Чарли Уайтинг за промените в техническите правила във Формула 1 през 2012 г.
– Защо носовете на болидите за 2012 г. са със стъпало по средата?
– Височината на кокпита пред пилота бе 625 мм – желанието ни бе да я намалим до 550 мм. Искахме носът да е по-ниско от страните на монокот, за да се предпази главата на състезателя в случай на инцидент. Някои отбори се оплакаха, че свалянето на цялата предница ще ги принуди да преконструират сериозно автомобилите си. Съгласихме се на компромис – 550 мм височина за частта на 1950 мм от предния ръб на носа до кокпита. Така постигаме целта си без тимовете да преправят цялата предница. Но наистина всички приличат на патици…
– Толерансите при измервания бяха затегнати. Защо?
– Измерванията на пода и спрямо основната и допълнителна равнини бяха правени с допуск от плюс-минус 5 мм. Толерансите бяха въведени, за да се коригират дребни производствени проблеми. Отборите обаче работят на лимита, а това е против духа на правилата. Затова намалихме допуските до плюс-минус 3 мм.
– Задължителното разпределение на теглото трябваше да важи само един сезон. Защо бе продължено за още година?
– Правилото бе въведено миналата година, за да позволи на отборите да започнат да правят колите си без да са наясно с характеристиките на гумите Пирели. Екипите заявиха, че биха искали то да остане в сила за втора поредна година, отколкото да правят скъпи промени по болидите си за 2012 г. За нас това не е проблем.
– Размерът и позицията на изпускателната система вече са точно обозначение. Защо?
– Целта ни е отборите да не обдухват дифузьорите си. С допълнителните ограничения при картите за управление на двигателите, описани в техническа директива №36 и вече въведени в кода на SECU-то, отработените газове няма да се използват с цел аеродинамичен ефект. Вече наученото в тази област остава част от опита на отборите и е възможно тези правила да бъдат преразгледани отново за 2013 г.
– Защо са въведени новите ограничения за размерите на горните елементи от окачването?
– За да не излизат прекалено настрани от колелата и съответно използвани като крила.
– Защо бе забранен за използване хелият при пистолетите за гайки?
– Използването на хелий под налягане вместо въздух водеше до печелене на части от секундата при питстопове. Не всички го знаят, но на практика представляваше доста скъп метод за предимство в тази конкретна област.
– Как и защо се промениха тестовете за гъвкавост на предното крило?
– Правилата постановяват, че крилата (както и всички останали части) трябва да са неподвижни. Преди ги тествахме с 1 kN натоварване и разрешеното огъване бе до 20 мм. В резултат на това отборите направиха съответните изследвания и елементите се огъваха до 19,9 мм. Тези стойности са само водещи за нас и според нас тимовете излизат извън духа на правилника. При новите тестове точката на натоварване е преместена с 10 мм назад и с 5 мм навътре, а огъването трябва да е до 10 мм. Освен това информирахме отборите, че може да тестваме само едната страна на крилото – асиметрична проба.
– Бе пусната техническа директива относно отстоянието от асфалта. Защо?
– Въпросната система използваше силите при спиране за влияние върху отстоянието на колата от пистата. Ако това се прави с цел подобрение на аеродинамичното представяне, то е срещу член 3.15.