Кими Райконен спечели Гран при на САЩ. Пилотът на Ферари финишира пред Макс Верстапен (Ред Бул) и Люис Хамилтън. Битката на състезателя на Мерцедес със Себастиан Фетел за пета титла в Гран при ще продължи в следващите стартове от първенството.
Макс Верстапен смени скоростна кутия преди състезанието, което означаваше наказание пет места назад на грида и той се оказа съвсем в дъното на стартовата решетка. Само пилотите на Торо Росо бяха зад него.
В Мерцедес пък смениха водните помпи в автомобилите на Люис Хамилтън и Валтери Ботас вследствие на теч в болида на финландеца. Според данните на екипа същия проблем можел да сполети и англичанина, така че бе взета предохранителна мярка.
Времето бе съвсем различно в неделния ден – слънчево и спокойно. Температурата на въздуха достигна 20 градуса, тази на пистата – 29-30.
Eyes on the prize 🏆🚁👀#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/xOzAzUlXn8
— Formula 1 (@F1) October 21, 2018
Кими Райконен поведе след старта, Люис Хамилтън зае втората позиция. Ботас бе трети, а Себастиан Фетел атакува Даниел Рикиардо. Двамата се удариха и Ферари-то се завъртя.
LAP 1/56
VETTEL SPINS! 😱
He tussles with Ricciardo, but makes contact with the Red Bull and drops to P15 #USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/OS7Dhl4rJ6
— Formula 1 (@F1) October 21, 2018
По-назад Шарл Льоклер и Ромен Грожан се докоснаха, а точно зад тях се сбутаха Ланс Строл и Фернандо Алонсо – за огромно недоволство на испанския пилот на Макларън. Състезателят на Уилямс получи наказание преминаване през бокса. Алонсо обаче отпадна от надпреварата, както и Грожан (със счупено окачване).
От Мерцедес моментално съобщиха на Хамилтън за случилото се с Фетел и че германецът е отишъл много назад в колоната. Немският пилот бе 14-и след инцидента, докато Верстапен от 18-и бе девети в третия тур. Рейс контролът съобщи, че разследва сблъсъка между Рикиардо и Фетел, докато Райконен попита дали дясна задна гума е наред, тъй като колата му е нестабилна. От бокса не видяха никакви тревожни знаци. На Люис пък бе казано, че може да атакува финландския състезател на Ферари.
LAP 6/56
Stroll is handed a drive-through penalty for his collision with Alonso#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/7E6tB5svia
— Formula 1 (@F1) October 21, 2018
Стюардите решиха да не предприемат по-нататъшни действия по отношение на инцидента между Рикиардо и Фетел. Австралиецът спря с повреда в 9-ия тур от състезанието.
В 10-ата обиколка Райконен бе на почти секунда пред Хамилтън в режим на виртуален сейфти кар. Ботас вървеше на почти 7 секунди зад съотборника си, а Верстапен вече бе четвърти. Нико Хюлкенберг заемаше петата позиция пред Фетел, Карлос Сайнц, Естебан Окон, Серхио Перес, Кевин Магнусен.
В този момент Хамилтън последва инструкциите от бокса, влезе в пита и смени гумите си – сложи софт. При излизането си англичанинът бе трети. От Ферари казаха на Райконен, че Хамилтън вероятно е с две спирания в бокса. Ботас пък получи съобщение на каква разлика е съотборникът му зад него. Разликата между Кими и Люис пък бе 7,3 – 7,8 сек.
От Мерцедес инструктираха Ботас, че биха искали да пропусне Хамилтън в първи завой, което бързо се случи и британецът зае отново второто място. В 15-ия тур от Гран при на САЩ Райконен продължаваше да води пред Хамилтън (+3,099 сек), Ботас, Верстапен и стигналия петата позиция Фетел.
Clever move from @LewisHamilton after @ValtteriBottas lets him go. Currently, he doesn’t have to pass #Kimi7 to take the lead: just wait until the @ScuderiaFerrari driver stops. @PierreGASLY also stopped for softs under virtual safety car.
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) October 21, 2018
Люис настигна Райконен и финландецът се обади на тима си с репликата: „Не мога да го удържа зад себе си.” Англичанинът внимателно прецени ситуацията и се доближи максимално до съперника си. В 20-ата обиколка атакува, но Кими опази лидерството преди да влезе в бокса.
Финландецът сложи софт и се върна пети в колоната.
LAP 20/56
Hamilton can almost reach out and touch Raikkonen
The lead is slashed to less than half a second 😅#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/REVHOF4ozC
— Formula 1 (@F1) October 21, 2018
Следващият пилот в бокса бе Верстапен, като той сложи суперсофт. Ботас също мина през пита (взе софт). Райконен получи съобщение, че се бори с Хамилтън и отговорът му бе най-бърза обиколка. Финландецът настигна и задмина съотборника си, който още не бе спирал в бокса.
Верстапен успя да мине пред Ботас при питовете и скоро настигна Фетел. В 27-ата обиколка германецът получи съобщение по радиото, че е време за неговия бокс. Спирането трая 3,2 сек – имаше известно забавяне – и той бе пети при връщането си на трасето.
LAP 25/56
The @ScuderiaFerrari duo swap round, with Vettel yet to pit 🔀
Raikkonen is currently the fastest man on the circuit 🔥#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/6aT6xB9prF
— Formula 1 (@F1) October 21, 2018
If @LewisHamilton increases his lead to about 20 seconds, he can take a ‘free’ pit stop without losing the lead. It’s about 17 seconds currently.
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) October 21, 2018
Верстапен се оплака от спирачките си. От Ферари казаха на Фетел, че времената на Хамилтън предполагат ниско износване на гумите. Разликата между англичанина и Райконен бе намаляла с около 2 секунди. Междувременно Льоклер се прибра в бокса, където и остана с повредения си автомобил.
Кими се доближи на 11,5 секунди до Хамилтън, а Верстапен бе на 4 секунди зад финландеца. Люис поиска от тима си да напомни на рейс контрола да показва сини знамена на изостаналите с обиколка пилоти.
В 37-ата обиколка Хамилтън бе за втори път в бокса, взе нов комплект софт и бе четвърти при връщането си на трасето. Той бе на почти 5 секунди зад съотборника си Ботас.
„19 обиколки до финала, Люис, сега ни трябва абсолютно всичко”, гласеше инструкцията от питуола на Мерцедес.
Британецът започна финалния стинт с рекорден тур на пистата в Остин. Съотборникът му го пропусна без проблеми в 40-ия тур и се озова на малко под 6 секунди зад Верстапен. Райконен на свой ред изрази недоволството си от изостанали пилоти. В 44-ата обиколка Хамилтън бе на 3,4 сек зад Макс.
10 тура преди финала Хамилтън бе на под 2 секунди зад Верстапен, а Фетел почти настигна Ботас. От Ферари бяха съобщили на германеца, че гумите на съперника му от Мерцедес са с блистъри.
„Имам чувството, че сме с грешните гуми”, каза Хамилтън по радиото, докато разликата между него и Верстапен стана 1,1 сек.
В самия край на надпреварата Райконен бе на 1,3 сек пред Макс, а Люис се движеше на под секунда от пилота на Ред Бул. В предпоследния тур Хамилтън атакува Верстапен, но холандецът удържа позицията си. Фетел обаче успя да изпревари Ботас и взе четвъртата позиция.
His first win in 113 races…
WELL worth the wait! 💪#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/x5NL6cx4zp
— Formula 1 (@F1) October 21, 2018