Начало Рали Без квалификационни етапи през 2014 във WRC и любопитни подробности за Монте...

Без квалификационни етапи през 2014 във WRC и любопитни подробности за Монте Карло

34
0
Мадс Остберг

Рали Монте Карло е началото на тазгодишния световен шампионат. Церемониалният старт бе даден снощи, а днес започва битката по отсечките на една от най-прочутите надпревари изобщо в автомобилния спорт.

Тазгодишният формат на WRC стартовете е малко променен. Вече няма да се провеждат квалификационни отсечки, решаващи реда на стартиране. Вместо това екипажите ще потеглят спрямо временното подреждане в генералното класиране (за първото състезание – спрямо това от 2013-та).

В течение на сезона ще се работи по стандартизиране маршрутите на ралитата. Идеята е в бъдеще всички те да започват с церемониален старт в четвъртък, а последната отсечка да е в неделя около обяд. Повечето надпревари следват това разпределение, но има и изключения – Монте Карло е сред тях.

Последният етап пък ще е пауърстейджа, в който отново ще се раздават бонус точки за най-бързите три екипажа.

Миналогодишното издание на рали Монте Карло поднесе изненада още в самото си начало. Себастиен Ожие спечели първата отсечка през 2013-та, шокирайки дори собствения си отбор, тъй като това бе дебют за Фолксваген във WRC. Тази година световният шампион и съперниците му ще трябва да преодолеят 15 изпитания за скорост (383,88 км) в 82-ото издание на надпреварата. Официалният старт бе даден снощи, но реално състезанието започва в четвъртък, когато ще бъдат преминати 6 отсечки. За петък и събота са планирани съответно 4 и 5, а церемонията по награждаването ще е в неделя следобед в Монако.

Историята на рали Монте Карло пък е изключително интересна сама по себе си. Надпреварата всъщност не е била планирана като автомобилно състезание. В началото на XX век в Монако търсят начини да привлекат повече туристи през зимните месеци. Затова и принц Албер I дава светлина за организацията на първото „Монте” през 1911 г.

Първото състезание – това от 1911 г. – стартира от Париж. 23 автомобила потеглят от френската столица и пресичат финала, намиращ се на 1020 км в Монте Карло.

Първият победител в рали Монте Карло е французинът Анри Ружие. Колоездач, пилот и състезател от Марсилия, той кара в надпреварата Тюрка-Мери 24CV.

В първото рали Монте Карло пилотите са се надпреварвали не само като скорост. Специално жури е наблюдавало уменията и елегантността им на управление, както и в какво състояние са стигнали до финала – показателно за комфорта в автомобилите им.