Честно да си призная, бях доста изненадан от приетите в края на миналата седмица схеми за ограничения на аеродинамичните изследвания на лидерите във Формула 1 за сметка на последните. Целта е ясна – да се поизравнят силите между водещите три отбора и останалите. Дали обаче точно тези схеми ще проработят и ще дадат очаквания резултат, е малко спорно.
Тази седмица Световният моторспорт съвет на ФИА вероятно ще одобри целия пакет мерки, но едва ли ще коригира нещо
И така от следващата година ще има разлика от 2,5% във времето за използване на аеродинамичните тунели и CFD изследванията между отборите в зависимост от мястото им в предишния шампионат. Най-добрият екип през 2020 г. ще има на разположение 90% от регламентираното време, а последният – 112,5%! След това от 2022 до 2025 г. стъпката ще се увеличи на 5%. Шампионите ще подготвят следващия си болид за 70% от регламентираното време, а последния екип – за 115%.
Тези цифри сами по себе си повдигат въпроси. Защо на по-слабите отбори ще е разрешено да правят изследвания НАД лимита. В края на краищата нали затова се слага ограничение, за да е някаква граница, която не бива да се прекрачва. Не беше ли по-разумно най-слабите екипи да са максимално близо до нея, а първите да ползват 70 и дори 60-50% от времето.
Не че това е най-важното, но е странно. Далеч по-съществен е фактът, че всички изследвания ще се извършват в условията на строги ограничения в бюджетите. Те също бяха гласувани и вече е ясно, че става дума за $145 млн. за 2021 г., $140 млн. за 2022-ра и още 5 млн. надолу през следващите сезони.
Така се получава следващият парадокс – ако се класирате по-напред, ще получите повече пари от ФОМ
Те ще попълнят по-голям процент от вашия бюджет. Но ще имате по-малко време за изследвания през следващата година, което може да е по-ценно! Така може да се получат много „интересни” финални състезания, защото една позиция нагоре в шампионата може да означава 15 млн. долара повече, но 5% по-малко изследвания. Развойната работа обаче може да се окаже с по-голяма тежест и не само за следващия, а за няколко сезона. Не знам дали всичко това е добре пресметнато. Особено през 2021 г. развитието ще е много важно, защото ще е по колите за 2022 г. Те ще се правят по новите правила и ще са база за развитие на болидите за доста време напред.
Според правилата днес екипите имат право да правят по най-много 65 проби във въздушната тръба на седмица. През най-активните 8 седмици между двата сезона това означава 520 изследвания! По тях в големите екипи работят около 80-100 човека. Тези изследвания струват около 20 млн. евро на сезон. Отделно CFD изследванията са лимитирани на 60 терабайта на седмица. По-малките екипи така или иначе не използват пълния капацитет на правилата. Няма как това да се случи в близко бъдеще след всичко, което стана тази година. Затова съм съгласен с мнението на шефа на Ред Бул Кристиан Хорнер, който заяви, че цялата идея по-малките отбори да използват повече тези важни инструменти е направо перверзна, защото те просто не разполагат с нужните средства, за да го сторят.
Подобни схеми всъщност ще ожесточат битката в средата на колоната, където темпото така или иначе е близко. Там разлика от 5% в позволените изследвания вероятно ще донесе повече предимство на някои екипи на пистата, отколкото 15-те милиона за по-предна позиция.
Но все така си остава обаче най-важният въпрос – ще допринесат ли наистина тези схеми за изравняване на силите? Ще се доближат ли отборите от средата към топ 3? Отговорът, поне на първо време, не изглежда положителен
Според схемата за 2021 г. Макларън например ще има право на 7,5% изследвания повече от Мерцедес, ако условно приемем, че двата екипа завършат отново четвърти и първи, както бе през миналия сезон. Дали със 7,5% повече време в тунела (точно 20 обдухвания повече през зимата) и малко повече терабайти данни Макларън ще настигне Мерцедес е много малко вероятно. Тимът от Бракли може и да работи по-малко, но разполага с повече експерти, с по-ефективна, смазана изрядно структура и освен това едва ли ще бъде проблем да ползва нови, още по-добри продукти, които партньорите да предоставят при специални условия, за да не се наруши балансът с ограничения бюджет.
По-важно е обаче друго – дори и да приемем, че двата екипа ще използват идентична техника и ресурси, със 7,5% повече изследвания Макларън трудно ще настигне Мерцедес. Причината е в това, че един болид от Формула 1 печели около 2 сек в рамките на един сезон. Така поне ми обясни Пади Лоу преди няколко години в Бахрейн, докато още бе начело на техническия екип на Мерецедес.
Ако приемем, че една обиколка е средно минута и половина или 100 секунди, то това значи, че болидът става по-бърз с около 2% в хода на сезона. Този напредък изобщо не се дължи само на аеродинамиката, а и на задвижващата система, дори горивата. Така, малко грубо представено, все пак може да се приеме, че развитието в аеродинамиката е 1%. Процент напредък в аеродинамиката обаче трудно идва само със 7,5% повече време за CFD изследвания и проби в тунела. Той се постига с доста повече часове работа и най-вече с по-добри идеи. Точно тяхната поява според мен трябва някак да се стимулира, защото точно те са ДНК-то на Формула 1, а не да се въвеждат спорни ограничения.
?? #PhotoOfTheDay pic.twitter.com/kIvoLHLvgJ
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) May 25, 2020