Бърни Екълстоун изведнъж заговори открито за криза във Формула 1 и дори намери решение: преразпределение на приходите в спорта при условие, че големите отбори се съгласят на нова схема, която обаче би означавала по-малък дял за тях.
Управляващият търговските права на спорта доскоро твърдеше, че F1 няма нужда от малки екипи, търсещи подаяния из падока. След това премина към твърдението, че те са необходими на Гран при, стига да се представят на ниво. Накрая – след няколкодневно обсъждане на ситуацията, при която два отбора (Катерам и Маруся) изчезнаха от грида и се заговори за планиран бойкот от страна на други три (Форс Индия, Лотус и Заубер) – заяви, че настоящата схема на разпределение на парите е лоша, вероятно по негова вина!
– Знам какво не е наред, но не знам как да го оправя. Никой не е подготвен за действия, защото не могат (да предприемат такива). Правилата ни връзват. Ако бяхме в позиция да помогнем на закъсалите отбори, щяхме да го сторим. Но не ни е позволено. Ако на един тим се дават $10 000, то всички трябва да имат $10 000. Проблемът с голяма част от правилата и договорите е, че не мислим в дългосрочен план. Ако те (отборите – б.а.) седнат сега с мен и кажат, че искат парите да се разпределят по различен начин, бих казал: „Добре, дайте ми лист хартия”. Проблемът е, че има твърде много пари, които се раздават лошо – вероятно вината е моя, но, както е с много други споразумения, моделът изглеждаше като добра идея, когато бе създаден – заяви 84-годишният англичанин на пистата COTA до Остин.
Той допълни, че не иска да изпадне в положение, в което е твърде силен, Формула 1 да изчезне и да обвинят него за това:
– Трябва да отворим хорските очи. Бих казал на получаващите големия дял от парите хора, че бих искал да взема процент от сумите, разпределяни към тях според клаузите за класиране. Бих събрал тези пари, за да ги разпределя между трите или четирите отбора, за които знаем, че имат проблеми и бих добавил равна на тази сума. Но нито един тим няма да сметне проклетата идея за добра. В миналото на масата сядаха хората, които можеха да кажат да или не. Щяха да ме помолят да оправя нещата и всичко щеше да е наред. Но модерните мениджъри не могат да постигнат съгласие за нищо, дори да искаха. Всичките трябва да докладват някому. Бих взел всички пари и платил дълговете на всички екипи, за да не страдат хора заради Формула 1. След това бих обявил какво ще получат следващия сезон, че имаме толкова и толкова пари и това ще вземат от сега нататък. Проценти са. Ангажираните в спорта хора трябва да искат да се грижат за него и да са готови на някои жертви. Ако компанията бе моя, щях да постъпя по различен начин, защото щях да работя с мои пари. Но аз работя с хора, които са в бизнеса на правене на пари.
Подходът на Екълстоун да прехвърля топката в полето на големите отбори не е нов. Той вече го направи по отношение цените на билетите за състезания, като заяви, че ако екипите взимат по-малък дял от приходите, ще могат да се намалят таксите на организаторите. В този случай Бърни каза буквално:
– Ние събираме пари за отборите, те получават 70% от приходите.
Но тогава англичанинът не навлезе в подробности относно разпределението, информацията за което всъщност така и не е официално потвърдена. В момента няма общо споразумение Конкорд, каквото по принцип управлява отношенията между отборите, собственика на търговските права и ФИА, както и прословутата дистрибуция на приходите. Има търговски споразумения между Екълстоун и екипите (с всеки по отделно). Разликата този път е, че говори дори за своя вина, което досега не се е случвало.
– Не е най-голямата криза, с която съм се сблъсквал, но не съм доволен. Просто говорим за големи суми пари и затова е по-трудно да се намери решение. Трябва да направим нещо, защото не може да си седнем, да се отпуснем и да мислим, че проблемът ще изчезне. Ситуацията не е като да се разболееш от грип, да глътнеш няколко таблетки и всичко да отшуми. Ситуацията е такава, че ако достатъчно хора искат решение, можем да го намерим – заяви още Бърни.
Що се отнася до слуховете за бойкот на няколко тима, то Екълстоун бе категоричен:
– Това са глупости. Обещавам, че отборите ще се състезават. Давам ви гаранция, че ще са в надпреварата. Но се тревожа дали ще се състезават догодина. Забравете и трети коли. Никой не може да си позволи два автомобила.