Дженсън Бътън с Макларън Мерцедес бе най-бърз в първата тренировка за неделната Гран при на Италия на пистата Монца. Второ време постигна Себастиан Фетел (Ред Бул), а трети остана Люис Хамилтън с втория Макларън, потвърждавайки предварителните прогнози за силно представяне на тима на най-бързата писта в календара. Скоростта на Ред Бул също бе добра, като тимът пристигна със специален аеропакет, който допълнително изследва със специалната боя за подобни анализи в днешния ден. Ферари, чието помилване е в центъра на приказките в падока, бе далеч от лидерите – Фернандо Алонсо и Фелипе Маса заеха седмо и осмо място.
В началото всички бяха доста пестеливи в излизанията си през първите 30 минути само трима записаха време. При първите опити най-бърз бе Хамилтън с 1:24.990 мин. Роберт Кубица пък изпита системата F-duct в цели 5 опознавателни тура, но без да запише време, а минаваше през бокса, както започна работа и на Спа, но след това отново бе много бърз.
Първите същински серии започнаха почти в средата на времето.
Фетел бе на 0,465 сек от времената на Хамилтън в първите опити. Германецът също започна работа със система за обдухване на задното крило, каквито очаквано имаха и колите на Макларън.
Във втория си тур обаче Фетел бе само на 0,001 сек от англичанина. След още един Фетел бе с топвреме в първите два сектора и поведе с 1:24,450 мин.
Съотборникът му Марк Уебър пък вече бе трети, но на около секунда от съотборника си. Бътън на свой ред стана втори само на 44 хилядни от германеца.
И в тези първи опити Ферари бяха назад, като Алонсо бе осми, а Маса – шести, но на над секунда. След две обиколки обаче испанецът стана четвърти с новото задно крило, което Фелипе имаше на разположение още на Спа. В същото време обаче в края на серията си Фетел бе още по-бърз и слезе под 1:24 на обиколка – 1:23.872 мин.
Бътън обаче оставаше най-бърз в първия сектор с много висока максимална скорост.
Към края на серията си британецът на свой ред поведе – 1:23.693 мин, като това бе и най-доброто време в сесията.
Кубица стана трети отново, демонстрирайки отличната работа на системата за обдухване на задното крило.
В същото време в бокса на Лотус се бореха с хидравлични проблеми и в двете коли, но механиците се справиха и Хейки Ковалайнен и Ярно Трули излязоха на пистата.
Хамилтън пак излезе на пистата, за да потърси повече скорост в първия сектор, където изоставаше от своя съотборник, но веднага си върна третото място.
Хайме Алгерсуари излетя на Параболика в търсена на малко повече скорост, а Бруно Сена се завъртя и остана до пистата след втория шикан.
В бокса на Мерцедес работеха много сериозно по стабилността на задната част, от която се оплакаха и Нико Розберг и Михаел Шумахер след първите серии.
15 минути преди края на времето започнаха новите (втори) по-дълги серии за сутринта със същия по-твърд тип гуми, както повеляват правилата. Нико очевидно постигна напредък с екипа си и даде пето време, като бе много бърз като и Михаел, но без сцепление в шиканите.
Бътън бе с около 3 сек под времето си от първата серия с много повече гориво.