Календарът на Формула 1 лесно може да достигне 30 старта, ако не съществуваха никакви ограничения, заяви Стефано Доменикали. Той каза пред the-race.com, че се търси максимално устойчив вариант за спорта.
„По отношение наситеността на случващото се на пистата, интерес от акционери и публика и ясно начертан от правилата път напред се намираме и живеем в страхотен момент за Формула 1. В това няма съмнение. Градим бъдеще, в което да останем свързани едновременно с ДНК-то си и с бъдещите технологии, свързани с устойчиви бизнес практики, хибридизация и нови типове гориво. Ето защо има голям интерес от нови места – или стари! – да са част от календара ни.“
„Ако няма никакви ограничения, каквито е правилно да се налагат, календарът лесно може да е от над 30 старта и да го организираме утре. Но не можем да вървим в тази посока“, бе категоричен Доменикали
Президентът и главен изпълнителен директор на Формула 1 допълни, че най-важно е да се създава календар, който да отговаря максимално добре на целите и бъдещето на спорта.
„Сега проучваме кои са най-добрите Гран при-та, които да задържим дългосрочно в листата. Мислим за определени места, които биха могли да се редуват. Но според мен това са позитивни елементи, допринасящи за растежа на Формула 1.“
Въпросът с увеличаването на стартовете в календара на Формула 1 бе обсъждан многократно през миналата година. Себастиан Фетел посочи, че в отборите работят хора и натоварването трябва да се съобразява с необходимостта те да имат нормален живот. Фернандо Алонсо каза, че последната серия от три последователни надпревари – Мексико, Бразилия и Катар – бе особено зле подредена. Тогава се изискваха дълги пътувания между отделните писти, а метеорологични проблеми забавиха оборудване и доведоха до още по-сериозно натоварване. Междувременно Кристиан Хорнер и Франц Тост бяха на мнение, че на когото не му харесва, е свободен да си намери по-спокойна работа – във Формула 2 например. Техните изявления бяха направени на фона на все по-широко обсъжданите и във Формула 1 проблеми с психическото здраве. Част от причините за такива грижи са огромно натоварване и изисквания към служителите.
Преди коледните празници motorsport.com публикува разказа на пожелал анонимност механик, който описа трудностите в работата на екипите по време на един толкова дълъг сезон. Той сподели например, че за хората от състезателните отбори 12-часови работни дни са норма.
„Животът на механиците във Формула 1 е труден. Винаги е бил такъв и никой от нас не върши тази работа с идеята, че ще му е лесно. Всички обичаме F1 и знаем, че да си част от Гран при изисква огромни усилия. Но за много хора в гаражите нещата стигат предела си с увеличаването на състезанията и превръщането на серии от три поредни старта в нещо нормално“, разказа механикът.
„От сряда до неделя вечер работният ден е минимум 12 часа. Не го осъзнаваш, докато не те върнат във фабриката на нормален 8-часов режим и той ти си струва почти комичен, тъй като е страшно къс времеви период! Всъщност не осъзнаваш колко ненормален живот водиш, докато не се прибереш вкъщи.“
„Няма време за възстановяване. Работи се от слизането от самолета, а полетът може да е бил особено ужасен както сме наблъскани всички в икономическа класа и вероятно сме спали малко или изобщо не сме. А положението е ужасно, когато те удари най-голямата умора, когато си изцеден тотално и психически, и физически. Към края на сезона контузиите се увеличават. Отборите имат лекари и физиотерапевти, но най-лесното решение е да те натъпчат с болкоуспокояващи, за да продължиш да работиш. Просто няма начин някой друг доктор да ти даде това, което ни предписват. Нежелаещите хапчета се обръщат към алкохола, което също не е особено добър вариант.“
„COVID правилата увеличиха стреса. Трудно се балансира между неспирното темпо на спорта и наистина огромните очаквания върху всички в гаража. Всеки обаче може да сбърка. Хора сме. А когато това се случи, получаваш само тихо разочарование от останалите. Започваш да се съмняваш в себе си и така рискуваш още повече пропуски. Стигна се дотам, че атмосферата в боксовете на моменти е крайно токсична. Шегичка тук и там много бързо може да се вкисне, хуморът става прекалено черен. И това има негативно влияние върху хора в отбора, които изпитват несигурност относно външния си вид, сексуалността си или работния си статут.“
„Що се отнася до грижата за психическото здраве, демонстрирана от отборите по социалните медии, то тя често е за пилотите, но не и за служителите им. Оставаш с впечатлението, че ръководството не иска да провери какво е положението с нас, защото се плаши от резултатите. Механиците не са достатъчно важни, за да се харчат допълнителни пари за тях.“
„А отношението „като не ти харесва, напусни“ демонстрира само колко извън реалността са някои хора и вярват, че могат просто да ни сменят като електрически крушки. Ако продължават така и избутат всички отвъд ръба, накрая деца ще вършат работата. Ако някой си мисли, че може да сложи на такава позиция младеж от малките категории без опит и очаква да печели шампионати, то не разбира реалността на спорта.“
Механикът разказва още, че през сезон 2021 много от колегите му са споделяли, че мислят за напускане – повече от всеки друг път. Според него това се дължи на „осъзнаването покрай COVID, че има живот и извън F1.“
View this post on Instagram