Ферари и Лотус са имали късмет с гумите на Пирели за сезон 2013 г. във Формула 1, които са им помогнали да са конкурентоспособни в началото на сезона, твърди конструкторът на Ред Бул Ейдриан Нюи.
Той вече заяви по-рано, че промяната на спецификациите в средата на сезона определено е помогнала на Ред Бул да си върнат скоростта.
– Имаше голяма промяна през зимата, неочаквана промяна. Пирели въведоха нова гума, която бе значително по-чувствителна, лесно можеше да се претовари. При нашата кола (RB9) голяма част от (предимството във) времето за обиколка идва от начина на спиране и преминаване на високоскоростни завои, където гумите се натоварват сериозно. Затова не можехме да използваме характеристиките на болида без гумите да се съсипят много бързо. Така че промяната ни повлия негативно, а помогна на други – като Лотус, Ферари може би. За мен това беше чист късмет. Лотус и Ферари вдигнаха шум колко умни са били през зимата да разчетат нещата толкова напред. Но за да съм напълно честен – те просто извадиха късмет, а ние имахме малшанс, а и политиката се намеси. Така че годината бе предизвикателство – обясни Нюи в програмата Sport und Talk на австрийската телевизия Сервус.
Кими Райконен спечели Гран при на Австралия с Лотус, а Фернандо Алонсо (Ферари) победи в Китай и Испания. Себастиан Фетел (Ред Бул) бе пръв в Малайзия и Бахрейн, а Нико Розберг (Мерцедес) – в Монако. В Монте Карло избухна скандалът с нерегламентирания тест на Мерцедес с Пирели, седмици наред се обсъждаше как и кога гумите да бъдат променени, докато на Силвърстоун поредица спуквания доведоха до окончателно решение за нови модификации.
Гумите бяха променени в средата на сезона, като италианската компания се върна към конструкцията от 2012 г. и запази тазгодишните смеси. Те са най-често цитираната причина (макар и не единствена) за напредъка или изоставането на различни отбори в първенството през 2013-та.
– Този сезон на моменти бе труден за нас – продължи Нюи. – Започнахме силно, в Малайзия взехме двойна победа, а бе едва втори старт от календара. И след това конкурентоспособността ни не бе равномерна. Битката бе много близка. Ферари бяха силни в началото на сезона, Мерцедес – бързи по времето около Монако. Така че до средата на състезателната година не бяхме… Водехме в шампионата, но не особено уверено. Тогава имахме чувството, че Мерцедес влизат в силна серия.
След лятната пауза обаче Фетел е непобедим в шампионата и има вече седем поредни победи. Работата по тазгодишната кола обаче, може да повлияе на проекта за 2014 г., когато влизат в сила новите технически правила и ще се използват напълно нови двигатели и допълнителни системи за задвижване. Нюи сподели, че нови компоненти за RB9 бяха въведени в Унгария, на Спа-Франкоршамп, в Сингапур и дори в Япония.
– Погледът назад показва, че може би натиснахме повече от необходимото. Това, разбира се, е отнемане на ресурс от работата по колата за догодина. Но в тези конкретни моменти смятахме, че трябва да вложим съответните усилия и невероятно, че сега, в края на сезона имаме такава поредица успехи – допълни англичанинът.