Начало Автомобили Автомобилните технологии на Бош отчитат 5% ръст и 6% печалба

Автомобилните технологии на Бош отчитат 5% ръст и 6% печалба

27
0
bosch,Бош

През 2013 г. се очаква продажбите на “Автомобилни технологии” на Бош да се увеличат с около 5%, т.е. бизнес направлението ще нараства по-бързо от глобалното производство на автомобили. Д-р Фолкмар Денер, председател на Управителния съвет и президент на развойната и изследователската дейност в Robert Bosch GmbH, говори за бизнес перспективите на компанията на 65-тото Международно автомобилно изложение (IAA) във Франкфурт на Майн, Германия. Тази година Бош очаква направление “Автомобилни технологии” да достигне печалба преди лихви и данъци в размер на 6%. Група Бош като цяло прогнозира тази година да достигне ръст от между 2 и 4%. “Макар и със значителни усилия и с все още тежкия финансов товар, останал от фотоволтаичния бизнес, ще успеем да увеличим и печалбата според плана”, заяви Денер. 

Ръст в Китай и Северна Америка, постепенно възстановяване в Европа

Според прогнозите на Бош, световното автомобилно производство ще нараства средно с 3% годишно през следващите години, т.е. с 1-2% по-малко от растежа в предкризисния период. „Северна Америка и Китай ще продължат да бъдат двигател на световната автомобилна индустрия. В същото време европейският пазар постепенно трябва да се възстанови и оживи”, поясни Денер. Като индикатор на възстановяването той посочи средната възраст на леките автомобили в Европа, достигнала рекордната стойност от почти 9 години. В средносрочен план това означава, че водачите ще започнат да заменят старите си коли с нови. В Северна Америка средната възраст на автопарка е на около 11 години. Ето защо търсенето на нови автомобили в този регион постоянно расте. “В страна като Китай процесите по-скоро са насочени към мащабно наваксване в потреблението”, допълни Денер. В момента концентрацията на моторни превозни средства в Китай се равнява на една десета от западноевропейската. 

Поради всички тези фактори Бош засили дейността си на развиващите се пазари и между 2011 г. и 2013 г. инвестира 2,8 млрд. евро в Азиатско-Тихоокеанския регион. Стратегията на Бош е в хармония с тенденциите в бранша – японските и немските автомобилни концерни увеличават дела на производството си в чужбина от 50% през 2005 г. до 2/3 през 2015 г. “Като глобален доставчик Бош се съобразява с международната стратегия на своите клиенти”, твърди Денер. И днес Бош е разположен близо до клиентите си от автомобилната индустрия по целия свят с глобалната си мрежа от 95 завода и 50 развойни центрове. Към края на годината в развойната и изследователска дейност на Групата ще бъдат заети 36 хил. инженери. Бош инвестира и 300 млн. евро в нов развоен център в Ренинген, близо до Щутгарт. 

От двигателя с вътрешно горене до изцяло електрическото задвижване

Интензивната изследователска дейност на Бош е решаваща за позицията на компанията като иновативен пазарен лидер в областта на електронните системи за управление и сигурност. При дизеловите и бензиновите двигатели все още има потенциал за намаляване потреблението на гориво: чрез по-нататъшен даунсайзинг и подобрен процес на изгаряне може да се достигне икономия на гориво от още 20% в сравнение с потреблението през 2012 г. С оптимизираната технология ще бъдат посрещнати и стриктните изисквания на европейските стандарти за емисиите на CO2 през 2020 г. В зависимост от класа на автомобила, за постигане на тази цел може да се наложи и електрификация на трансмисията. Бош залага на обширно портфолио от продукти в тази област. Например, форсиращо-рекупериращата система на Бош (Boost Recuperation system –  BRS) е достъпен хибрид с 48-волтов генератор и компактен литиево-йонен акумулатор. Пълният хибрид и плъг-ин хибридът допълват гамата на Бош. Към 2014 г. компанията ще реализира 30 проекта в серийно производство, свързани с електромобилите – от изцяло електрическа система за компактния клас до електрифицирания спортен автомобил.

 „Бош концентрира усилията си върху автоматизираното шофиране“

В целия свят бяха въведени още по-стриктни стандарти за опазване на околната среда и за автомобилна безопасност. Това стимулира ръста на електрификацията на задвижването и автоматизираното шофиране. В областта на системите за асистенция на водача между 2013 г. и 2017 г. пазарният обем се очаква да нараства с 30% всяка година В момента със системи за сигурност и системи за асистенция на водача Бош генерира годишни продажби от 5 млрд. евро. В развойните подразделения на този бизнес сектор в Бош работят 5 хил. инженери. 

Наред с усъвършенстването на системите за асистенция на водача и сензорната технология, мрежовото свързване на автомобилите е едно от основните технологични предизвикателства по пътя към автоматизираното шофиране. В бъдеще големи масиви от данни ще бъдат пренасяни мобилно, записвани и обработвани за облака (cloud) и свързани с други източници на информация. Като резултат автомобилите ще бъдат все по-свързани с обкръжаващата ги среда и системите им ще могат да разпознават и да реагират на опасности много по-бързо. Например, ако на завоя започва задръстване и водачът рязко натисне спирачките, превозното средство ще идентифицира опасността и ще предупреди другите участници в движението, отправили се към същия участък от пътя. 

Бош работи в тясно сътрудничество с външни партньори в областта на автомобилните мрежи и е ангажиран с редица предконкурентни проекти за усъвършенстване на технологиите, улесняващи автоматизираното управление. Бош е напр. съосновател на Центъра за автомобилни изследвания (Center for Automotive Research – CARS), интердисциплинарна изследователска програма на Станфордския университет. 

Бош използва и предимствата си на глобален концерн с над 300 хил. служители. Направленията на Групата си сътрудничат в различни области на бизнеса. Така например иновациите в технологията за идентифициране на хора, която се прилага и в автомобилните системи за предпазване на пешеходците, имат сходства с тези при системите за видеонаблюдение. Няколко бизнес направления на Бош работят съвместно в тази област, като използват обща софтуерна платформа. „Бош концентрира усилията си върху автоматизираното шофиране. Култивираме вътрешните обединения без излишни формалности”, подчерта Денер. 

Bosch Software Innovations, дъщерна фирма, фокусирана върху развоя на софтуерни системи, предлага решения, които превръщат “интернет за продуктите и услугите” в действителност. Така се проправя пътя към включването на автомобила в различни мрежи. Тези приложения се използват във всички бизнес сектори на Бош. Така автомобилите по улицата ще бъдат част от “интернет за продуктите и услугите”, точно както и хладилникът у дома или опаковъчната машина в завода.