да не е обвързана с изменения в колата!
Въпросът с бюджетните лимити се коментира вече седмици наред. Според бившия технически директор на Джордан и Ягуар Гари Андерсън Формула 1 има исторически шанс да се намали гигантската разлика между първите 3 отбора и останалите. Той смята, че е напълно възможно тимовете в средата отново да получат шанс за по-добри класирания и дори победи.
„Формула 1 винаги и била съставена от отбори, които имат пари и такива, които нямат средства. Но никога разликата не е била така голяма както в последните години”, твърди англичанинът. „Участвах във Формула 1 47 години и никога не е имало равенство. Малките обаче се бореха със зъби и нокти и имаха шанс. Ако закъсаха много, а се виждаше, че се борят, Бърни лично им помагаше, за да има битка. Той обичаше аутсайдери като Еди Джордан да натрият носа на големите момчета. Публиката бе щастлива, беше яко.”
Андерсън разказва как в миналото механиците дори от различни отбори – големи и малки – са си помагали и никога не е имало такова разделение както сега
„Постепенно обаче големите поеха пълния контрол над всичко и така го подредиха, че последният път, в който някой друг пилот (извън екипите на Мерцедес, Ред Бул и Ферари) спечели, беше Пастор Малдонадо през 2012 г. От тогава мина доста време и малко или повече се знаят състезателите, които ще се качат на подиума. А това е скучно и не носи популярност на спорта.”
Според Андерсън идеята да се дават стари шасита на малките отбори също няма да работи. Във Формула 1 развитието е старт за старт и няма как кола на една година да има какъвто и да е шанс. Така ще е още по-трудно за малките да се финансират. Никой спонсор не дава пари за кола, нямаща шанс да е в топ 10. Формула 1 трябва да остане място за иновации и добри идеи, а не да се ползва еднаква техника или стари шасита.
Според бившия технически директор не само трябва да има таван на харчовете и по-равномерно разпределение на приходите, но в бюджетните ограничения да се включат и заплатите на шефове и пилоти
Според изчисленията състезателите на шампионския тим на Мерцедес и началниците на отбора взимат годишно около 70 млн. паунда. Ако те намалят парите си само с 10%, това са 7 млн. На толкова възлиза възнаграждението на точно 233 служители, взимащи годишно по 30 000 паунда, а имащи ипотеки, издържащи семейства и т.н. И точно с тези хора големите се оправдават, че не искат да ги съкратят. Според Андерсън всичко трябва да е въпрос на баланс – в какво и как да се инвестират парите на отборите. Може за иновации, а може и за да ангажираш най-добрия пилот.
„Люис [Хамилтън] е най-добрият днес и струва 50 милиона. Чудесно, ангажираш го, но ти остават 125 или 100 млн. за развитие – изборът е твой.”
Според Андерсън с включването на пилоти и висшия персонал в бюджетите идеята за ограниченията ще има ефект. Вероятно не е лошо и предложението за повече изследвания за по-малките отбори, но пък едва ли е редно на един да бъде позволено да работи и тренира повече от друг, когато говорим за състезание. Според него моментът е добър за всички, дори не само за Формула 1, но и за други спортове да се замислят защо губят телевизионни зрители и как да се коригират, за да станат по-интересни. В най-голяма степен обаче това се отнася до Гран при.
#OnThisDay in the 2019 #AzerbaijanGP @Charles_Leclerc secured our 250th fastest lap in #F1 history ?#essereFerrari ? pic.twitter.com/wnYV3CFMTb
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) April 28, 2020