Пазарът на дизелови автомобили
J. D. Power Automotive Forecasting изготвя прогнози за развитието на автомобилната индустрия и работи с редица компании по цял свят, сред които производители на автомобили, камиони и авточасти, както и дилъри.
След изследване на ръста в потреблението на дизелово гориво, през ноември 2006 г. J. D. Power Automotive Forecasting представи независим доклад, в който се разглеждат няколко фактора, оказали влияние върху тази тенденция. Сред тях са британският и европейският пазар на дизелови автомобили, развитието на крайните цени на горива, ефективността на дизела и бензина.
Докладът прогнозира непрекъснат ръст в продажбите на дизелови автомобили и оценява изискванията на шофьорите, които използват дизелово гориво, включително технически, финансови и регулаторни показатели, както и тенденциите и факторите на пазара.
Предистория и развитие на пазара на дизелово гориво
От историческа гледна точка положителното развитие на пазара на дизелови автомобили е обусловено от по-ниските ценови нива на дизела в сравнение с бензина. Шофьорите на дизелови коли разчитаха на това предимство като компенсация за факта, че често автомобилът им е с по-ниски показатели и възможности за представяне в сравнение с бензиновите модели.
Различията в цените днес обаче не са толкова съществени. Други аспекти като екологичност, годишно данъчно облагане за автомобила и технологично усъвършенстване имат далеч по-голямо значение.
Вече би могло да се каже, че наличието на дизелово гориво на по-ниска цена за крайните потребители в сравнение с бензина не е необходимо условие за развит пазар на дизелови превозни средства.
Развитието на дизеловата технология, както и на горивата, необходими за сложните съвременни дизелови двигатели, доведоха до положителна промяна в позиционирането на дизеловите автомобили.
Появата на дизелови двигатели с високоскоростно директно впръскване, които са оборудвани с подобрени горивни инжекционни системи с много високо налягане, в голяма степен намали разликата в експлоатационните характеристики на дизеловите и бензиновите двигатели. По отношение на функционалните си показатели дизеловите автомобили много често са равностойни или по-добри от бензиновите, като същевременно постигат икономия на гориво, която може да надвиши 25%.
Усъвършенстването на двигателите е достигнало ниво, при което много от шофьорите не успяват да различат веднага дизеловите от бензиновите модели. Потребителите могат спокойно да изберат дизелови автомобили с очакването да получат по-високо ниво на представяне, технологичност и надеждност, като в повечето случаи спестяват значително от годишните си разходи за гориво.
Подобрения се наблюдават не само в имиджа на дизеловите коли, но и в тяхната популярност. Промените в данъчно облагане за емисиите на въглероден диоксид допълнително предоставят добри възможности за дизеловите автомобили. В същото време производителите обогатяват все повече разнообразието от дизелови модели. Този процес е достигнал до ниво, при което изборът на дизелови коли на практика е еквивалентен на този при бензиновите в почти всички сегменти от пазара.
В резултат търсенето на дизелови модели и съответно на дизелово гориво значително нарасна. Развитието на този сегмент от пазара е достигнал етап, в който за постигане на най-добри екологични и технологични показатели при модерните дизелови автомобили е необходимо усъвършенстване на горивото. Новите продукти като Shell V-Power Diesel, който за първи път в някои пазари включва синтетично гориво, ще бъдат средство и необходимост за намаляване на вредните емисии и посрещане на новите изисквания към работата на дизеловите автомобили.
Историческата посока на развитие на крайните цени на дизеловото гориво в Западна Европа в сравнение с бензина – таблицата показва цената на дизела като процент от цената на обикновен безоловен бензин (95 октана).
Съотношението на цените на дизеловото гориво спрямо тези на бензина във Великобритания е относително по-високо в сравнение със средното равнище за Западна Европа, но темпът на растеж е по-бавен. Докато цените на дизела за крайни клиенти във Великобритания са нараснали от 100% от цената на бензина в края на 80-те години до 103% в наши дни, цените в Западна Европа са се увеличили от 78% до 83% през същия период.
Фактори, които влияят положително върху търсенето на дизел
1. Технически фактори
Този аспект е бил водещ за потреблението на дизел в Европа през последното десетилетие. Комбинацията от нововъведенията в горивната инжекционна технология, турбокомпресора и филтрите за твърди частици намаляват нежеланите характеристики на дизеловите двигатели. Така популярното доскоро мнение, че бензиновите коли дават по-добри резултати по отношение на представяне и вредни емисии остава в миналото.
Сериозният напредък в подобряване на качеството на дизеловите горива също има ключова роля. Навлизането на пазара на дизел с ниско съдържание на сяра се оказва ключов момент, който дава възможност на автомобилните производители да отговорят на високите европейски стандарти за ниски нива на вредни емисии. Появата на други технологични подобрения при дизеловите горива, като синтетично гориво например, и в бъдеще ще имат значение за използването на всички предимства на технологията.
Развитието на качествата на дизеловите двигатели е толкова забележително, че днес все повече шофьори предпочитат дизеловите коли пред бензиновите им еквиваленти.
Повишаването на мощността и въртящия момент при дизеловите двигатели през последните години и очакваният продължителен растеж в сектора са значителни. Дизеловите двигатели вече имат превъзходство по отношение на въртящия момент пред бензиновите и тази тенденция ще продължава. Специфичните нива на мощност, които вече доближават средните за бензиновите двигатели, също ще запазят тенденцията на растеж.
До 2015 г. типичният 2.0 литров 4-цилиндров двигател ще може да осигури над 180 конски сили. Някои от съвременните двигатели серийно производство почти достигат това ниво, като надминават значително обичайните показатели. До средата на следващото десетилетие се очаква високоефективният 2.0-литров дизелов двигател да достигне до 250 конски сили. Според прогнозите икономията на гориво няма да се повлияе сериозно от това развитие, а въртящият момент също ще нараства с подобни темпове.
Въртящият момент, осигуряван от дизеловия двигател, вече е значително по-висок в сравнение с този на бензинов двигател със същия обем. От гледна точка на шофьорите този фактор представлява сериозно предимство на дизеловите автомобили. Докато по принцип ускорението на дизеловите автомобили е по-бавно от това на бензиновите, времето за ускоряване след превключване на предавката е значително по-кратко.
Тази особеност дава на дизела сериозно предимство, най-вече при изпреварване на по-бавно движещо се превозно средство. По-високият въртящ момент прави възможно използването на по-висока предавка. Това означава, че оборотите на дизеловия двигател при шофиране по магистрала са по-ниски от тези на аналогичен бензинов, и в резултат има по-малко шум, по-нисък разход на гориво и по-малко износване на двигателя.
При подобни анализи трябва да се отчита и развитието на бензиновите двигатели, както и на някои алтернативни сектори, включително и хибридните автомобили. Сравнението между дизелови, бензинови и хибридни модели трябва да включва стойността (цената) на автомобила, общите разходи за неговата поддръжка, икономията на гориво и експлоатационните характеристики на различните модели.
Дизеловият и бензиновият сегмент ще продължат да подобряват значително икономията на гориво и ще бъдат повлияни от натиска на ЕС за по-ниски емисии на въглероден диоксид. Очаква се, че преднината на дизела по този показател ще продължи да нараства. Тази тенденция ще е по-бавна отколкото в миналото, тъй като е малко вероятно дизеловите двигатели да преживеят такива революционни изменения, каквито бяха въвеждането на системите за директното впръскване на горивото и комън рейл.
Между 1997 г. и 2004 г. тези технологии оказаха значително влияние върху сравнителната консумация на гориво при дизела и бензина – това ясно се вижда от кривата на Диаграма 5 (горе), която изобразява напредъка на дизела през този период. Абсолютното предимство на дизеловото гориво по отношение на икономията на гориво слабо ще намалее, тъй като секторът на бензиновите двигатели също преминава към използването на система за директно впръскване и други горивоспестяващи нововъведения. Въпреки това, дизелът ще възвърне своите позиции в дългосрочен период с навлизането на следващите подобрения като технологията на турбокомпресора и повишаване на налягането на впръскване на горивото. Последното води до по-пълно изгаряне и съответно до по-нисък разход на гориво и вредни емисии.
2. Финансови фактори
Макар да не е ясно колко от купувачите извършват задълбочен анализ на общите текущи разходи за обслужване на автомобила, сигурно е, че те обмислят различни алтернативи и изборът им за покупка до голяма степен се определя от разходите за шофиране.
За физическите лица – потребители цената на покупката и очакваните разходи за гориво са от по-голямо значение. Изследването анализира как разходите по един дизелов автомобил в сравнение с алтернативите (предимно с бензинови модели, но вероятно и с хибридни в дългосрочен план), влияят върху търсенето на дизелови коли и как основните фактори могат да се изменят във времето.
Тези разходи включват:
• Разходи по придобиване;
• Разходи, свързани с амортизация;
• Разходи за поддръжка;
• Данъци и налози;
• Разходи за гориво.
Въз основа на по-горе описаните критерии е направено изчисление на разходите по придобиването и поддръжката на дизелов и бензинов модел, както и дистанцията, която трябва да бъде измината, за да се постигнат спестявания от използването на дизелов автомобил в дадена държава. Тези данни са съпоставени с действителния дял от продажбите на дизелови коли в страната по това време.
Не случайно има висока степен на корелация между точките. Причините за отклоненията включват:
• Времеви закъснения (промените в данъчното облагане могат да повлияят на решението за покупка в по-дълъг период от време);
• Предпочитание към определен сегмент автомобили в отделните държави;
• Различно „национално” отношение към дизеловите автомобили;
• Фактори, свързани с регулацията на пазара на локално ниво (например дизеловите автомобили бяха забранени в Атина и по тази причина Гърция е и най-отдалечената точка в графиката).
Предположенията, направени в процеса на изготвяне на доклада са, че няма да има сътресения, които да повлияят на продажбите на дизелови коли в глобален аспект. За по-голяма яснота, това означава, че не се очаква голямо покачване, както на данъците върху дизела и бензина, така и на налозите за закупуване на дизелов автомобил или на пътните такси. Предимството от използването на дизел за намаляването на емисиите на въглеродния диоксид, подкрепя по-горните прогнози.
Несъмнено данъците, които засягат избора на използваната енергия, ще стават все по-обвързани с влиянието на емисиите на въглероден диоксид. Очакват се поправки в законодателството, касаещо данъчното облагане на превозните средства, които да са по-тясно свързани с тези фактори. На практика, поне до този момент, подобни решения стимулират развитието на сектора на дизелови автомобили.
Ръстът в цените на горивата като цяло влияе положително върху търсенето на дизелови автомобили, тъй като абсолютният размер на спестени средства от разходите за гориво за година също ще расте.
Очевидно е, че разходите за покупка имат първостепенна роля в избора, който правят бъдещите собственици на автомобили. Това е важен компонент за съотношението разходи-ползи, представено по-горе. Исторически погледнато, основният фактор, който влияе върху разликите в цените на дизеловите и бензиновите коли, е сложността на двигателя и ходовата част.
От друга страна, този фактор до голяма степен се обуславя от нуждата за придържане към законовите изисквания за газови емисии, приети от Европейския парламент. Докато тази взаимовръзка се възприема като резултат от регулацията на пазара, влиянието на разходите върху дизеловите автомобили, сравнени с бензиновите, са очертани в следващата секция от доклада.
3. Регулаторни фактори
Има два ключови аспекти в тази част от анализа:
• Задължението на европейската индустрия за производство и внос на автомобили да постигне изискваните средни нива за намаляване на вредните емисии на въглероден диоксид;
• Изискването да се покрият бъдещите норми за допустими стойности за вредни емисии, които са посочени в директивите на ЕС и са широко известни, като например настоящия стандарт за ограничения Евро 4.
Първият от тези аспекти може да бъде разглеждан като фактор с положително влияние върху дизеловия сектор и има ключова роля за нарастващото търсене на дизелови коли в миналото. Повишеното политическо внимание към опасностите от глобалното затопляне ще даде възможност да се запази контролът над емисите на въглероден диоксид и да се повлияе за намаляването им, като същевременно предизвикателството остава на дневен ред. Технологиите за спестяване на гориво, включително и дизелът, ще продължат да са от полза, както и в момента
Понастоящем европейските автомобилни производители и вносители не успяват да постигнат поставената цел за намаляване на нивата на въглероден диоксид, както бе договорено през 2000 г. Целите в споразумението предполагат до 2008 г. средните нива на CO2 да намалеят с 25% от нивата през 1995 г. До 2004 г. (от когато датира последната официална информация) намаляването на емисиите на въглероден диоксид достигна 12,5%. А това означава, че през следващите 4 години трябва да се постигне такова намаление, каквото бе постигнато през първите девет.
Само малка част от автомобилните производители успяват да са в крак с изискванията за намаляване на нивата на вредни емисии, но това не важи за около 3/4 от водещите европейски призводители и вносители. С течение на времето информираността на обществото по проблемите на опазване на околната ще бъде все по-висока и производителите на автомобили едва ли ще искат техните марки да се споменават с това, че не отговарят на изискванията.
От тук следва и заключението, че увеличаването на дела на леките дизелови автомобили ще продължи да бъде основен елемент в опита да се покрият задълженията за намаляване нивата на въглеродния диоксид. Ще се полагат усилия за усъвършенстването на дизеловата технология, като в същото време ще се поддържа достъпността на този вид автомобили спрямо техните алтернативи. По този начин ще се стимулира и търсенето на пазара.
Изискванията за покриване на бъдещите директиви на ЕС (втория от основните аспекти, посочен горе), ще повлияят предимно върху производствените раходи при дизеловите автомобили и съответно върху тяхната достъпност за в бъдеще.
Ограниченията на стандарта Евро 5, който се очаква да бъде въведен през 2009 г., досега не се вземаха предвид от дизеловата индустрия, тъй като тези изисквания ще наложат използването на филтри за твърди частици (DPF – Diesel Particulate Filters) за постигането на новите по-ниски ограничения за отделяни твърди частици. Очаква се европейската дизелова индустрия да започне да използва широко филтри от вида DPF преди ограничението да влезе в сила. По този начин финансовите последици за спазване на изискванията на стандарта Евро 5 няма да бъдат значителни за производителите на дизелови автомобили. Тези събития вече са в процес на развитие в някои страни и много от новите дизелови модели разполагат с DPF филтри като част от стандартното си оборудване.
Евро 6 все още не е структуриран, но се предполага, че изискванията ще се насочат към намаляване на емисиите на азотни оксиди при дизела (изискваното намаление на емисиите на азотни оксиди в Евро 5 е умерено). Това предполага по-голям разход за системи с филтри за твърди частици. Наличието на подобни системи е задължително на американския пазар за дизелови автомобили, който е изключително стриктен в това отношение
Според J. D. Power Automotive Forecasting производителите на бензинови двигатели ще увеличават разходите си, тъй като за първи път ще трябва да се съобразят с ограничения за твърдите частици. Подобни ограничения се налагат преди всичко поради въвеждането на технологии за директно впръскване на бензина, вследствие на които формирането на частици се оказва проблемно за околната среда.
В допълнение сегментът на бензиновите двигатели ще трябва да претърпи още промени, за да навакса изоставането си по отношение икономията на гориво. Нововъведения като широко разпространеното директно впръскване на бензина и нарасналата употреба на турбокомпресори за облекчаване работата на двигателя ще породят значително финансово бреме за бензиновия сектор.
Нарасналите производствени обеми в сегмента на дизелови двигатели ще подпомогнат за намаляване на влиянието на тези изисквания чрез понижаване на единичните разходи. В перспектива този аспект ще се превърне във водещ за развитието на дизеловия сектор за дълъг период от време.
Опитът показва, че предишните изисквания към дизела за по-чисто гориво се отразяват на усъвършенставено на дизеловите двигатели и върху засиленото им търсене. Ето защо, вместо да предизвика колебание при автомобилните производители, преодоляването на тези ограничения върху емисиите стимулира техническия прогрес и повишава предпочитанието към дизеловите коли.
В заключение може да се каже, че диференцираните разходи за производство в сектора на дизеловите автомобили ще нарастват в сравнение с тези в бензиновия сегмент. Това повишение (средно от 600 до 850 евро) няма да повлияе значително на непрекъснатия растеж на пазара на дизелови коли в Европа.
Забелязва се и положителен ефект върху общественото мнение за дизеловите автомобили, които вече се възприемат като по-малко замърсяващи околната среда от останалите. Историята показва, че ограничаването на вредните емисии се отразява не само върху чистия въздух, но е и полезно за дизеловия сектор.
Едно от най-значимите нововъведения в дизеловата технология, преминаването към комън рейл горивни системи, бе провокирано от нуждата за ценово-ефективен метод за постигане на изискванията на стандартите Евро 3 и Евро 4. След като тези рестрикции бяха приети, те се възприемаха като негативни фактори за разпространението на дизеловите двигатели. Промяната в отношението се появи, когато технологията, отговаряща на новите изисквания, доведе до изключително подобрение на представянето и ефективността в дизеловия сектор.