Сезон 2013 във Формула 1 е година, която във Ферари ще се опитат да забравят максимално бързо, а идеята Кристиан Хорнер да наследи Бърни Екълстоун е просто шега, смята Лука ди Монтедземоло.
Президентът на Ферари даде обширно интервю за RAI Uno, в което направи обобщение на сезона на отбора и отговори на редица други въпроси относно Формула 1 и развитието на спорта.
– Три са основните причини за лошия сезон. Първата е невъзможността да развием болида си през втората половина на сезона. Искам обяснение защо, тъй като ако не разберем причините, няма да е добре. Това ще го обсъдим помежду си. Втората са гумите, въпреки че не търся извинения. Създадохме автомобил, който да работи с определен тип гуми и с тях бяхме много конкурентоспособни. След това спецификациите бяха променени, а това определено бе лошо за нас и предимство за други. Тези неща ще ги дискутираме на подходящите места. Освен това имаше интерпретация на правилата от страна на един отбор – малко странна, трябва да отбележа. Тя доведе до наказание с привкус на решение, взето от Пилат Понтийски, ако трябва да се изразя най-меко. Нужно е да разберем какво точно се случи тази година, за да работим по-добре за следващата – обясни маркизът.
Той бе категоричен, че Фернандо Алонсо има право да се гордее с второто си място в шампионата при пилотите, тъй като е направил страхотен сезон. Повтори и често казваната от шефа на екипа Стефано Доменикали реплика, че отборът трябва да даде по-бърза кола на испанеца, който със сигурност ще извлече максимума от нея.
Малко преди края на надпреварите Ди Монтедземоло заяви, че дава на Алонсо оценка 8 от 10:
– Защо толкова, а не направо 10? Моята осмица се равнява на десетка, тъй като я давам като поощрение. Надявам се догодина да му дам максимума и поне 8 на тима. Иска ми се през 2014-та да му дадем болид, дори по-добър от Ред Бул. Да не забравяме, че ние знаем как да го сторим: човек трябва само да си спомни петгодишния период от 2000 до 2004-та, както и победите през 2007 и 2008 г. Благодаря му за усилията и решимостта, демонстрирани през сезона и за факта, че бе готов да пусне [Фелипе] Маса да се качи на подиума в Бразилия. Това е свидетелство за добрата атмосфера в тима. [Ейдриан] Нюи не е неговият съперник: има пилоти, започваме със [Себастиан] Фетел, след това [Люис] Хамилтън и [Нико] Розберг, който много подобри представянето си, както и [Кими] Райконен – той ще иска да побеждава, а това ще ни даде тласък и би трябвало да ни донесе липсващите тази година точки.
При споменаването на Кими, който догодина ще се завърне във Ферари, президентът на Скудерията не пропусна да напомни, че всеки, получил привилегията да кара за легендарния отбор, трябва да помни, че тимът е преди всичко останало.
– Алонсо е може би най-силния състезател, който аз съм срещал, макар да е трудно да се правят сравнения с миналото. Взехме Райконен обратно заради опита му, заради стореното през последните две години и защото е обичан във и извън отбора. Бях безкрайно доволен да видя ентусиазма, с който бе посрещната новината за връщането му – заяви той.
Влиянието на Ферари в F1, правото на тима на вето върху планирани промени, специалния дял от приходите, отделят за италианския екип заради имиджа и присъствието му в спорта са често обсъждани в падока:
– Имаме споразумение с [Бърни] Екълстоун и ФИА и сме единствения тим с право на вето: невъзможно е да имаш повече политическо влияние! Наясно сме колко сме силни във Формула 1, която без нас би била напълно различна. Истина е обаче, че влиянието идва и благодарение на силен болид, какъвто ни липсваше. Всичко останало са клюки.
Ди Монтедземоло коментира и две изказвания на Екълстоун. В едното управляващият търговските права на спорта сравнява четирикратния световен шампион Фетел с Аертон Сена, а в другото заяви, че идеалният кандидат за негов заместник е началникът на Ред Бул Кристиан Хорнер:
– Фетел по-добър от Сена? Екълстоун казва онова, което желае. Няма съмнение, че е велик пилот. Той е сериозен млад мъж, спечелил много и поради това заслужаващ уважение. Поздравявам и него, и Ред Бул. Фетел във Ферари? Кой знае какво е бъдещето? Но засега пилотите определено не са ни проблем. [Жан] Тод пък ще бъде преизбран (за президент на ФИА) и очаквам големи промени, тъй като в продължение на твърде много години федерацията остава една и съща, а промяна е необходима. Силната спортна власт винаги е била приоритет за Ферари. Екълстоун вижда Хорнер като свой наследник? С минаването на годините той обича все повече да се шегува и съм щастлив, че това все още е така…