През ноември 2021 г. започна серийното производство на новия технологичен лидер в гамата на BMW – iX
ClubS1 ви представи модела през лятото, а една от първите бройки ни бе предоставена за тест и реални впечатления от този наистина много специален продукт.
Става дума за автомобил, който е създаден да бъде с електрическо задвижване. Той е изграден върху нова платформа с потенциал за интегриране на иновации в областта на автоматизираното шофиране, управлението, свързаността и дигиталните услуги.
Още първият поглед към автомобила дава представа за една нова интерпретация на концепция за Sports Activity Vehicles (SAV). Чертите в дизайна са по-остри, наелектризирани, впечатляващи. Но още по-впечатлен съм в салона. Не само от самия му вид и нови технологии, но и от материалите. В интериора се използва например FSC сертифицирано дърво, обработено с екстракт от маслинови листа кожа и други естествени материали. Като суровина за тапицериите и стелките се ползват рециклирани рибарски мрежи. Моделът като цяло е построен екологично – в конструкцията има вторичен алуминий и пластмаси.
Забележително също така е, че както в производството на автомобила, така и за акумулаторните клетки, се използва изцяло екологична електроенергия
Необходимите за високоволтовите батерии количества кобалт и литий се осигуряват от контролирани източници в Австралия и Мароко и след това се доставят на производителите на акумулаторни клетки. Самите електродвигатели са конструирани така, че в тях не се използват метали от групата на редкоземните елементи в роторите. Освен това компанията закупува алуминий, при чието производство е използвана електроенергия от соларни инсталации. Според мен това е наистина важна информация, когато говорим за електрически автомобил, който наистина трябва да е екологичен.
Не по-малко важни и забележителни са обаче динамичните качества на тази кола, особено предвид факта, че тя носи емблемата на BMW. Всъщност емблемата отпред е капачка, през която добавяте течност за чистачките, но съвсем не на шега автомобилът има забележителна динамика. Моделът се предлага в два варианта, като и двата са със задвижване на четирите колела. Първият е със системна мощност 385 kW/523 к.с. Версията е xDrive50 и имам точно нея за тест. Вторият вариант е с 240 kW/326 к.с. за BMW iX xDrive40.
Самите цифри за силата на колата са красноречиви за нейните динамични качества. От място този съвсем не лек SUV ускорява до 100 км/ч за 4,6 сек!
Динамиката е близка и при натискането на газта при движение с всякакво темпо, и при различни условия, в което се убеждавам. В същото време не по-малко впечатляващ е средният разход на електроенергия, който според стандарта WLTP е 23,0 – 19,8 kWh/100 км. Още в самото начало на пътуването си го следя и съм приятно изненадан, че това се потвърждава реално, като изминавам стотина километра с под 20% от заряда в батерията. Това означава, че в действителност при едно по-спокойно каране мога да се доближа и до максималния пробег с едно зареждане, който за 50 iX е над 600 км.
Уникалната форма на модела има не само естетическо въздействие, но е и важен фактор за тази ефективност на автомобила. Коефициентът на челно съпротивление е едва 0,25
Любопитен и съм от начина, по който колата губи енергия при доста студено време в продължение на няколко дни без да се използва. Наистина е приятно, че всъщност се стопява под 1% на ден. Тази информация не е популярна, но за страна като нашата с не толкова много зарядни станции е важна.
Пътното поведение е очаквано за BMW въпреки спецификата на сравнително тежкия SUV автомобил. Основната структура е Spaceframe от алуминий, но има много карбонови детайли и е направена една интелигентна комбинация от материали. Батериите са на пода, което понижава центъра на тежестта, предпоставя добрата управляемост с отличен баланс на теглото между осите. Серийното окачване е с двойни напречни носачи отпред и петраменна конструкция отзад, амортисьори с променлива характеристика. Комбинира се с електрическо кормилно управление с функция Servotronic и променливо предавателно число. Като опция се предлага въздушно окачване с амортисьори с електронно управление.
Трудно могат да се отправят забележки към управлението на колата, още повече, че то е свързано и с един куп системи за контрол и подпомагане
Електрическото задвижване на четирите колела при всяка ситуация гарантира точно дозирано пренасяне на мощността към предните и задните колела. Интелигентното управление позволява напълно променливо пренасяне на мощността – от високоефективно чисто задно задвижване до насочено към максимално сцепление задвижване на четирите колела. Пътищата, по които се движа, не са напълно сухи. Има сняг на места, а колата остава забележително стабилна и ускорява, спира и завива без да създава никакви притеснения. Допълнително оптимизиране на сцеплението и стабилността осигурява използваният за пръв път в комбинация със задвижване на четирите колела ARB контрол на сцеплението.
Двата двигателя на BMW iX работят на принципа на синхронните електромотори с електрическо възбуждане. Вместо от постоянни магнити въртенето на ротора се осигурява от прецизно подаване на електрическа енергия. Това им позволява да разгръщат максималния си въртящ момент още от покой и той се запазва в много широк оборотен диапазон. Максималният системен въртящ момент е цели 765 Nm при BMW iX xDrive50.
При прибирането на колата към София следя по-внимателно и рекуперацията
Тя е интелигентно свързана с всички системи, както и с навигацията. Във фазите на движение по инерция и спиране може да бъде повишен процентът на генерирания обратно ток. От друга страна при свободен път може да бъде активирана и функцията за безмоторно движение, за да може BMW iX да се движи по инерция максимално дълго, когато отпуснете педала на газта. В режим „B” автоматично се активира висока степен на рекуперация, с което се осигурява и характерното One-Pedal усещане.
Независимо от избрания режим на шофиране на контролния дисплей могат да бъдат изобразявани информации за енергийните потоци. BMW iX xDrive50 се оборудва с високоволтова батерия с нето енергиен капацитет 105,2 kWh (бруто енергиен капацитет: 111,5 kWh). Интегрираната система за отопление и охлаждане на интериора, високоволтовата батерия и задвижването, която работи на принципа на особено ефективната топлинна помпа, са част от серийното оборудване на BMW iX.
Комбинираният зареждащ блок (Combined Charging Unit (CCU)) на BMW iX е насочен към особено гъвкаво зареждане
Позволява зареждане с прав ток с мощност до 200 kW (BMW iX xDrive50) респективно до 150 kW (BMW iX xDrive40). По този начин нивото на заряд на батерията на BMW iX xDrive50 може за около 35 минути, а на BMW iX xDrive40 за около 31 минути да бъде увеличено от 10 до 80 процента. Освен това на бързи зарядни станции с прав ток и при ниво на заряд от 10% за 10 минути може да бъде зареден пробег до 150 километра (BMW iX xDrive50) респективно над 95 километра (BMW iX xDrive40).
В серийното оборудване на BMW iX за Европа са включени BMW Charging Card, Flexible Fast Charger със зарядна мощност до 11 kW и Mode 3 заряден кабел за ползване на обществени зарядни станции. Със специалната система от тарифи BMW Charging осигурява особено изгоден достъп до енергия на обществените зарядни станции и на High Power Charging станциите.
По време на пътуването с iX няма как да не обърнете внимание и на новото поколение на системата за управление iDrive. Тя е базирана на новата BMW Operating System 8. Създадена е с ясна насоченост към тъч-функцията на новия BMW Curved Display и комуникацията чрез глас с всеобхватно модернизирания BMW Intelligent Personal Assistant. BMW Curved Display е напълно дигитална комбинация от индикатори. Включва 12,3-инчов информационен дисплей и контролен дисплей с диагонал 14,9 инча, разположени под обща, извита към водача стъклена повърхност. Дигиталният личен асистент разполага с допълнителни функции и вече контактува с пътниците с нов графичен дизайн.
BMW iX е и пионер при преноса на данни по мобилния стандарт 5G и при интеграцията на личен акаунт в мобилен оператор в автомобила с помощта на Personal eSIM
Новото поколение сензори, новият Software-Stack и мощната изчислителна платформа осигуряват изключителна интелигентност. Следенето на зоната около автомобила е поверено на 5 камери, 5 радара и 12 ултразвукови сензори. BMW iX разполага с най-богатото, предлагано някога при модел на BMW серийно оборудване в областта на асистиращите системи, както и с множество иновации. Така например предупреждението за удар отпред за пръв път включва и регистриране на насрещния трафик при завиване наляво, както и на велосипедисти и пешеходци при завиване надясно и т.н. Накратко, това е автомобил наистина от една нова ера в автомобилостроенето.
View this post on Instagram