Въпреки изпипаните елементи, подсказващи недвусмислена принадлежност към най-силните М модели на BMW, човек наистина трудно може да си представи отвън какво представлява като техника, усещане и комфорт едновременно новото BMW M5. Колата има характерния огромен спойлер, хриле и елегантни М елементи, но си остава една достолепна лимузина с 4 врати, която следва традициите на М автомобилите в компанията с изключителни възможности и на състезателна писта.
Още когато забоботи авангардният двигател, ви побиват тръпки, а когато натиснете педала на газта и усетите силата на 625 конски сили и ускорите колата от място до 100 км/ч за 3,4 сек, разбирате за каква сила става дума.
4,4-литровият V8 битурбо двигател с технология M TwinPower Turbo е модернизиран, като новоразработеният турбокомпресор, изключително ефективното индиректно охлаждане на нагнетявания въздух и по-високото налягане на впръскването осигуряват по-висока мощност и преди всичко въртящ момент. Той „нанася саблен удар” в гърба със своите 750 Нютон метра още при 1800 об/мин, далеч преди да стигнете 6500 – 7000, когато се реализира пълната мощност. Управляемата чрез карта напълно променлива маслена помпа осигурява ситуативно подаване на масло за новото BMW M5 дори и при шофиране по състезателна писта.
На тест за журналисти от Източна Европа имам възможност да натисна колата М5 до краен предел в отсечка в рали над словенския курорт Порторож. Не че е много безопасно, защото 200 км/ч се достигат за 11 сек, но контролът над колата е вдъхновяващ. Разработената от BMW нова система за задвижване на 4-те колела M xDrive е с централна раздатъчна кутия с мн
огодисков съединител и ситуативно и променливо разпределя мощността между предната и задната ос. За оптимално сцепление при всякакви условия допринася и активният М-диференциал на задната ос, който също е напълно променлив и осигурява блокаж между 0 и 100% между задните колела. Ефектът от всичко това е отличен контрол дори тогава, когато външните или вътрешните гуми за завоя стъпват върху фракция извън тесния асфалт.
Характерът на M xDrive може да бъде определян индивидуално от водача.
На разположение са 5 различни конфигурации, базирани на комбинациите между режимите на динамичния контрол на стабилността DSC (DSC on, MDM, DSC off) и режимите на M xDrive (4WD, 4WD Sport, 2WD). Още при базовата настройка с включен DSC и 4WD системата допуска леко превъртане на задните колела при ускорение на излизане от завои, с което допринася за спортната пъргавина на новото BMW М5.
В режим M Dynamic (MDM, 4WD Sport) M xDrive позволява лесно контролирани дрифтове. Трите режима на M xDrive при изключен DSC са замислени да задоволят желанията и на запалените водачи и предимно при шофиране на състезателната писта. При тях може да се избира между три конфигурации до чисто задно задвижване (2WD), като при този режим водачът може да избира свой собствен ъгъл на дрифт и разкрива чиста динамика на управлението за майсторите на волана.
Невероятно е също така, че въпреки целия този спортен набор от възможности средният разход е малко над 10 литра на 100 км, което е още по-забележително, като се има предвид и оборудването на колата. То е наистина луксозно, с комфортно, типично BMW оборудване. Мястото е за четирима, дори петима. Окачването на новото BMW M5 е настроено за шофиране във всекидневието при максимално сцепление и изживяване на ненадминатата динамика на управлението на състезателната писта. При настроените специфично за М променлив контрол на амортисьорите (VDC) и кормилното управление M Servotronic водачът може да избира между трите режима Comfort, Sport и Sport Plus. BMW M5 серийно се оборудва с М седалки с кожена тапицерия Merino и електрическо регулиране. Като опция се предлагат новоразработените М мултифункционални седалки, които се отличават с подобна на черупка конструкция и още по-добра странична опора.
Да, цената на всичко това не е ниска, М5 започва от около 250 000 лв., но и това не е просто един обикновен модел, а кола, която може да се ползва и семейно, и на писта – при най-високи стандарти и в двете сфери.