Зареждане на амбицията: отличаване на видовете горива и тяхната роля в Ногаро
Поощряване на творчеството: награда за новатори
Водещото в областта на технологиите през 2007 г.: преглед на техническите нововъведения
В подкрепа на промяната: как корпоративните партньори участват в енергийното предизвикателство
Студенти и учени вече комбинират оригинални идеи с технолологии преди началото на тазгодишния Shell Eco-marathon, който ще се проведе от 11 до
13 май. В рамките на 3-дневната надпревара на пистата Ногаро във Франция пред младите инженери ще бъде поставено предизвикателството да открият бъдещи енергийни и транспортни решения, за да отговорят на нарастващите нужди в световен мащаб.
В изпълнение на задачата да се създаде най-икономичният автомобил в света, който може да измине най-дълго разстояние с възможно най-нисък разход на гориво, тазгодишният образователен проект има за цел да покаже творчеството и новаторството, а също и да акцентира върху бъдещите транспортни технологии.
Европейският Shell Eco-marathon ще покаже повече разнообразие от когато и да било с участието на 250 отбора от 20 страни – всеки с индивидуален подход в откриването на нови достъпни и безвредни за околната среда форми за транспорт.
Зареждане на амбицията
За откриването на следващата голяма идея , която би могла да отговори на световните енергийни предизвикателства, е нужно нещо повече от аеродинамика и колоритен дизайн. Истински нетрадиционни са простите, но в същото време ефективни идеи, които биха могли да повлияят върху бъдещите технологии в областта на транспорта.
Отборите, победители в предишни издания на инициативата, зареждаха своите автомобили с трохи от хляб (като разновидност на биомасата). Днес практическото приложение на творческите идеи се демонстрира с все по-популярните водородни горивни клетки и boost caps , които складират електричество, за да се справи автомобилът с реалните пътни условия.
Тази година ще могат да се наблюдават изключителни идеи като двигатели с компресионно запалване на хомогенна горивна смес (Homogeneous Charge Compression Ignition Engines – HCCI), разработени от шведския отбор Spiros KTH. Уникалният механизъм, който контролира компресията и за пръв път използва HCCI теорията в автомобил, вече е патентован. Тази концепция означава, че автомобилът на Spiros не се нуждае от запалителни свещи за стартиране на двигателя. Използваното алтернативно газово гориво (диметилов етер) има висока ефективност. Двигателят на Spiros е толкова уникален и ефективен, че може да работи с всякакъв тип гориво. Поради това отборът се надява, че идеите им ще бъдат реализирани през тази година.
Експертът по биогорива Мишел Мортън – участник в миналогодишното жури на европейския Shell Eco-marathon и специалист по качеството на горивните продукти, подчерта колко оригинални идеи могат да възникнат от най-необичайни места: Уникалните идеи могат да бъдат прости по същество. Приспособяването на автомобилен двигател от компонентите на двигателя на малка косачка се оказа ефективно решение, добре замислено и с високо ниво на икономия на гориво.
Мишел добави, че електродвигателите за автомобили и въглеводородни горивни клетки дават предпоставки за нетрадиционен дизайн и подпомагат намирането на решение за устойчива мобилност в бъдеще.
С прилагането на университетската теория в проект, при който въображението е единственото ограничение, творческите идеи могат да бъдат открити и в най-малкия детайл. В Shell Eco-marathon изборът на гориво, използването на материали, а също и управлението и механичните фини настройки осигуряват по-близки връзки между нововъведения и технология.
Като съветва тазгодишните отбори, Мишел заявява: Новаторските разработки не трябва да бъдат последна дума на техниката. Предишните победители използваха по нетрадиционен начин конвенционални идеи и поставиха предизвикателство пред традиционната инженерна технология.
Участващите отбори ще използват по най-добрия начин съществуващите изкопаеми горива и пропан-бутан, за да открият по-чисти и по-ефективни енергийни решения. Отборите, които са заявили участие с алтернативни горива, са 68 – повече от когато и да било. Те ще демонстрират предимствата на новите алтернативни енергийни източници и устойчиви горива като слънчева енергия, биогорива или водород.
Втечненият газ (GTL – Gas to Liquid) е още едно интересно горивно нововъведение, което участниците ще могат да използват. Извлечено от природен газ, GTL горивото е чисто, безцветно, без миризма, разгражда се и е с изключително ниско съдържание на сяра. Очаква се, че това гориво ще има сериозно влияние в рамките на европейския Shell Eco-marathon през 2008 г. Shell ще използва тазгодишния Eco-marathon, за да представи ефективността и доброто качество на горене на GTL горивото като нова екологична технология. Компанията ще организира срещи с участващите отбори и образователни сесии, за да насочи вниманието към потенциала на GTL-технологията при откриването на бъдещите енергийни решения.
Поощряване на творчеството
Нетрадиционните разработки са толкова важни за търсенето на устойчива енергийна ефективност, че за да се отличат изключителните идеи и творческите методи на работа ще бъде присъдена специална награда за технически нововъведения.
Невъзпламеними двигатели за газ пропан-бутан, дизелови мотори с контрол на температурата и горивни клетки, задвижвани от енергия освободена по време на спирачния процес, са само някои от основните открития, създадени в европейския Shell Eco-marathon.
Жан Маартен Тьобен, съветникът по горива на Shell и участник в тазгодишното жури, разясни какво ще следи на пистата: За мен новаторството е намиране на творчески идеи, които впоследствие могат да се развият и приложат на практика. Много малко хора имат визията и идеите, които са необходими за намиране на решение за нарастващите енергийни нужди. Тези, които притежават тези качества, пък често нямат средства или им липсва опит, за да тестват и приложат идеите.
През 2006 г. европейският Shell Eco-marathon даде възможност на един датски отбор да създаде нова водородна клетка, която трансформира 100% от водородното гориво в енергия. Подходът беше толкова уникален и творчески, че отборът успя да патентова проекта си.
Подобно нововъведение показва как в състезанието се използват идеи извън училищната среда. Жан Маартен обобщи: Shell Eco-marathon проактивно насърчава техническите открития и улеснява идеите, от създаването на концепция до изпълнението й. Събитието дава възможност идеите да достигнат до глобална аудитория. Случва се студентите да запазят превозните си средства няколко години, за да ги адаптират и подобрят.
Водещото в областта на технологиите през 2007 г.:
Докато повечето отбори имат голямо желание да представят внушителните дизайни на автомобилите си по време на събитието, Винсент Тертоа, технически мениджър на европейския Shell Eco-marathon, дава интересна гледна точка за това, което очаква: Студентите осъзнават необходимостта да търсят дългосрочни решения – това се вижда и в тазгодишното издание на инициативата, където отчитаме с 36% по-висок интерес към алтернативната енергия. С нетърпение очаквам да видя какво нетрадиционно техническо решение ще ни покаже първият отбор от Югоизточна Азия. Автомобилът на екипа Надеждата на Сингапур ‘07 ще бъде оборудван с нова електронна горивна инжекционна система, предоставена на отбора от местен военен изследователски център. В същото време френският отбор Callo от Lycée Marcel Callo има 22 годишна история на участието си в състезанието и развиват все повече нови подходи.
“Ще следя внимателно за оригинална концепция в дизайна и на норвежкия отбор от Оstfold University College, който разработват уникални решения при настройките на двигателя , добави Винсент Тертоа.
“С наличието на решения като шаси от титан, HCCI двигател, соларни панели и изключителен дизайн лесно се забравя, че това са идеи на днешните младежи, които се стремят да открият нови решения за бъдещето.
Очакват се по време на състезанието да бъдат демонстрирани технически нововъведения и при шаситата под формата на въглеродни фибри с подсилена восъчна стурктура, която е идеална за олекотяване на автомобила на отбора Terakki от Турция. Другите технически творчески идеи включват автомобилът Red Car, който ще може да се накланя и навежда по завоите на пистата. Това нововъведение е направено на базата на известния в Италия влак Pendolino и благодарение на отбора GMPower може да се представи и на пътя.
В подкрепа на промяната
Нараства броят на партньорите, които се присъединяват към Shell в събитието, за да стимулират изследователския процес и откритията, като споделят своя опит. Фирми като Bosch, Michelin и SKF подпомагат състезанието не само финансово. Като партньори на Shell Eco-marathon, те мислят за бъдещето и влагат своите умения и опит в разработването на екологично чисти продукти, които да подпомогнат визията за устойчива мобилност на Shell.
Bosch подпомага европейския Shell Eco-marathon и на пистата, като осигурява на отборите специални горивни инжекциони, проектирани за ниски емисии на отработени газове. За първи път участниците в тазгодишното състезание ще се възползват от помощта на технически екип Bosch Car Service, който ще обслужва автомобилите на 250-те отбора.
SKF разработиха нов вид лагери, които намаляват консумацията на енергия с поне 30% в сравнение със стандартните по ISO продукти. SKF, Bosch и Michelin подпомагат много от участващите отбори тази година и на местно ниво, като им предоставят оборудване.
Компанията Michelin е създала специален вид гуми за автомобилите, които влияят положително върху намаляването на разхода на енергия за разлика от всички други видове гуми в света и са на разположение на всички участници. Тези гуми редуцират разхода на гориво с до 20%, което е еквивалент на един резервоар гориво от общо пет.
Като цяло участващите отбори и корпоративните партньори могат да направят значими открития за намаляване на разхода на гориво и въглеродните емисии чрез комбинация от въображение, технология, нововъведение и творческа визия за успех.
Допълнителна информация:
Профил на Shell Eco-marathon 2007
През тази година европейският Shell Eco-marathon ще бъде най-мащабният в 22-годишната история на надпреварата с участието на стотици отбори от целия свят в три ключови събития – европейски Shell Eco-marathon на пистата Ногаро в Югозападна Франция от 11 до 13 май; американски Shell Eco-marathon на пистата Калифорния Спийдуей до Лос Анджелис от 12 до 15 май; британски Shell Eco-marathon на пистата Рокингам , който ще се проведе от 4 до
5 юли.
Над 250 отбора са заявили участие в тазгодишния европейски Shell Eco-marathon, представяйки голям брой училища, университети, колежи и технически академии от 20 страни в цяла Европа и извън нея. Нови отбори от Румъния, Холандия, Канада и Сингапур ще участват за първи път. Освен силното присъствие на домакините от Франция, през 2007 г. на старта в Ногаро ще застанат (по азбучен ред): 13 отбора от Белгия, по един екип от Канада и Чешката Република,
2 отбора от Дания, 1 от Финландия, 8 от Германия, 6 от Гърция, 6 от Италия, 4 от Холандия,
3 от Норвегия, 2 от Полша, 17 от Португалия, по 1 от Румъния, Синагпур и Словакия, 10 от Испания, 3 от Швеция, 2 от Швейцария и 13 отбора от Турция.
В първия американски Shell Eco-marathon през 2007 г. са потвърдили участие 30 отбора от
11 американски щата и 1 отбор от Канада.
Рекорди за горивна ефективност
Едно от основните предизвикателства пред всеки отбор, участващ в Shell Eco-marathon е да създаде превозно средство с най-нисък разход на гориво и да подобри настоящия рекорд в инициативата за спестяване на гориво:
Настоящият рекорд в европейския Shell Eco-marathon за двигатели с вътрешно горене принадлежи на отбора на Lycée La Joliverie (Франция) – 3 410 км, изминати с еквивалента на един литър гориво през 2004 г.
В категорията горивни клетки рекордът се държи от отбора на ETH Zurich (Швейцария) – 3 836 км, изминати с еквивалента на един литър гориво през 2005 г.