Скандал избухна с избора за кола на годината на немския автомобилен клуб ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) след разкрития, че вотът е бил манипулиран.
Комуникационният директор на организацията Михаел Рамстетер подаде оставка, след като бе признато, че резултатите от конкурса, спечелен от последното поколение Volkswagen Golf, са фалшифицирани, съобщи Ройтерс.
– Ще работим безкрайно упорито, за да поправим опетнената си репутация. Много съжаляваме за станалото. То удари организацията ни в сърцето. Целта ни е да възстановим доверието в нас – заяви управляващият директор на ADAC Карл Обермайр.
Рамстетер бе редактор на списание ADAC Motorwelt. Изданието се рекламира като най-голямото в Европа с 18 милиона читатели (толкова са членовете на клуба). Организацията е сред най-влиятелните на Стария континент, а резултатите от конкурса й влияят на местния пазар в Германия.
Golf-ът е получил 3409 гласа в последното допитване. След това резултатът е бил изкуствено раздут до 34 299. Признанието от страна на клуба и обяснението, че подреждането на участниците не е било пренареждано – само гласовете са увеличени – не укроти разразилата се буря в Германия, където организацията досега се нареждаше сред най-уважаваните институции.
– От ADAC зависи да изчисти името си – заяви транспортният министър Александър Добринд, допълвайки, че няма да е лошо клубът „да проявява от време на време известна скромност” в бъдеще.
От Volkswagen Group заявиха, че обмислят връщане на наградата. Концернът ще изчака да приключи разследването на ADAC преди да вземе окончателно решение по въпроса.
Скандалът обаче породи съмнения дали няма подобно нагласяване и в други области от работата на клуба. Според експерти при това положение статистиките и доклади за сигурността, публикувани от организацията, трябва да бъдат наново и изцяло проверени.
Станалото предизвика отзвук и сред останалите немски автомобилни производители.
– Очакваме ADAC – в името на собствения им интерес – да разследват подробно случая и след това да информират обществеността – заяви говорителка на Daimler.