BMW България представи новото BMW M3 Competition и BMW M4 Competition. Това стана на пистата Дракон край Калояново на тридневно събитие. Клиентите на марката и медиите имаха възможност да се насладят, като натискат педала на газта до край и изпитат възможностите на двата модела на пистата.
Новото BMW M3 Седан и новото BMW M4 Купе се задвижват от редови шестцилиндров двигател с технология M TwinPower Turbo и мощност 353 кВт/480 к.с., чиято мощност се подава към задните колела от уникална в сегмента шестстепенна механична скоростна кутия. При новото BMW M3 Competition Седан и новото BMW M4 Competition Купе вариантът на високооборотния двигател с мощност 375 кВт/510 к.с. е комбиниран с осемстепенна трансмисия M Steptronic с Drivelogic. От началотоо на месец юли BMW M3 Competition и BMW M4 Competition могат да бъдат поръчвани и със системата за задвижване на четирите колела M xDrive.
Карал съм и на предишни издания на BMW M Drive Tour, провеждани както на писта „Дракон”, така и на пистата край Серес. С нетърпение чаках изданието за 2021. През цялото време задължително карах с включени асистиращи функции на автомобилите. Това не ми попречи да изпитам удоволствието да настискам педала „до ламарината”, което не може да се замени с нищо. Впечатленията ми отново са коктейл от страхотни емоции, породени от уникалното ускорение, феноменалното спиране, чувството на сигурност и стабилност в завоите. Следва да отбележа факта, че освен страхотнте възможностите за управление по затворени отсечки, автомобилите разбира се са пригодни за дълги пътувания и ползване във всекидневието.
Редови шестцилиндров двигател със спонтанно разгръщане на мощността и типична за М високооборотна характеристика
Задвижването на новите High Performance автомобили съчетава типичната ма М високооборотна характеристика с най-новия вариант на технологията M TwinPower Turbo и маркира върхови стойности по отношение на мощността и въртящия момент при редовите шестцилиндрови бензинови двигатели на BMW. Разработените за максимална динамика компоненти на базовия двигател се отличават с олекотена конструкция и екстремна здравина. Двата турбокомпресора с индиректно охлаждане на нагнетявания въздух, оптимизираният всмукателен тракт и работещото с максимални налягания от 350 бара директно впръскване на бензина допринасят за спонтанното разгръщане на мощността и задържащата се до най-високи натоварвания радост от шофирането.
Вариантите на двигателя, монтирани в новото BMW M3 Седан и новото BMW M4 Купе, развиват максимален въртящ момент от 550 Нм, който е на разположение в широкия оборотен диапазон между 2 650 и 6 130 об/мин. Максималната мощност на двигателя от 353 кВт/480 к.с. е на разположение при 6 250 об/мин. Разгръщането на мощността при двигателите на Competition моделите също се отличава с максимален въртящ момент в широк оборотен диапазон. 650 Нм са налични между 2 750 и 5 500 об/мин, максималната мощност на двигателя от 375 кВт/510 к.с. се постига при 6 250 об/мин. Максимално възможните обороти на двигателя са 7 200 об/мин.
Тази характеристика на мощността осигурява впечатляващо изживяване при шофиране. Новото BMW M3 Седан и новото BMW M4 Купе ускоряват от 0 до 100 км/ч за 4,2 секунди, ускорението от 0 до 200 км/ч отнема 13,7 секунди. Competition моделите ускоряват от 0 до 100 км/ч за 3,9 секунди, а от 0 до 200 км/ч за 12,5 секунди. Специфичната за моделите изпускателна система с клапи с електрическо управление осигурява емоционален звук.
Специфичната за модела охладителна система гарантира, че всички компоненти на задвижването винаги ще работят при оптимални температури, както при къси отсечки във всекидневието, така и при най-високо натоварване на състезателната писта. Освен централен охладителен модул в калниците са разположени два високотемпературни радиатора. Освен това системата включва и допълнителен охладител на моторното масло и отделен охладител на маслото на трансмисията за Competition моделите. Опитът на BMW M GmbH от моторните спортове е ползван и при концепцията на снабдяването с масло. Масленият картер на двигателя разполага с две разделени отделения и един интегриран всмукателен канал. Допълнителната степен позволява чрез управляема маслена помпа маслото да се подава от по-малкия, служещ като буфер маслен картер. По този начин винаги се гарантира сигурно подаване на масло, дори и при екстремни надлъжни и странични ускорения.
Уникално разнообразие: шестстепенна механична скоростна кутия, осемстепенна трансмисия M Steptronic с Drivelogic, задно задвижване и M xDrive
Класическо Performance изживяване предлага комбинацията между редовия шестцилиндров двигател с механична шестстепенна скоростна кутия при новото BMW M3 Седан и новото BMW M4 Купе. Механичната скоростна кутия е оборудвана с Aсистент за превключване с адаптиране на оборотите за превключване при низходяща смяна на предавките при понижаване на скоростта преди завоите.
Осемстепенната трансмисия M Steptronic с Drivelogic на Competition моделите се отличава с прецизно съгласувани с характеристиките на двигателя предавателни числа и голям диапазон на предавките. Тя позволява напълно автоматична смяна на предавките, както и ръчно превключване със специфичния за М селектор на трансмисията или лостчетата за превключване на волана. Характеристиките за превключване могат да бъдат променяни с интегрирания превключвател на Drivelogic. Както в автоматизиран, така и в ръчен режим водачът разполага с три значително различаващи се степени.
За пръв път в историята на моделите BMW M3 и BMW M4, като алтернатива на традиционното за мощните спортни автомобили задно задвижване, се предлага и система за задвижване на четирите колела. Системата M xDrive подава повече мощност към задните колела и е комбинирана с Активен М диференциал на задния мост. От менюто Setup водачът може да избира между базовата настройка 4WD и режима 4WD Sport, при който към задните колела се подава още по-голям дял от мощността. При деактивиран DSC на разположение е режимът 2WD. Подаването на мощността само към задните колела и отказът от стабилизиращи намеси на асистиращите системи позволява на опитните водачи да се изживяват особено пуристко изживяване при шофиране.
Специфично за М окачване, екстремно висока устойчивост на усукване
Типичното за BMW M автомобилите съчетание между динамика, пъргавина и прецизност, линейното изграждане на странични сили в целия диапазон на страничното ускорение и неутралното до граничния режим поведение при завиване ще повлияват положително от екстремно високата устойчивост на усукване на каросерията и връзката на окачването с каросерията. За прецизно контролируемата, дори и при високо динамични ситуации управляемост допринасят и специфичния за модела пакет от подсилващи греди в моторния отсек, предната подрама с алуминиево подсилване, подсилванията в дъното на автомобила и свързаната неподвижно с каросерията задна подрама.
Адаптивното М окачване с амортисьори с електронно управление и специфична за М кинематика и еластокинематика на предната и задната ос е част от серийното оборудване на новото BMW M3 Седан новото BMW M4 Купе. Освен това те се оборудват и с кормилно управление M Servotronic с променливо предавателно число и интегрирана спирачна система, която в специфичното си за М изпълнение позволява реализирането на две различни характеристики на реакциите и усещането от педала. Благодарение на интегрираното ограничение на приплъзването системата за контрол на стабилността DSC (Динамичен контрол на стабилността) реагира с още по-висока прецизност. Серийният M Dynamic Mode позволява особено спортно изживяване при шофиране включително контролирани дрифтове. Освен това серийното оборудване включва и ковани М джанти с размер 18 инча на предната и 19 инча на задната ос. Размерът на предните гуми е 275/40 ZR18, на задните – 285/35 ZR19.
По–висока емоционалност благодарение на индивидуалния дизайн
Повече от всякога досега индивидуалният дизайн на каросерията на новото BMW M3 Седан и новото BMW M4 Купе подава ясни сигнали за ненадминатата динамика и емоционалното изживяване при шофиране. Специфичните за М дизайнерски елементи, които последователно са ориентирани към функционалните изисквания на мощните спортни автомобили, са интегрирани хармонично в модерния език на формите. За изразителното излъчване на двата модела допринасят и голямата, вертикално насочена BMW бъбрековидна радиаторна решетка със специфичен за М дизайн с хоризонтални пластини, мощно моделираните арки на калниците с характерните М хриле и широко изпъкналите странични прагове, преминаващи в предната и задната броня. Освен това седанът и купето се оборудван с покрив от карбонов композит (CFRP) с аеродинамично оптимизирани финки, заден спойлер и типичните за М два двойни ауспухови накрайника на изпускателната система.
Серийното оборудване включва и Full LED фарове. Като опция се предлагат Адаптивни LED фарове с BMW Лазерни светлини. Изборът от лакови покрития включва и новите, ексклузивни варианти Sao Paulo Yellow, Toronto Red – червен металик и Isle of Man Green – зелен металик. Непосредствено от въвеждането на пазара опционално ще се предлагат и един M Carbon екстериорен пакет, както и специфични за модела BMW M Performance Parts. В интериора на новото BMW M3 Седан и новото BMW M4 Купе ясно структурираните повърхности и перфектно оформеният като ергономия кокпит изцяло насочват концентрацията върху интензивното изживяване при шофиране.
Новоразработените М Спортни седалки с електрическо регулиране и разширената кожена тапицерия Merino с фина структура са част от серийното оборудване, което за пръв път е допълнено и с вентилация на седалките. Като акцент в програмата от допълнително оборудване впечатляват новите M Carbon седалки тип „корито“ със базиран на структурата дизайн, който съчетава функционалността от моторните спортове с олекотената конструкция и комфорта при дълги пътувания с луксозното качество на изработката. Иновативните седалки предлагат интегрирани, демонтиращи се за шофиране по състезателна писта подглавници, осветено обозначение на модела и електрически регулировки. Тяхната ориентирана към моторните спортове структура позволява използването на многоточкови предпазни колани.
Специфична за M система за управление за индивидуално Performance изживяване
Infotainment системата на новото BMW M3 Седан и новото BMW M4 Купе включва множество новости, които допринасят за интензивното изживяване при шофиране. Представената за пръв път опция M Drive Professional е разработена специално за шофиране по състезателна писта. Тя включва новаторската функция M Traction Control, която позволява на водача да настрои контрола на сцеплението DSC на десет степени и да го адаптира към личните си предпочитания и потребности. Освен това M Drive Professional включва и M Drift Analyser, който записва и оценява данните от автомобила при динамично движение в завои, както и M Laptimer, който осигурява времената за обиколки и други информации за шофирането по състезателната писта.
Бутонът Setup на средната конзола осигурява директен достъп до настройките на двигателя, окачването, кормилното управление и спирачната система, както и според модела и оборудването и до M xDrive, асистента за превключване на предавките и контрола на сцеплението. Могат да бъдат записани два варианта на индивидуално конфигурираните цялостни настройки, които след това по всяко време могат да бъдат активирани спонтанно с М бутоните на волана.
Полето за управление на средната конзола серийно включва и бутон M Mode. С него може да се влияе на активността на асистиращите системи, както и на индикациите на арматурното табло и Head-Up дисплей, да са се осигури ситуативно и винаги типично за М изживяване при шофиране. Изборът е между настройките ROAD и SPORT, в комбинация с M Drive Professional е възможно да бъде активиран и създаденият за шофиране по състезателните писти режим TRACK.
Всеобхватно серийно оборудване, висококачествени опции за комфорт, сигурност и динамика по мярка
Множеството новости в гамата от серийно и опционално оборудване осигуряват още по-високо ниво както на състезателната атмосфера, така и на комфорта и функционалността на новото BMW M3 Седан и новото BMW M4 Купе. Модерните асистиращи системи подпомагат водача при монотонни и непрегледни ситуации на пътя. Автомобилите серийно са оборудвани с Контрол на дистанцията при паркиране със сензори в предната и задната част, с Предупреждение за сблъсък отпред, Предупреждение при напускане на лентата и разпознаване на пътни знаци Speed Limit Info. Сред опционалните системи е Асистентът за шофиране Professional включително Асистент за завиване и водене в лентата, активно навигационно водене и авариен асистент, както и BMW Drive Recorder и най-новото поколение на BMW Head-Up дисплея със специфични за М индикации. Функционалността на опционалния Асистент за шофиране включва и Асистент за движение на заден ход.
Серийното оборудване с тризонова автоматична климатична инсталация, LED интериорно осветление вкл дифузно осветление и система от HiFi високоговорители повишава комфорта във всекидневието и при дълги пътувания. Част от серийното оборудване на новото BMW M3 Седан и новото BMW M4 Купе е и BMW Live Cockpit Professional с напълно дигитално арматурно табло, cloud-базирана навигационна система BMW Maps и BMW Intelligent Personal Assistant. Актуалната интеграция на смартфони позволява ползването както на Apple CarPlay, така и на Android Auto със системата за управление на автомобила.
Като безплатна алтернатива на серийния карбонов покрив се предлага и стоманен покрив със стъклен люк с функции плъзгане и повдигане. Целенасочено понижаване на теглото на автомобила може да бъде постигнато с новия пакет M Race Track. Той включва и M Carbon спирачна система, М алуминиеви джанти с оптимизирано тегло, които по желание могат да бъдат оборудвани със Semi-Slick гуми, както и M Carbon седалки тип „корито“.