Chevrolet Corvette има сериозни традиции в историята си още от 1953 г. – една от тях е въвеждането на леки материали, спомагащи за подобряване динамиката на автомобила. Тя е спазена и при последното поколение на модела – колата от моделна година 2014 тежи с 44,9 кг по-малко от предшественика си.
Седмото поколение на Corvette е първият автомобил, който използва разработената от General Motors лека топлинно активирана сплав с ефект на памет на формата (shape memory alloy) за изработване на детайл, който замества по-тежкия, задвижван от мотор, активатор отварящ и затварящ вентилационен отвор за освобождаване на въздуха в багажника. Това позволява капакът на багажника да се затваря по-лесно от този на предишния модел, където затворения в пространството въздух затруднява този процес.
В един автомобил има средно 200 задвижвани от мотори части, които могат да бъдат заменени от леки интелигентни материали. При това положение не е изненадващо защо GM възнамерява да въвежда активно подобни, намаляващи теглото конструкции.
Въпросните сплави – в повечето случаи произведени на базата на мед-алуминий-никел или никел-титан – са интелигентни материали, които могат да променят своята форма, здравина и/или твърдост чрез въздействие на топлина, натоварване, магнитно поле или електрически ток. Тези сплави „запомнят” оригиналната си форма и се връщат към нея при прекратяване на въздействието.
В новия Corvette жилото, изработено от такава сплав, отваря вентилационния отвор на багажника, когато неговият капак е вдигнат, използвайки генерирана от електрически ток топлина. При активиране жилото се свива и задвижва лост, който измества пластините и открива вентилационния отвор, а благодарение на това капакът се затваря по-лесно. След като капакът на багажника се затвори, електрическото захранване се изключва. Това позволява на жицата да се охлади и да заеме нормалната си форма. В резултат от това вентилационният отвор се затваря, а с това се поддържа температурата на интериора.
– Интелигентните материали като сплавите с ефект на памет на формата предлагат нови възможности по отношение на множество приспособления в автомобила – отбелязва Джон Лаукнер от отдела за технологии на GM. – Тези нови материали позволяват създаване на иновативни конструктивни решения и нови приспособления с по-ниска себестойност от традиционните електрически мотори и активатори.
Сплавите спомагат също за намаляване на масата, подобряване на динамичните качества на автомобила и намаляване на разхода на гориво. Задвижващото устройство с жило, използвано в новия Corvette, е с около 0,5 кг по-леко от конвенционалната система с електромотор.