Чета и ме е срам. За пореден път чета как в България ей сега започва да се строи писта за Формула 1 и ме е срам. Този път било сериозно – шейх от Абу Даби, който всъщност май не бил никакъв шейх, ами търговски представител или нещо такова, бил подписал МЕМОРАНДУМ и до две години (с малко усилия) всичко е готово.
Иначе край – изпускаме последния влак.
Чета и ме е срам, както ме беше срам, че ще правим писта за Формула 1 край Плевен (някъде преди местните избори). После ми звъняха хора от общинския съвет във Варна – ентусиазирани, че пистата щяла да е по морето.
Четох и за това как българската делегация била посрещната от Бърни на Нюрбургринг миналата година и работата била вързана на 90%.
Всъщност българската делегация си водеше и телевизионери, за да заснемат великото подписване, което обаче Бърни Еклестън (както го наричат на доста места за благозвучие) или Екълстоун (което е може би наистина по-правилно) очевидно бе обяснил как точно би могло да се случи.
В нашето издание имаше тогава и разказ, и снимки от въпросната среща и ми е мъчно, че дори хора, които имат претенции да бъдат фенове, така и не разбраха нищо.
После четох и ме беше срам за това как сме били имали предварителен договор, нищо, че самият Бърни – пак за нашата скромна медия – не потвърди на Монца да има какъвто и да е договор.
Е, после стана ясно, че то било предварителен контракт и трябвало бързо да се изпълнява.
Агресията във всички тези писания и избора на авторите им (повечето от които никога не стъпвали на автомобилно състезание) бе обаче повече от впечатляваща.
При тези условия премиерът Бойко Борисов прояви типичната си гъвкавост и даде… терен в Доброславци, но ако се намерят пари за строежа и всичко друго.
Дотук добре, а в играта бяха въвлечени още важни личности и имотни интереси.
С катарците уж подписахме междуправителствено споразумение (поне ако се съди по информациите на БТА), ама май не било съвсем така.
Написа се даже как пистата щяла да е с подгряване, че и световни медии цитираха информацията, какво ли не.
Преди месец пък една моя стара приятелка (с огромни позиции в падока) ми писа, за да ме попита дали е вярно, че Валентино Роси щял да е основен инвеститор и пак ме беше срам.
Сега чета дори за това как Бърни даже бил идвал в България и да си призная честно, се мъча да открия дали пък не е кацал аварийно.
Спомням си, че идва Жан Тод, който е президент на ФИА и май не беше чувал, че България има амбиции да влиза във Формула 1.
Мога да продължа с тези неща до безкрай, но ми се иска да спра и да добавя няколко конкретни изречения.
Първото от тях е, че да си в предварителния календар на МотоGP не означава, че имаш нещо с Формула 1.
Второто е – аз самият много искам да има Формула 1 в България, но на хората трябва да бъде ясно заявено на каква цена и те да приемат.
Строежът на пистата в най-добрия случай ще е между 70 и 150 млн. евро, които приемам, че ще даде някой друг, той си знае. После обаче трябва да се инвестира в инфраструктура, в реклама – още поне толкова пари. След това да се плащат годишни такси за присъствието на Формула 1 – още толкова средства.
Да, вярно е, че пистата ще се ползва и за други събития, но те също не само носят пари, но и изискват финансиране поддръжка.
Ще влизат и пари от ДДС, хотели и бирата на феновете, но със сигурност тези приходи нито във Франция, нито в Германия, нито в Канада покриваха разноските, нали.
Чета и ме е срам, когато хора като Джо Сейуърд пишат как „когато прасетата започнат да летят, ще има Формула 1 в България“. Срам ме е, защото те са наясно с всичко за разлика от тези, които пишат глупости у нас.