След като през миналата година Форд разви на пазара новия си голям SUV Едж и компактния Екоспорт, през 2017 г. ще търси нов пробив с най-популярния, среден като размер модел – Куга.
Едва ли някой е изненадан от вниманието, което гигантът отделя на този тип автомобили, предвид тяхната постоянно растяща популярност. По-скоро е интересно кой модел какво предлага и на каква цена, като в тази връзка обновлението на Куга е изключително интересно. Вносители на марката у нас от Мото Пфое представиха модела пред пресата с тест драйв до Банско и Добринище в разгара на зимата, но в дни с чудесно време.
Външно веднага се вижда, че Куга е с променен дизайн в стила на Екоспорт и Едж. Голямата горна трапецовидна решетка и по-малката, обърната под нея, са съчетани с елегантни нови фарове с дневни LED светлини, плюс стилните фарове за мъгла. Важно е, че адаптивните фарове на Форд се предлагат за първи път в Kуга. Системата следи околната осветеност и автоматично подобрява видимостта, като настройва ъгъла на лъча на новите биксенонови фарове в една от 7 настройки, в зависимост от скоростта на автомобила, ъгъла на завиване и разстоянието до обекта отпред.
Веднага външно могат да се отличат и по-специалните версии в гамата, като ST Line с хромирани елементи и Виньле с решетка като пчелна пита.
Задните светлини са също с нов дизайн и допълват спортния външен вид, а нова гама 17-, 18- и 19-инчови алуминиеви джанти се предлага с различни покрития, включително никелирано. Добавени са два нови цвята – Guard Grey и яркият Copper Pulse. Електрическият сгъваем теглич се прибира автоматично под задната броня, за запазване на спортната визия и по-добра безопасност.
Сякаш по-голямата част от промените касаят обзавеждането, защото пътното поведение със системата за задвижване на четирите колела са почти без изменения и това е логично, тъй като Куга демонстрира едно от най-добрите пътни поведения още в предходната си версия. Ускорен е малко процесът при избор от система на прехвърляне на въртящ момент между предния и задния мост до 20 милисекунди, но това е недоловима промяна зад волана и има по-скоро своята роля при сигурността.
На таблото прави впечатление новата система за свързаност – SYNC 3. Тя позволява управление на аудиосистемата, навигацията и смартфона чрез прости гласови команди. Във Форд са използвали информацията от над 22 000 коментара, както и резултатите от изследвания и проучвания, за да гарантират, че новата версия е най-ориентираната към клиента досега. SYNC 3 работи по-бързо и поддържа 5 допълнителни езика. Само с едно натискане на бутон и изричането на I need a coffee, I need petrol и I need to park, водачите могат да локализират близки кафенета, бензиностанции или паркинги и да откриват железопътни гари, летища и хотели.
Всичко се управлява от 8-инчовия сензорен екран, както и от екрана на свързан със системата смартфон. Нов интерфейс включва по-големи и по-лесни за работа бутони и за първи път позволява управление с жестове „плъзване“ и „прибиране с пръсти“. Системата работи с Apple CarPlay и Android Auto. За да се улесни още използването на колата, в нея са интегрирани нова система за перпендикулярно паркиране, която допълва полуавтономния активен паркинг асистент, избиран от почти половината клиенти на Kуга досега. Моделът е и с усъвършенстваната система за предотвратяване на сблъсъци в града. Тя работи вече при скорост до 50 км/ч, увеличена от 30 км/ч. Управлението на климатика и бутоните на волана са интуитивни. Електронната паркинг спирачка е лесна за работа и освобождава повече място за централната конзола, където е възможно поставянето на бутилки и чаши с различни размери, както и нов USB порт за мобилни устройства.
Гамата включва най-новите дизелови TDCi и бензинови EcoBoost с добра динамика и ниски емисии CO2. Много специален е дизелът TDCi 1,5 със 120 к.с., чийто разход с 6-степенната механична скоростна кутия само с предно задвижване е под 5 литра, но и при нашия тестови вариант 2,0 TDCi с механични скорости и 4×2 може да има подобен, въпреки 150-те к.с. Моторът обаче е удобен и при версията 4×4 автоматик PowerShift, която тестваме и с която постигаме разход около 7 литра при агресивно каране. Като цяло при TDCi двигателите се използват нови технологии, включително технологията за акумулиране на азотни окиси за по-чисти емисии отработени газове, компоненти със специално покритие за намаляване на триенето и турбокомпресор с променлива геометрия за подобрена работа на двигателя.
Бензиновите EcoBoost двигатели с турбокомпресор също включват модерни технологии – като директно впръскване на горивото под високо налягане и променливи фази на газоразпределение. Гамата включва 1,5-литрови варианти със 120, 150 и 182 к.с. с 6-степенни механични и автоматични скоростни кутии. Цените остават близки до предходните и това прави избора на модел SUV на компанията все така многостранен.
Тестът е публикуван в брой 202, март 2017 на ClubS1