Световният шампион Дженсън Бътън с Макларън постигна най-добро време в първата тренировка за неделната Гран при на Канада на пистата Жил Вилньов. Втори се класира Михаел Шумахер с Мерцедес, а зад него се наредиха най-добрите обиколки на Люис Хамилтън и Нико Розберг, с което бе демонстрирано очакваното превъзходство на моторите Мерцедес на дългите прави, характерни за прочутата писта в Монреал.
Първата петъчна сесия започна при отлично време (около 19 градуса на въздуха и 24 на асфалта). Само вятърът малко създаде проблеми на пилотите, като опасно ги буташе в мантинелите. Трибуните бяха почти пълни, както е винаги в Канада, но пилотите докладваха за изключително ниско сцепление и много прах върху новата настилка.
В първият половин час никой не направи пълна обиколка. Тимът на Макларън постави върху колите си напълно ново предно крило, което не проработи добре в тренировките в Турция за разлика от авангардния аналог в задната част.
Камуи Кобаяши със Заубер направи първата бърза обиколка за 1:27,265 мин. В следващите минути състезателите следваха програмите си, за тази сутрин в стандартен ритъм – 3 излизания с твърдите гуми за уикенда от типа медиум, но Ред Бул и Ферари бяха само с по 2 по-дълги серии.
След Кобаяши на трасето се появиха още Алгерсуари, Бруно Сена, Себастиен Буеми, Нико Хюлкенберг, Карун Чандок, които реално чистеха идеалната линия за всички. Подобряването на трасето бе такова, че след 9 направени тура Кобаяши слезе до 1:22.581 мин, а след още две бе вече на 1:21.713 мин. В средата на времето на трасето излязоха и пилотите на Лотус, като се оплакаха, че гумите им загряват трудно. Трули пък пробва за първи път в F1 напълно нова 3D камера, поставена над главата му.
Точно в 45-ата минута на Жил Вилньов най-после излязоха Дженсън Бътън и Марк Уебър. Дженсън почна от 1:22.449 мин, като това бе шесто време след топрезултата на Рубенс Барикело, чийто Уилямс също бе с ново предно крило. Бътън обаче бързо поведе, слизайки под 1:20 мин. Хамилтън също постигна отлично второ време, Шумахер бе трети, но на 0,5 сек от Бътън.
Зад него с първите си обиколки се настани Маса, а Алонсо започна работа едва 35 мин преди края. С всяка следващата обиколка пилотите ставаха по-бързи, като Михаел поведе, но Хамилтън и Бътън бяха още по-бързи след 3-4 обиколки на асфалта. Както се очакваше най-развитата система за обдухване на задното крило и мощност на Мерцедес изведоха бързо сребърните в челото, но бе много интересно, че съотборниците в Макларън имаха топскорост в 3 от секторите, но най-бърз от всички в края на обиколките бяха Рена-та на Виталий Петров и Роберт Кубица – с 3 км/ч по-бързи от останалите, като правеха 318-319 км/ч преди последния шикан. Това ги държеше и в челото днес.
Бътън отново изпревари съотборника си в края на първите серии, а трети зад тях стана Алонсо, който снощи каза, че не очаква тяхната система за обдухване на задното крило да се доближи скоро до нивото на изобретателите от Макларън. Розберг и Михаел Шумахел бяха вече с резултати зад него от първите си серии. Интересно бе, че в тези първи серии състезателите на Ред Бул не бяха така бързи, но всъщност те бяха с доста повече гориво, защото Хамилтън Бътън направиха по 7 обиколки, а съперниците им – 12 за Фетел и Алонсо и 16 за Уебър.
20 минути преди края колата на Ди Граси се повреди окончателно и той блокира на пистата след едва 3 тура.
Пилотите на Мерцедес започнаха вторите си серии почти веднага, докато в Макларън уточняваха още настройките преди вторите по-дълги излизания. Михаел доближи резултатите им и дори изпревари Хамилтън, но в много къса серия с вече ползваните гуми. Бътън отново излезе на пистата 16 минути преди края, както и Хамилтън, и направиха наистина малко по дълги серии.10 минути преди финала започнаха вторите серии и за Ред Бул, които обаче отново бяха в дълги групи от турове и без скорост, не личеше и наличност на системата за обдухване на задното крило. Маса (който имаше проблеми с температурата в гумите) и Алонсо също бяха на пистата.
След кратки последни спирания, при които Бътън смени направо носа на колата си, вместо да се търсят нови ъгли на предното крило, започнаха третите серии за повечето пилоти, без тези на Ред Бул и Ферари, които бяха само на 2. В края на времето Фетел облиза оградите и се подреди шести за Фернандо Алонсо, а на финала го изпревари и стана пети.