F1 може да загуби спринтовите квалификации през 2022. Това е мнението на изпълнителния директор на Макларън Зак Браун. Намеренията на Либърти Медия преди началото на новата кампания е да се проведат общо шест спринтови надпревари, което е двойно повече от тези, които бяха миналата година.
Спринтовите състезания дебютираха в F1 през сезон 2021 и се проведоха на пистите Силвърстоун, Монца и Интерлагос. Те бяха приети със смесени реакции както от отборите, така и от феновете. Плановете на Либърти Медия може да не се осъществят, защото това може да увеличи разходите на екипите.
Миналата година получиха надбавка от 450 000 щатски долара и резерв от 100 000, който цели да покрие щетите от евентуален инцидент. Въпреки това през този сезон шефовете на спорта не желаят да разрешат на екипите да харчат повече от този лимит. Вместо това те са предложили оферта от 500 000 за всеки от първите пет спринта плюс допълнителни 150 000 долара за всеки следващ. Така тимовете ще получат допълнителни 2.65 млн. за предвидените шест спринтови надпревари в края на годината.
Според Браун тази оферта не се е харесала на по-големите отбори от F1, които без това са на лимита на бюджетния таван. По техните думи наличието на този експеримент може да им навреди на представянето на по-малко подобрения. Зак заяви, че някой от екипите е поискал увеличаване на тавана на бюджетите с 5 милиона, вместо да бъдат получавани повече пари.
Междувременно по-скромните отбори смятат, че тези изисквания са метод, по който лидерите да си извоюват повече ресурси, които да вложат в развитието на колите си. Ако този проблем не бъде решен в най-скоро време, то F1 може да загуби спринтовите квалификационни състезания тази година.
„По-специални един от отборите искаше увеличение на бюджета с 5 млн. долара. Това е просто нелепо и няма никакви рационални факти зад него“, каза Браун.
Тъй като екипите се карат за надбавките в спринтовете, всяко едно гласуване на промяна на правилата ще изисква съгласието на поне осем тима от стартовата решетка.
Браун се опасява, че подобен брой е малко вероятен. Това би означавало напълно премахване на този вид състезания в спорта.
„Бих искал да не изпадаме в ситуация, в която трябва да гласуваме за това нещо. Трябва да продължим, без да повишаваме границата на бюджета, ако искаме да сме максимално честни“, завърши Зак Браун.
За да се стигне до промяна на правилата за 2022 се изисква мнозинство от 28 от 30 гласа в Комисията за Формула 1. От тези 28, 20 са сигурни, тъй като те се държат от ФИА и Либърти Медия. Останалите десет са в ръцете на тимовете. Очаква се Мерцедес, Ферари и Ред Бул да са против предложението на собствениците на спорта. Ако поне един от тях обаче се съгласи, то спринтови състезания ще има.