Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Ферари, Макларън и Рено обжалват решението за Рейсинг Пойнт RP20, ФИА не...

Ферари, Макларън и Рено обжалват решението за Рейсинг Пойнт RP20, ФИА не иска 10 Мерцедес-а (обновена)

4690
0
Ланс Строл
Ланс Строл; снимка: Рейсинг Пойнт

Тимът на Ферари обяви, че има намерение обжалва издаденото днес решение относно легалността на кутиите за спирачките на Рейсинг Пойнт RP20. Скудерията има 96 часа, за да потвърди дали ще продължи процедурата. Малко по-късно към екипа от Маранело се присъединиха Макларън и Рено. На практика всички в падока са недоволни или изцяло, или от някакъв аспект на присъдата. Решението по протестите на Рено бе отнемане на 15 точки от актива на тима от Силвърстоун и глоба от общо 400 000 евро. По време на петъчните тренировки Кристиан Хорнер от Ред Бул дори намина към питуола на Ферари, за да обсъди въпроса с Матия Биното.

Рейсинг Пойнт от една страна обмисля дали да обжалва наказанието

Шефът на отбора Отмар Шафнауер заяви, че в екипа са били абсолютно убедени в правотата си. Затова и са разочаровани от присъдата.

Ръководителят на Рено в F1 Сирил Абитебул заяви, че екипът му е удовлетворен от обявяването на част от компонентите за неотговарящи на спортните правила. Въпросът за размера на санкцията обаче не е толкова ясен.

„Ще обмислим нещата, имайки предвид спечеленото очевидно предимство, което ще е налично през целия сезон“, каза той по-рано в петък.

„За да дам перспектива, ще отбележа, че отборите отделят 20% от времето си в аеродинамичните тунели за разработката на тези елементи. Стореното от Рейсинг Пойнт бе шок за системата. Във Формула 1 е имало такива и преди, трябва да видим как ще се справим. Според мен доктрините, мисленето, регулаторната ни база трябва да еволюира заедно с технологиите, позволяващи невъзможни преди неща. Доволни сме от изявлението на Николас Томбазис, че федерацията ще се занимае с въпроса, но трябва да разберем какво точно се има предвид. Ще отнеме малко време да решим как ще действаме от тук нататък. По принцип срокът за обжалване е един час (след решението). Тук обаче става дума за нещо толкова сложно, че имаме 24 часа и още 96 часа след това, за да потвърдим обжалването.“

Тото Волф каза, че в Мерцедес изобщо не се притеснявали. Същевременно обаче адвокатите им са проучили всички възможни варианти за развитие на ситуацията

„Чели сме правилата многократно. Издаденото решение е невероятно сложно. Интерпретацията в него е нова. Нова за всички ни. През 2019 г. сме предоставили някои данни, което бе изцяло в рамките на регламента. Размяната на 6 януари (Мерцедес изпраща пълен комплект нови кутии за спирачките от миналогодишния си модел на Рейсинг Пойнт на 6 януари 2020 г. – б.а.) няма никакъв ефект. CAD схемите са предоставени далеч по-рано. И ние, и Рейсинг Пойнт смятаме, че всичко все още е според правилата“, заяви австриецът.

Волф каза също така, че кутиите, които бяха предмет на разследването, далеч не са единственият елемент, довел до прогреса на RP20.

„Те не са причината Рейсинг Пойнт внезапно да се бори за първите шест позиции. Според мен причината е прекрасен инженерен екип, който е извлякъл максимума от правилата. Технологията вече съществува. Миналата година неколкократно засичахме един от съперниците си да сканира колите ни с 3D камера. В гаража и извън него. След това компютърът ти дава цялата форма. Всеки има и фотографи шпиони.“

Фредерик Васьор от Алфа Ромео призна със смях, че все още не е съвсем сигурен какво е позволено и какво не вследствие на оповестеното решение.

„По принцип тази тема не ми е приоритет днес, но със сигурност трябва да изясним ситуацията. Необходимо е да знаем в коя посока може да работим и в коя не. Миналата година нас ни дисквалифицираха за половин милиметър огъване и две десети на старта в Германия. Малко неразбираемо е кое е позволено и кое не, така че има нужда от ясно решение“, каза Васьор.

Матия Биното не направи конкретен коментар по-рано в петък с обяснението, че не е изчел всичките 14 страници на решението

Според него обаче присъдата е само върхът на айсберга, тъй като засяга конкретни компоненти, а става дума за копиране на цяла кола. Главният изпълнителен директор на Макларън Рейсинг Зак Браун бе значително по-директен.

„Първата ми реакция е, че Рейсинг Пойнт са обявени за виновни, а още със същите компоненти. Мисля, че това е объркващо за феновете. Нещо, което е било нелегално в Австрия, продължава да е на колата им. Що се отнася до самата концепция, то те твърдяха, че са използвали само снимки. От документите става ясно, че подобно изявление е пълна глупост, следователно трябва да се съмняваш във всичко по болида. Това е отправна точка, от която да се провери станалото, тъй като според мен то е нездравословно за спорта. А и конструкторът получава наказание, но не и пилотите. Те запазват точките си за шампионата. Мисля, че се родиха много повече въпроси, отколкото се получиха отговори.“

Шефът на техническия департамент към ФИА Николас Томбазис обясни, че федерацията ще вземе мерки подобно нещо да не се случва отново

„Копирането се случва във Формула 1 отдавна – правят се снимки, понякога се използва обратно инженерство, за да се създават подобни концепции, в някои случаи идентични или много близки до тези на други отбори. Не смятаме, че в бъдеще това може изцяло да спре. Но смятаме, че Рейсинг Пойнт изведе тази практика на ново ниво. Те очевидно са решили да приложат тази философия за целия автомобил – действие, което ще нарека промяна на парадигмата.“

„Те всъщност са използвали една пролука в конструкторския процес, който е норма във Формула 1 през последните 40 години. Това не бива да се наказва, тъй като са проявили оригиналност, взимайки решение да следват този подход. Същевременно не смятаме, че F1 трябва да се превръща в нещо такова. Нямаме желание догодина да има 8 или 10 Мерцедес-а – или копия на колата им – на стартовата решетка. Не искаме това да е новият норматив.“

„Планираме в много кратък срок да въведем някои промени в спортните правила за 2021 г., които ще предотвратят подобни методи. Няма да е разрешено използването на снимки за възпроизвеждане на цели секции от други болиди. Все още ще приемаме копирането на индивидуални елементи, но не желаем един автомобил да е цялостно копие на друг.“