От Иван Тенчев, наш специален пратеник в Монако
Шефът на Ферари Матиа Биното заговори за първи път открито за проблемите на SF90 в работата с гумите този сезон. По време на силно посетената си среща с медиите, бившият технически директор на Скудерията обясни, че очевидно това е израз на многото области, в които тимът изостава.
„Гумите този сезон са доста различни от тези през миналия”, заяви Биното. „За нас основната разлика е, че миналата година ние загрявахме гумите много бързо и след това всички се концентрирахме върху това да ги охлаждаме и да ги запазим по-дълго с по-ниска температура.
Тази година те са доста различни в това отношение. Загряването е много по-трудно и оперативният прозорец на добрата им работа е много по-тесен. Трудно го достигате като загряване и след това трудно го поддържате.”
Досега само шефът на Хаас Гюнтер Щайнер се бе изказвал така категорично за новите продукти на Пирели. От компанията отговориха, че всъщност голяма част от моделите са като миналия сезон. Но с тази разлика, че са с по-тънкия протектор с 0,4 мм, за да се избягва грейнингът.
Прави чест на Биното, че той не хвърли вината за лошите резултати на Ферари върху самата промяна в гумите.
Той обясни, че всъщност това е проява на проблемите, които Ферари има в настоящия момент. Той отказа да признае, че вероятно аеродинамичната концепция не е добра, или че Ферари категорично изостава в механичните компоненти, като работата на окачването. Матиа не потвърди и ширещите се в падока разговори, че Ферари вече активно работи по В версия на колата си.
„Как можете да постигнете добра работа с гумите и от там добра скорост”, попита риторично Биното. „Можете да постигнете това чрез температурата в спирачките, чрез начина на охлаждане на джантите, но също така, без съмнение, ако имате повече притискаща сила. Може да насочите развитието на аеродинамиката към повече натиск, което очевидно направиха някои от нашите съперници.
Ние избрахме малко по-различен път и мисля, че имаме кола, която е много ефективна и както виждате има отлична скорост на правите. Но губим в завоите. Причината за това обаче не е само в аеродинамиката. А и в механиката, охлаждането. Всичко това дава резултат в работата с гумите.“
Така Биното на практика не потвърди теориите и изводите от някои изказвания, че Ферари вече готви нова кола,
с различна философия, а просто трябва наистина да се развие и използва потенциала на настоящата.
„Не мисля, че трябва да променяме предното крило”, бе конкретен швейцарецът. „Просто това е различна концепция от Мерцедес, но ние изобщо не сме постигнали максимума на нашата. Не предвиждаме промяна на концепцията на крилото. Проверихме подобни решения като тези на Мерцедес в началото на нашия проект и направихме преки сравнения, като в крайна сметка мисля, че избрахме правилния път на развитие и не предвиждаме промяна. „
Въпреки думите на Биното, колеги в пресцентъра продължават да са убедени, че нова концепция предстои и вероятно ще е факт за Гран при на Германия през юли, или дори по-рано.
Ферари губеше над 1.3 сек в общо 16-те завоя на пистата в Барселона, а печелеше 0.5 сек на правите или най-общо казано бе на 0.8 сек от Мерцедес. Почти колкото бе и разликата вчера в тренировките в Монако.
В Канада концепцията с ниско челно съпротивление на по-ниските предни крила вероятно ще даде по-добри резултати, както и във Франция. Но ще бъдат категорично загубени състезанията в Германия и Унгария. Италианските колеги разказаха още, че Ферари продължават да имат много проблеми и с работата на задвижващата система. И по-конкретно с нейното охлаждане.
Заради него тя понякога работи със 70-75% от капацитета си, а Мерцедес, когато искат използват техните 100%. И реално изобщо не отстъпват и в максималната мощност, при много по-добра икономичност. Въртящият момент на Мерцедес е по-добър, което обяснява по-доброто ускорение след завоите и по-добрата работа с гумите от тази гледна точка.
Биното говори и за структурните промени във Ферари, и дали, както и до колко те не се отразяват на представянето на тима.
Защото до миналия сезон той бе технически директор, а сега е тим шеф. Биното обясни, че и преди той е бил повече от просто началник на инженерния отдел и е работил по много други теми. А сега на практика няма наследник. И цяла група от специалисти, които са на нови позиции. Затова тимът бе определен от него като „млад”.
Матиа потвърди слуховете, разпространявани впрочем от бившия PR на екипа Алберто Антонини, че на неговото място ще се завърне бившият главен конструктор Симоне Реста, който премина в Алфа Ромео през миналата година с идеята да стане технически директор. Сега тази позиция ще му бъде на разположение във Ферари и се разчита, че ще успее да изведе Скудерията на правилния път.
Шефът на Ферари елегантно избегна отговор на въпроса дали са доволни и от звездата на тима Себастиан Фетел. Биното заяви, че всеки се нуждае от силна кола, за да печели, а тяхната очевидно не е такава в момента. И Себ, както и Шарл, правели всичко по силите си това да се промени.