Бъдещето на Мартин Уитмарш е под сериозно съмнение след връщането на Рон Денис начело на Макларън Груп.
Денис, който бе наречен в официалното съобщение архитект на модерната ера в Макларън, съобщи, че ще прегледа внимателно всички дейности на компанията. По-късно ще обяви нова стратегия за развитие и ще въведе подходящата за изпълнението й структура.
Отборът на Макларън във Формула 1 записа през 2013 г. най-лошото си представяне от 1980 г. насам. Екипът не взе дори подиум миналия сезон. В Уокинг предприеха нов подход с разработването на болида си, който нарекоха радикален. Още в началото на годината обаче стана ясно, че концепцията е погрешна. Впоследствие от тима признаха, че изостават с цели шест месеца като развитие спрямо съперниците си в Гран при.
Случващото се на пистата повлия сериозно на отношенията и в ръководството. Твърди се, че Денис и Уитмарш водят битка за власт от известно време, макар и двете страни да отрекоха информацията няколко пъти през 2013-та. Според запознати последното разместване на върха е проява на проявеното от акционерите предпочитание.
Новината дойде броени дни, след като отговорностите на Мансур Оджех и мястото му в борда на директорите бяха прехвърлени към брат му Абдулазис Оджех. Един от най-старите акционери в Макларън симпатизираше на Уитмарш. Само допреди малко повече от месец се смяташе, че позицията и на Мумталакат – инвестиционният фонд, управляващ средствата на бахрейнската кралска фамилия и притежаващ контролния пакет от британската компания – е същата. Сега обаче посоката е сменена и въпросът, който задават наблюдатели, е не дали, а кога ще бъде назначен заместник на Уитмарш.
Твърди си, че Денис едва ли ще има желание отново да управлява отбора от Формула 1 ежедневно. Най-често споменаваното име за това е Рос Браун, който напусна Мерцедес в края на миналата година. Англичанинът е в чудесни отношения с Хонда, а те се връщат в спорта от догодина, като ще доставят двигатели на Макларън.
Връщането на Денис на върха доведе и до други разсъждения – дали Фернандо Алонсо наистина отново ще стане част от тима. Причината са обтегнатите отношения между двамата след шпионския скандал от 2007 г.
В британската преса се тиражират няколко предположения – от убеденост, че Уитмарш си тръгва до съмнение дали все пак няма да остане в Уокинг в някаква различна роля. Сериозно обсъждан е стилът му на управление – според мнозина недостатъчно безкомпромисен за управлението на отбор, чиято философия е, че съществува, за да побеждава.
– Уитмарш бе способен помощник на Денис, но не се справи достатъчно добре с топпозицията. Умереният и приветлив Уитмарш бе контраст на автократа Денис, който бе известен като маниак на тема контрол по времето, когато управляваше отбора. Сега Мартин ще плати цената за пет години провали – през тях не бяха спечелени нито пилотска титла, нито корона при конструкторите. Съдбата му бе решена миналия сезон, най-лошият за Макларън от славните дни през 80-те – пише в материала на Гардиан.
Според Телеграф Денис е бил приветстван с бурни овации и ставане на крака от служителите в Уокинг след 20-минутната си реч пред тях, основните акценти в която са били „ще има промяна” и „ще печелим отново”.