С две победи от четири старта – неочаквано за голяма част от наблюдателите на Формула 1 – Дженсън Бътън оглавява временното подреждане в световния шампионат преди началото на европейските стартове от първенството. Световният шампион за 2009 г. споделя в интервю за пресофиса на отбора си Макларън чувствата от успехите досега.
– Четири състезания, две победи и 60 точки са нелошо постижение.
– Абсолютно невероятен старт на сезона. Просто невероятен. Ако кажа, че съм доволен, би било огромно подценяване – буквално съм зашеметен от случилото се през последните пет седмици, а да съм начело в подреждането за шампионата е изумително. Усещането е прекрасно. Но не бива да се заблуждавате – всичко бе постигнато с много упорита работа. Намираме се в тази позиция, защото всички в Макларън Мерцедес се трудят здраво всеки Божи ден. Качих се в колата за първи път през февруари и от тогава по нея непрекъснато се прави нещо – и на тестовете, и на състезанията, на пистата и извън нея, всички работят като луди, за да сме най-отпред. И според позицията ни в шампионата е напълно заслужена. Не се справихме с всичко абсолютно перфектно. Но си го признаваме и продължаваме напред, учим се, трупаме много ценен опит. Дори затрудненията при връщането на отбора и колите в Европа няма да ни забавят и в Барселона ще сме още по-добри.
– Можеш ли да избереш един момент – най-специалният за теб – от сезона досега?
– Е, ясно е, че двете победи бяха фантастично изживяване. Но понякога и малките неща оставят следа. Спомням си как отидох в технологичния център на Макларън през януари – тоест как отидох на работа за първи път, как се запознах с хората, колко дружелюбни и ентусиазирани бяха всички още тогава. Това са все прекрасни моменти. Всъщност нямаше нужда да се напасвам към екипа, просто трябваше да ги опозная, защото всички ми помагаха да свикна и сега получаваме наградата. Други моменти… Може би последните тестове в Барселона, когато монтирахме нови елементи и осъзнахме, че наистина имаме доста добър автомобил, който освен това ми доставяше удоволствие да карам – особено във високоскоростните завои. И карираният флаг в Мелбърн. Все още е наистина невероятно чувство.
– След Малайзия се върна в технологичния център, за да работиш по настройките – мислиш ли, че това оказа влияние върху резултатите в Китай?
– Да, определено. Все още имаше какво да изпробваме по време на тренировките в Китай, а и постигнахме наистина добър баланс чак в третата част на квалификацията в събота. Но тогава ставаше въпрос повече за [трупане на] знание, отколкото за подобряване на реглажите. С всяко качване в болида научаваме по нещо ново. Казвал съм и го преди, но за мен продължава да тече обучителен процес, като се надявам, че това означава непрекъснато подобрение. Най-важното е, че не допуснахме грешки в Китай. А от опит ми е известно, че това е начинът да се пазиш от проблеми по време на състезателен уикенд и така се бориш в шампионата. Може да направиш страхотна надпревара, но ако в следващия старт объркаш нещата, губиш точки. Трябва внимателно да преценим ситуацията, да се учим от всяка обиколка и да се опитаме да бъркаме по-малко от съперниците.
– Повлия ли ти транспортният хаос?
– До момента не. Джес и аз вече бяхме планирали няколко дни ваканция преди да се случи всичко това. Естествено, следях нещата, защото доста хора от отбора ни пострадаха от това. Пожелавам на всички да се прибера успешно, тъй като знам, че не е лесно. Нито един проблем обаче не е прекалено голям за тима ни и те ще се справят. Тази история обаче ни накара да се замислим за разстоянията. По принцип, когато си на състезание, не се чувстваш прекалено откъснат от дома, защото знаеш, че скачаш на полета и се прибираш. А когато това е невъзможно, внезапно осъзнаваш колко сериозна е дистанцията от местонахождението ти в момента до дома ти. Придобиваш различна от нормалната до този момент перспектива, а това е интересно. Надявам се скоро всички да са си вкъщи.