Отзивите от срещата на големите шефове на производители на задвижващи системи за Формула 1, ръководството на спорта, ФИА, Порше, Ауди и Кристиан Хорнер и Хелмут Марко като представители на Дитрих Матешиц бяха малко и много общи. От страна на F1 и ФИА имаше кратко изявление. В него се казваше, че са се състояли много позитивни дискусии и че ще продължат през идващите седмици. В същия дух бе и казаното от президента и CEO на спорта Стефано Доменикали.
„Срещата с производителите протече отлично. Обсъждахме сериозни въпроси, свързани с бъдещето на Формула 1. Постигнахме прогрес в преговорите, но е рано за официални изявления. Затова само ще кажа, че работата ще продължи през следващите седмици. Но вървим в правилната посока“, заяви Доменикали
„Вече може да се каже, че хибридните технологии ще продължат да се използват. В бъдеще ще поставим още по-голям акцент върху тях, но основната концепция ще остане същата. Все още не е дошъл моментът да се говори за преминаване към водородни двигатели. Ние обаче ще вървим към екологично гориво, този въпрос остава в дневния ни ред.“
Шефът на Мерцедес в F1 Тото Волф говори по въпроса на конференцията на ФИА в Монако в началото на седмицата
„Дискусията е на тема „какво ще правим в бъдеще по отношение на двигателите. Искаме да пестим средства, така че нямаме желание да изобретяваме наново колелото. Но същевременно искаме да имаме агрегат, който да е релевантен (в автомобилната индустрия) за периода 2025-2030 г. Не може да сме стари бензинджии с ревящи мотори, когато всички очакват да преминем към електричество. Така че тези мотори ще продължат да използват гориво. Запазваме настоящия V6 формат, но електрическият компонент ще нарасне сериозно. А двигателят с вътрешно горене го задържаме, защото вярваме, че горивата ще са с нас още дълго време.“
„В Европа може да имаме амбициозни цели по отношение на електрическата мобилност и превръщането й в част от ежедневието до 2030 г. Виждам колко сериозни са плановете на Мерцедес. В останалата част на света обаче има милиони превозни средства, които все още използват гориво. Ние може да допринесем с иновации по отношение на горивата, било то с биокомпонент или синтетични. До 2025 г. нашите коли ще са със 100% такива горива и по този начин ще допринесем за сваляне емисиите на въглероден двуокис.“
Волф посочи също така, че според проучване интересите на най-бързо растящата група сред зрителите на Формула 1 – от 15 до 35-годишни – са иновации и високи технологии.
„В Австрия миналия уикенд имаше 115 000 зрители. (Това число е за неделя. Организаторите отчетоха посещаемост от общо 132 000 души, тъй като все още имаше ограничения за някои от дните – б.р.) И наблюдавах по-млада публика от когато и да било във Формула 1. Те се интересуват от иновации и високи технологии. Може да се отдалечим малко от гладиаторските битки“, допълни шефът на Мерцедес.
Ръководителят на Ред Бул в Гран при Кристиан Хорнер обърна внимание и на други аспекти, които според него са важни за бъдещи агрегати
„Според нас разходите за настоящите двигатели са екстремно високи. За пари не се е мислело, когато е приета концепцията за тези агрегати. Според мен сега имаме фантастична възможност да направим нещо малко по-различно за агрегат, който може да се използва и в продължение на десет години. Според мен все още трябва да се вземат предвид емоцията, звуците и разбира се, да се отметнат точките за устойчиво развитие. Смятам също така, че трябва да е интересно, иначе може всички да отидем да се състезаваме във Формула Е.“
„Надявам се всички заедно да стигнат до някаква атрактивна опция за 2025 г. Или за 2026-та, което би било по-разумно, за да свършим работата както трябва. Диалогът бе конструктивен. Важно е да се намери правилното решение – и като разходи, и като продукт – за бъдещето на F1. Мисля, че всички правилни акционери са включени в дискусията и е важно да работим заедно за доброто на спорта.“
View this post on Instagram