Начало Тест драйв Дачия с напълно електрически модел за 33 100 лв.

Дачия с напълно електрически модел за 33 100 лв.

10031
0

Дачия представи с медиен тест около Букурещ очаквания с огромен интерес нов модел Спринг. Това ще е първият напълно електрически автомобил за компанията, който ще се предлага на цени от около 16 000 евро. При положение, че почти навсякъде държавите подпомагат покупката на подобен тип коли със специални бонуси, то цената би била още по-добра за крайните клиенти. Бонусите варират между 3 000 и 10 000 евро. По този начин в Румъния например автомобилът ще излиза около 6000 евро и очаквано поръчките валят. Но огромен интерес има и у нас, защото подобен тип коли при останалите производители са двойно по-скъпи.

Спринг ще се появи на пазара през септември, а автомобилите за медиийния тест не бяха в напълно завършени конфигурации. Създателите им в гиганта Рено искат да съберат достатъчно оценки и мнения преди напълно да ги завършат

Моделът има отличен дизайн, с черти на SUV и по-висок клирънс, което е световна мода. Фаровете са с актуалните Y-тела, а решетката, която е декоративна и се повдига при зареждане, е с характерните трапецовидни елементи.

Това, което веднага ме поразява при първата среща с колата пред централата на Дачия-Рено в Букурещ, са размерите й. Тя е много по-малка, отколкото изглежда на снимките. Дължината е само 3,73 метра, а колелата са 14 цола. Това не прави дизайна по-малко успешен, но впечатлението ми бе различно.

Сядам зад волана и тук вече се натъквам на част от компромисите, които трябва да бъдат преглътнати, за да се получи електрически автомобил на уникална цена

Воланът няма настройка в дълбочина, а седалката – във височина. Малко е трудно да се намери най-добрата позиция само с придвижване напред и промяна в ъгъла на облегалката, но все пак успявам и се чувствам комфортно по време на теста по не съвсем добрите селски пътища около румънската столица.

На таблото обаче ме води супер модерна навигация. Воланът е от последното поколение на компанията, много функционален и удобен. Пред очите е актуално табло, 3,5 инча, с информация и за начина, по който използвам енергията. Базовото оборудване е с климатик, USB портове, Bluetooth. Отдясно на централната конзола е кръгъл превключвател, който завъртам на задна и на таблото се появява изображението от камерата за заден ход, чуват се сигналите от допълнителните сензори за паркиране. След това отивам на D и полека потеглям.

Управлението по задръстените улици е леко и много директно. Количката се кара като картинг

Пъргава е и категорично приятна. Предните колела завиват на до 38 градуса. Това позволява да направи обратен завой с радиус от само 4,8 метра. Излизам извън огромния град и забелязвам обаче, че шумът е малко по-голям от онзи, който очаквам при електроавтомобил. По-късно, по време на представянето на колата на едно прекрасно място на север, става ясно, че в тази посока ще има подобрения за серийните коли през есента. Важно е още, че местата са 4, а багажният обем е цели 300 литра при стандартна конфигурация на креслата.

Динамиката никак не е лоша, като се има предвид, че електрическият двигател е с мощност от само 33kW, но има въртящ момент от 125 Nm. Натискам педала на газта до край при изпреварванията и Спринг се справя добре, въпреки малкия си брой коне, защото колата е и доста по-лека от подобни продукти. Теглото й е 970 кг. Това е отличен резултат благодарение на модерната платформа, в която не са използвани никакви екзотични и скъпи материали. Батерията е с капацитет 27,4 kWh и разходът на енергия е добър. С едно зареждане на батерията колата може да измине 230 км и тази цифра изглежда реална.

Интересно е освен това, че в нашите тестови автомобили рекуперацията започва от скорост 95 км/ч и когато вдигна крака си от газта, над тази стойност не усещам характерното за този тип намаляване на темпото

При серийните варианти обаче още от максималната скорост ще се връща енергия към батерията. Това малко ще промени поведението, но ще подобри още ефективността на колата. Зареждането на батерията може да стане на станция с 30kW DC само за час и половина, като дори да я закачите на 100 DC, пак ще поема като от 30 и няма да е по-бързо. От стандартния Wallbox 7,4kW зареждането е за по-малко от 5 часа, а от домашен контакт – за под 14.

Моделът е позициониран да се ползва предимно в града и поради тази причина за мен е странно висок

Клирънсът е 151 мм. Така се придава желаната SUV визия, но има предпоставки за известна нестабилност при движението по неособено гладките пътища на северната ни съседка. Питам един от създателите на модела за това решение и получавам отговор, че колата разполага с всички модерни асистиращи системи и напълно успешно преминава изпитания като Лосовия тест без да има никакви проблеми в тази посока, дори и при изключена ESP!

Безплатното приложение MY Dacia позволява да се следи нивото на заряд в батерията и оставащият пробег в километри в реално време чрез смартфон, както и да се стартират предварително климатика и да се локализира колата. Когато автомобилът се зарежда, приложението информира клиентите за прогреса и им позволява да го включват или изключват.

В крайна сметка и с този модел Дачия има амбиция (и с голяма степен на вероятност ще я осъществи) да разбие пазара със 100% електрически модел, който е 100% достъпен. Преди години, когато Луи Швайцер даде на марката посоката на развитие да прави достъпни автомобили за 5000 евро, мнозина се съмняваха в успеха, а после всички се опитаха да направят нещо подобно. Накрая, но не на последно място, трябва да добавя, че моделът всъщност ще е в три различни варианта – за частни клиенти, версия Business за споделено пътуване и от 2022 г. – N1 версия Cargo с голям обем на багажника само с две седалки.