Михаел Шумахер разбираше как се печели във Формула 1 и бе изключителен по отношение на работата с отбора, заяви Джок Клиър. 57-годишният инженер се е трудил по време на кариерата си заедно с редица пилоти и впечатленията му за тях са съвсем преки. В интервю за Шпорт Билд той сподели и какво мисли за развитието на Мик Шумахер.
Джок Клиър е във Формула 1 от края на 80-те години на XX век. Кариерата му започва в Лола, през 1989 г. отива в Бенетон. Следват Лейтън Хаус и Лотус, където през 1994-та става състезателен инженер на Джони Хърбърт. През 1995 г. е рейс инженер на Дейвид Култард в Уилямс, следващия сезон заема същата позиция в екипа на Жак Вилньов. Клиър преминава с канадеца в Бритиш Американ Рейсинг през 1999-та. След напускането на Вилньов работи с Такума Сато и Рубенс Барикело. Остава в Бракли при превръщането на тима в Браун Гран при и след това в Мерцедес, работейки с Нико Розберг, Михаел Шумахер и Люис Хамилтън. От 2015 г. е част от екипа на Ферари. Постепенно отговорностите му започват да включват работа с младите пилоти от академията на Скудерията. От този сезон се занимава с тях дори да карат за други екипи в F1.
„Михаел бе изключителен по отношение на работата с отбора. Той разбираше как да мотивира хората. Михаел знаеше как да работи с тях, как да ги спечели и обедини. Така се печели и той го разбираше. Поемаше контрол над ситуацията във всичко, което вършеше“, обясни Джок Клиър в отговор на въпрос кой е най-добрият пилот, с когото е работил.
„А сега, разбира се, е Люис. Люис не усещаше толкова добре нещата в това отношение. Неговият талант – може би в по-голяма степен от на Михаел – бе да контролира колата. Не разбираше толкова добре отборната динамика, но учи бързо. Точно това наблюдаваме и у Шарл Льоклер.“
„Освен това крушата не пада по-далеч от дървото. Не е изненадващо, че Мик също притежава тези качества. Неговото развитие в Хаас е много положително. А методологията, по която се труди, е може би дори по-добра от тази на Михаел, защото той по природа е по-спокоен. За мен, както и за мнозина други, е изумително да работя с него, след като преди това съм го правил с баща му и да виждам тези неща, както и разликите помежду им. В крайна сметка всеки е различен. Пътят към това да станеш шампион не е само един. Още е твърде рано да се твърди дали Мик притежава всички необходими качества, за да спечели короната. Но дотук не сме открили да му липсва нещо.“
Джок Клиър допълни, че Мик Шумахер върви в правилната посока, върши всичко, което се иска от него и постига страхотни резултати
Според Жак Вилньов в момента не може да се прецени колко бърз в действителност е Мик заради това, че кара за Хаас със съотборник като Никита Мазепин.
„Радвам се, че Мик се справя. Побеждава съотборника си, допуска някои грешки, но това е нормално. Той е новак, а колата е трудна за каране. Все пак има Ферари зад гърба си. Но кой знае колко е бърз? Невъзможно е да се каже. В момента кара за отбор, където не му се оказва никакъв натиск. Той е там, за да се учи и това е перфектната за него ситуация“, разясни световният шампион за 1997 г.
View this post on Instagram