Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Два часа, като две минути

Два часа, като две минути

33
0

От Иван Тенчев,
Снимки: Getty Images Shell и Алксандър Ашминов “Авто Труд”

Късно вечерта на 17 май. С полет от Виена в София кацна един от най-важните хора за успеха на Фарери от последните години – Паоло Мартинели, шефът на отдела за двигатели.
Алфата на г-н Асен Койнов, отнесе бързо госта до хотел Радисън, а на следващата сутрин Митко Илиев го докара с Ферари 355, точно в 10 ч на пресконференция в бензиностанцията на Шел Белите Брези. Пред тентите бе изложено едно F2003. Мартинели разясни основни постановки в работата на тима и техните партньори. Като гост на Шел специално внимание той отдели на темата за горивата и маслата.
Г-н Мартинели разказа как именно от опита в състезанията е получено горивото V Power, от което днес се ползват милиони хора по света.

Говори за това, как самото гориво в отделните състезание е различно поради характера на пистата, която изисква по интензивно горене, или пък плавен процес и т.н.
– Едно от нашите най-големи предимства в състезанията е именно горивото и начина му на действие, което позволява на Михаел Шумахер да остане на пистата по-дълго с обиколка – разясни експертът.

Спря се и на въпросът за така коментираната максимална мощност. Той обясни че тя а само част от комплекса важни фактори, останалите са издръжливост, гъвкавост и т.н.
По-късно на обяд в панорамата в хотел Кемпински Зографски влизаме наистина в детайли. Разговорът е многопосочен – от любите коли и детството, до хай-технологиите във Формула 1.
Италианецът е много симпатичен, с искрящи сини очи, доста прошарена, но все така небрежна коса, в официалния костюм на Скудерията.

Работният му ден започва в 8,30 сутрин и завършва към 21,30 ч. Някъде след 8 вечерта е времето за срещи с Жан Тод и Рос Браун, чак тогава могат да се видят. През останалото време влиза от заседание в заседание – с екипа от конструкнори, с момчетата от тестовете на последните новости, обсъжда данни, програми, анализира с групата, която готви моторите за поредния рейсуикенд и т.н. и т.н.
Семеем се, че с предложената в Евросъюза 34 часова работна седмица ще трябва да се труди в нелегалност, а той е повече от категоричен:
– Но, Формула 1 не е работа, а страст, хоби…
Малката му почивка е за час, около обед, когато се прибира у дома. Разстоянието между Модена и Маренело е кратко. Живее в къща в околностите на Модена и пътят до дома е спокоен, няма трафик.

Роден е в Модена през 1952 г. и любовта му към колите е у него от както се помни. Завършва машинно инженерство в Болоня и започва работата във Ферари през 1977 г. Изкачва цялата стълба в йерархията, за да заеме днес един от най-важните постове. Женен е от 25 години. Има три дъщери. Голямата е на 20, а две по-малки, на 10 г., близначки, кара всяка сутрин на училище.
Говорим си за естеството на неговата работа.
– Тя вече е по-скоро като тази на Рос Браун – разказва Мартинели. – Аз координирам, ръководя дейността по в зоната двигатели – проектите, изпитанията. Главен конструктор е Жил Симон, за съжалание, аз вече по-скоро помагам.
Задълбаваме темата за начина на работа във Ферари и успеха им в последните години. Питам го, как точно действа по един проект неговия отдел и хората на Рори Бърни, който ръководи шастита, кой определя параметрите на мотора, или двигателят е единица около която се гради шасито.
– Още преди началото на работата по следващия сезон набелязваме съвместно някакви цели – лекота размери – разказва Мартинели. – Стремим се към тях и започваме работа два месеца по-рано. Вървим във времето преди тях. Трябва да сме готови до юли за да може след това да се изгради всичко като пакет.
В тази връзка инженерът отбелязва, че по двигателят за следващия сезон вече се работи на високи обороти.
Питам го колко души работят по него:

– Общо в отдела има над 100 души, към които …..