Начало Автомобили Автомобилни сензори за отработени газове

Автомобилни сензори за отработени газове

103
0

Тъй като законовите ограничения за емисиите от вредни газове стават все по-строги, сензорите за отработени газове заемат все по-важна роля. Едновременно с това производителите на автомобили повишават изискванията си относно мястото, заемано от сензорите, прецизността на измерванията и здравината им. Поради тази причина Бош непрекъснато напредва с разработването на ламбда сонди. Сега те пускат на пазара LSF Xfour, следващо поколение на изпитаните и доказали се сонди LSF4.2 от превключващ тип. Новата ламбда сонда е по-малка и по-здрава, а нейната прецизност на измерване е подобрена. В допълнение тя реагира много по-бързо при студен старт.

Сравнена с LSF4.2, новата сонда се нуждае от половината време, за да достигне режим на управление след стартиране на двигателя. Това значително намалява времето, през което емисиите на двигателя не се контролират. В комбинация с по-високата прецизност на измерване, това ще улесни спазването на бъдещите стандарти за отделяните емисии. Освен това се намаляват вредните влияния върху околната среда. Тъй като общата дължина е намалена, пространството, необходимо за инсталирането на цялата сонда, е значително намалено, като едновременно с това е повишена устойчивостта срещу високи температури. В резултат се предоставя по-добра възможност за избор на място за инсталирането й в системата за отработени газове на леките автомобили. Всички варианти на сензорния елемент могат да са със защитно покритие срещу термичен шок. Това повишава устойчивостта на сондата при конденз в изпускателния тракт вследствие на студен старт.

Поставена преди катализатора, а в някои случаи и след него, ламбда сондата измерва съдържанието на кислород в отработените газове. Тя е индикатор за качеството на изгаряне. За пълното изгаряне на 1литър бензин са необходими около 14,7 килограма въздух. Отношението на сместа в горивната камера към оптималната смес е известна като ламбда. Стандартните процеси с изгаряне на бензин в идеалния случай работят при ламбда=1. В случай че ламбда<1, сместа е наситена, с прекалено малко кислород. Ако отношението е по-голямо от едно, сместа е бедна, с излишък на кислород. Такъв е случаят, например при дизеловите двигатели, или при бензиновите двигатели с ненаситено горене. Сензорът от превключващ тип, който незабавно подава сигнал, в случай, че установи преминаване от ненаситена към наситена смес, позволява поддържането на оптимално стехиометрична горивно въздушна смес (? = 1) да се регулира прецизно.