Няколко различни варианта предложиха от BMW България за тест на новата електрическа версия на популярния модел X3. Той е означен с iX3 и има доста разлики с останалите, но външните размери са идентични
Във визията веднага се откриват специфични елементи като специалните прорези в калниците, гладките джанти и т.н., които „работят” за по-добрата аеродинамика, така важна за модел на ток.
И първата информация, която ме впечатлява зад волана по пътя към прочутите секвои над Кюстендил, е добрият разход на енергия – под 20 kWh на 100 км. Този показател става така важен както разхода в литри за същата дистанция. При сравнително динамично, но не много агресивно управление, пробегът с едно зареждане остава близък до посочения от производителя – 450 км.
Впечатлен съм, че типично по баварски в Мюнхен не са се хвърлили да правят специална скъпа платформа и отделни разработки за тази кола на ток. Изградили са я на една и съща база с останалите X3. Така предлагат варианти с бензинови, дизелови, електрически варианти. Следват политиката си Power of Choice. Тя дава избор на хората в целия свят да намерят своя модел. Още погледът отвън обаче свидетелства за вниманието към детайла и технологиите в този модел. Радиаторната „решетка” с типичната форма на компанията не се използва по предназначение, а зад нея са скрити множество сензори и камери, които да подпомагат и контролират движението.
С този модел дебютира технологията BMW eDrive от пето поколение
Тя е с нов вариант на електромотора, мощната управляваща електроника, нова технология за зареждане и високоволтовата батерия. Енергийната плътност е повишена с 30% спрямо досегашните напълно електрически автомобили на BMW Group, а максималната мощност на двигателя е 286 к.с. Максималният въртящ момент е 400 Nm. Автомобилът ускорява от място до 100 км/ч за 6,8 сек.
Зад волана очакваната динамика от едно BMW e налице, още повече, че силата се предава към задните колела. Колата стои на пътя много приятно, сигурно. Няма увличане въпреки увеличеното тегло, но от друга страна батериите са ниско в пода и свалят центъра на тежестта с цели 7,5 см спрямо останалите версии. Сред специфичните за модела особености в окачването е задната подрама. Тя осигурява необходимото пространство за задвижването, но и внася стабилност. Серийното окачване е адаптивно. То е с електронно управление на амортисьорите, чиито характеристики се адаптират към съответната пътна настилка и ситуацията на пътя. Опционалното адаптивно М окачване предлага спортни характеристики на амортисьорите.
188-те призматични клетки на батерията са обект на друг специален коментар. Представителите на компанията декларират, че всички материали в производството им са добити по хуманен и екологичен начин. Използван е 20% по-малко литий, а кобалтът идва от сигурни източници като Австралия и Китай.
Помислено е и за използването на батериите след края на живота им в автомобилите – те ще служат за съхранение на енергия стационарно. Много важно е още, че капацитетът е 74 kWh, с които могат да се изминат 460 км според тестовия цикъл WLTP и до 520 км в тестовия цикъл NEDC. Разбира се, важно е още, че зареждането може да става и много бързо, стига да има достатъчно мощни зарядни станции. В тази връзка са важни дигиталните услуги на BMW Connected Charging.
При планирането на маршрут функцията E-Route оптимизира зареждането на високоволтовата батерия и в същото време предоставя полезна информация за зарядните станции като наличност, методи за заверяване или Points of Interest в околността
При пътуване за повишаване на ефективността и комфорта допринася и адаптивната рекуперация. При нея интензивността на регенерацията на спирачната енергия се адаптира с помощта на навигационната система и регистрираната от сензорите на асистиращите системи ситуация на пътя. Освен това със селектора на трансмисията на средната конзола може да бъде активиран режимът В, при който с помощта на особено високата мощност на рекуперацията се осигурява характерното за електромобилите на BMW Group One-Pedal усещане.
Както в екстериора, така и в интериора за електрическото задвижване на новото BMW iX3 подсказват дискретни сини акценти. Функционалността е налице като облегалката на задната седалка се сваля в съотношение 40:20:40, а при необходимост вместимостта на багажника може да бъде увеличена от 510 до 1560 литра.
iX3 се предлага в две атрактивни линии на оборудване
Още базовото ниво включва лаково покритие металик, 19-инчови аеродинамични джанти, LED фарове, панорамен стъклен покрив и автоматичен капак на багажника, както и Асистент за шофиране Professional с контрол на скоростта с функция Stop & Go, Асистент за завиване и водене в лентата, както и предупреждение при смяна и напускане на лентата, Контрол на дистанцията при паркиране със сензори отпред и отзад, индикатор на налягането на въздуха в гумите и алармена система. Освен това оборудването включва и спортен волан, пакет за съхранение, вътрешно осветление, седалка на водача с електрически регулировки и функция памет, както и автоматична климатична инсталация с топлинна помпа и 3-зоново управление.
Има функции за стационарно отопление и стационарна климатизация. Базовото оборудване включва още BMW Live Cockpit Professional (включително оптимизирана навигация), BMW Intelligent Personal Assistant, Интеграция на смартфони с подготовка за Apple CarPlay и Android Auto, Remote Software Upgrade, дигиталните услуги на BMW Connected Charging, телефония с безжично зареждане и озвучителна система с DAB-радио. Цените започват от малко над 130 000 лв.
The intensity of joy remains. It’s the emission what disappears.#THEiX3, a #Bornlectric.
The #BMW iX3.
Power consumption kWh/100km: 17.8–17.5 (NEDC); 19.0–18.6 (WLTP). Electric range/km: 458–450 (WLTP). https://t.co/yQmOcndY4R pic.twitter.com/ZYF9NL9rUT— BMW i (@BMWi) March 12, 2021